تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۸

نقش مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی در کمک به سیل‌زدگان

مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی (Corporate Social Responsibility) به عنوان تعهد فرد یا سازمان به جامعه درک می‌شود و در یک تعریف ساده، یعنی سازمان‌ها در مقابل جامعه‌ای که در آن فعالیت می‌کنند مسئول هستند؛ چرا که از منابع انسانی، طبیعی و اقتصادی آن استفاده می‌کنند.

اقتصاد24- شاید این واژه در کشور ما کمتر شنیده شده باشد اما در شرایط فعلی که خسارات گسترده سیل، شهرهای مختلف را دچار مشکل کرده و از طرف دیگر هنوز نحوه دقیق جبران این خسارات مشخص نشده و سازمان‌های بین‌المللی نیز آنطور که انتظار می‌رفت به کمک این مناطق نیامده‌اند، پرداختن به این مفهوم خالی از لطف نیست.

سیل در روزهای منتهی به سال ۱۳۹۸ آغاز شده و تاکنون ۲۸ استان کشور را درگیر کرده. شنیده‌ها حاکی از این است که این سیلاب‌ها تا مرز ۳۰ هزار میلیارد تومان خسارت بر جای گذاشته است. این رقم قابل توجه که باید در حداقل زمان، تأمین و برای ترمیم آسیب‌های ایجاد شده اختصاص یابد، مبلغی نیست که دولت آن را در بودجه و در ردیف‌های مربوط به حوادث غیرمترقبه پیش‌بینی کرده باشد و پیش‌تر رئیس کل بانک مرکزی نیز اعلام کرد که قطعاً بودجه سال ۱۳۹۸ امکان پاسخگویی به خسارت‌های وارد شده را ندارد و در کنار تسهیلات بانکی، استفاده از منابع صندوق توسعه ملی نیز ضروری است.

در این میان مسئولیت بشردوستانه یکی از انواع مسئولیت‌های اجتماعی است که شامل برخی کمک‌های عام‌المنفعه سازمان‌ها می‌شود و به تنهایی بخش کوچکی از اصطلاح مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی را به خود اختصاص می‌دهد، اما در اینجا مقصود دقیقاً همین بخش کوچک است.

البته در این مدت که شهرهای مختلف با آثار ویرانگر سیل فروردین ۱۳۹۸ دست و پنجه نرم می‌کردند، برخی بنگاه‌ها و واحدهای اقتصادی منابعی را در قالب کمک‌های داوطلبانه به مناطق سیل‌زده اختصاص دادند؛ برای مثال سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و بنگاه‌های بزرگ معدنی و صنایع معدنی، فعالان بخش خصوصی و بانک مهر اقتصاد اعلام کردند که به ترتیب معادل ۱۰۰، ۵۰ و سه میلیارد تومان به استان‌های سیل زده اختصاص داده‌اند.

البته از روزهای ابتدایی سیل مجموعه دولت و دیگر بخش‌ها به‌ویژه نیروهای مسلح با تمام توان پای کار آمده‌اند اما از طرف دیگر همانطور که اشاره شد با توجه به اینکه بنگاه‌های اقتصادی از منابع عمومی کشور استفاده می‌کنند، انتظار برعهده گرفتن مسئولیت اجتماعی در چنین شرایطی از سوی آن‌ها دور از ذهن نیست و شاید با مطرح شدن و آشنایی بیشتر بخش‌های مختلف با مفهوم مسئولیت اجتماعی بتوان آثار مخرب حوادث طبیعی را با شیب تندتری جبران کرد.

منبع: ایسنا
ارسال نظر