تاریخ انتشار: ۱۰:۴۷ - ۱۵ بهمن ۱۴۰۰

سهم ایران از بازار اوراسیا چقدر است؟

  تجارت ایران با اتحادیه اوراسیا در نه ماهه امسال نسبت به سال گذشته از لحاظ ارزشی افزایش ۳۳ درصدی داشته است.

اقتصاد ۲۴- تجارت غیر نفتی ایران با اوراسیا طی نه ماه سال ۱۴۰۰ به میزان ۲.۲ میلیارد دلار با وزن تقریبی ۴.۹ میلیون تن بوده است، از این میزان ۱.۳ میلیارد دلار مربوط به واردات ایران و ۸۷۸ میلیون دلار نیز مربوط به صادرات به اتحادیه اوراسیا است.

طی ۹ ماهه نخست ۱۴۰۰، تراز تجاری ایران با همه کشور‌های اوراسیا به جز روسیه مثبت بوده و ارزش تجارت ایران با اتحادیه اوراسیا در نه ماهه ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش حدود ۳۳ درصدی همراه بوده است.

وضعیت تجارت ایران با ۳ عضو از اتحادیه اوراسیا یعنی روسیه، ارمنستان و بلاروس تضعیف شده و با کشور‌های قرقیزستان و قزاقستان بهبود یافته است.

تراز تجاری ایران با اتحادیه اوراسیا نیز در ۹ ماهه نخست ۱۴۰۰، دارای کسری و حدود منفی ۴۰۹ میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، حدود ( ۲۵۶ میلیون دلار ) معادل ۱۶۸ درصد تضعیف شده است.

سهم روسیه از ارزش صادرات و واردات ایران به اوراسیا طی مدت مذکور به ترتیب ۴۹.۳ درصد و ۹۵.۱ درصد است. میزان صادرات و واردات ایران به روسیه در ۹ ماه نخست ۱۴۰۰ نیز به ترتیب حدود ۴۳۳ میلیون دلار و ۱.۲ میلیارد دلار بوده که در مقایسه با ۹ ماه نخست ۱۳۹۹ به ترتیب با افزایش ۲۹ درصدی و حدود ۴۵ درصدی همراه شده و در نهایت، تضعیف ۲۸۵ میلیون دلاری تراز تجاری ایران و روسیه را به همراه داشته است.

روسیه حدود ۲۵۰ میلیارد دلار واردات دارد

به گفته سفیر ایران در روسیه، این کشور حدود ۲۵۰ میلیارد دلار واردات دارد، که ایران در تلاش است، یک چهارم از این میزان را به دست آورد. روسیه به بندر چابهار برای کریدوری خود نیازمند است، که این نیازمندی فرصت چانه زنی اقتصادی ایجاد می‌کند.


بیشتربخوانید:سهم ایران از بازار کشور‌های همسایه چطور افزایش می‌یابد؟


نورانی رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی گفت: فائو بار‌ها اعلام کرده که ایران علاوه بر تامین مواد غذایی خودش می‌تواند، غذای کشورهای حوزه خلیج فارس را تامین کند که این امر نشان دهنده پتانسیل‌های ایران در تولید است.

به گفته نورانی حال اگر به جای ۸۰۰ میلیارد دلار، در حال صادر کردن یک میلیارد دلار هستیم، علتش مشکلات زیر ساختی است، که در حوزه‌های حمل و نقل جاده‌ای وجود دارد با در نظر گرفتن‌ این مشکلات نهایت رشد‌ی که می تواند در حوزه تجارت با روسیه اتفاق بیفتد ۱۰ یا ۲۰ درصد است.

رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی گفت: هم زمان با شش ماه دوم سال در روسیه که سرمای شدید وجود دارد در کشور ما ۱۷ هزار گلخانه موجود است که باید از این پتانسیل برای صادرات محصولات کشاورزی استفاده کنیم، بنابراین ایران توانایی دارد که صادرات خود به روسیه را به ۵ تا ۱۰ میلیارد دلار برساند.

منبع: باشگاه خبرنگاران
ارسال نظر