تاریخ انتشار: ۱۵:۱۶ - ۲۳ بهمن ۱۴۰۰

بازارگرمی یک برند داخلی برای گران کردن لوازم خانگی!

درست در روز‌هایی که گرانی و نحوه توزیع لوازم خانگی مورد شدیدترین نقد‌های مسئولان کشور قرار دارد، اخباری مبنی بر آغاز پیش‌فروش یخچال و تلویزیون توسط برخی تولیدکنندگان داخلی به گوش می‌رسد. به‌ویژه یکی از برند‌های مطرح، برای تحویل لوازم خانگی بازه‌ای ۷۰ تا ۹۰روزه در نظر می‌گیرد.

اقتصاد۲۴- شاید تحویل فوری محصول یک مزیت رقابتی ویژه برای هر تولیدکننده‌ای محسوب شود، اما این معادله در بازار‌های ایران معنایی ندارد. پس از صف‌کشیدن متقاضیان در طرح‌های پیش‌فروش خودروسازان، حالا نوبت یک تولیدکننده لوازم خانگی است که برای پیش‌فروش یخچال و تلویزیون مشتریانش را به صف کند.

گویا استفاده از ترفند پیش‌فروش محصولات، آخرین سکانس از سناریوی انحصارطلبی است. سناریویی که با ممنوعیت واردات آغاز می‌شود، با حذف رقبای بخش خصوصی ادامه می‌یابد و با تاخیر در تحویل محصولات به هدف خود می‌رسد.

گرچه سال‌هاست خودروسازان این روند را به نمایش گذاشته‌اند، اما اکنون دولت شرایطی را فراهم آورده که برخی صنایع دیگر هم آن را به آزمون و خطا بگذارند.

انبار خالی نمایندگی‌ها و فروشگاه‌های آنلاین!

«یخچال داریم، اما تحویل آن ۷۰ تا ۹۰ روز طول می‌کشد.»؛ این پاسخ نمایندگی یکی از تولیدکنندگان ایرانی لوازم خانگی در مواجهه با درخواست مشتریان است. در فروشگاه آنلاین این سایت نیز تنها با یک

عبارت مواجه می‌شویم: «ناموجود». نکته جالب توجه آنکه تحویل همین کالای ناموجود هم یک هفته به طول می‌انجامد.

حتی نگاهی به فروشگاه‌های آنلاین نظیر دیجی‌کالا نشان می‌دهد موجودی اکثر کالا‌های این تولیدکننده به پایان رسیده است.

معدود فروشندگان آنلاین هم تنها یک یا نهایت دو عدد از محصولات این برند را در انبار خود می‌بینند.

تکذیب پیش‌فروش لوازم خانگی.

اما دلیل این اتفاق چیست؟ آیا این تولیدکننده توان تولید ندارد و اکنون انبار خود را خالی از محصول می‌بیند؟ یا ماجرا چیز دیگری است؟

در این زمینه نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران گفت: اتفاقا مشکلی که امروز تولیدکنندگان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند مربوط به کمبود تقاضاست؛ نه کمبود عرضه.


بیشتر بخوانید: تلاش شرکت خاص برای گرانی لوازم خانگی


محمدحسین اسلامیان در گفتگو با تجارت‌نیوز توضیح داد: امروز صنعت لوازم خانگی با مشکل رکود تقاضا مواجه است و مشتری چندانی در بازار دیده نمی‌شود.

او همچنین با تکذیب پیش‌فروش و تاخیر در تحویل کالا‌ها توسط تولیدکنندگان داخلی اظهار کرد: اکنون برند‌های ایرانی از فروش ویژه و شرایطی لوازم خانگی استقبال می‌کنند. هیچ تولیدکننده‌ای تمایل ندارد

که کالا را در انبار نگه دارد. از این رو بعید است شرکتی اقدام به پیش‌فروش کالا کند.

گروکشی با هدف بالابردن قیمت‌ها!

همین گفته‌های اسلامیان در رابطه با مازاد تولید خود گویای رفتار سودجویانه برخی تولیدکنندگان داخلی در روی‌آوردن به پیش‌فروش لوازم خانگی است. آن‌ها در حالی که دم از فروش همراه با تخفیف جهیزیه می‌زنند، اما در تحویل کالا بدعهدی می‌کنند


اگر تولیدکنندگان اکنون انباری برای ذخیره‌سازی تولیدات جدید خود ندارند، پس دلیل پیش‌فروش یخچال و تلویزیون چیست؟ آیا آن‌ها با این اقدام هدفی جز انحصارطلبی، گروکشی و متعاقب آن بالابردن قیمت‌ها دارند؟

گرچه این اتفاقات از سوی مقامات صنفی و تولیدکننده‌ی متخلف تکذیب می‌شود، اما مشاهدات میدانی روی دیگری از ماجرا را به نمایش می‌گذارند.

نکته جالب توجه آنکه همین شرکت خود را پرچم‌دار جهش تولید می‌داند. اما تامین مایحتاج مشتریان خود را به آینده موکول می‌کند.

اینجاست که مشخص می‌شود مکاتبات آن‌ها برای جلوگیری از آزادسازی واردات و ورود مجدد ال‌جی و سامسونگ نه در راستای منافع ملی که در جهت کسب انحصار بازار است.

حال که آن‌ها خود را در بازار بدون رقیب می‌بینند، در اولین گام به پیش‌فروش لوازم خانگی روی آورده‌اند. چه بسا این داستان با برگزاری طرح‌های قرعه‌کشی و شبیه به لاتاری خودروسازان ادامه پیدا کند.

منبع: تجارت نیوز
ارسال نظر