اقتصاد۲۴- با وجود آنکه اکثر کارشناسان حمل و نقل و خودرویی کشور بر این باورند که فرسودگی بیش از حد ناوگان حمل بار و مسافری در کشورباعث مشکلات زیادی شده، هم از منظر ایمنی (وقوع سوانح مانند اتوبوس خبرنگاران یا اتوبوس سربازان معلم و اتفاقات مشابه) و هم از منظر آلایندگی و مصرف سوخت تاثیر بسیار مخربی داشته؛ اما آنگونه که باید دولتها در اجرای طرح از رده خارج کردن خودروهای فرسوده به خوبی عمل کنند، موفق نبودهاند و نتوانستهاند منابع مالی را به درستی برای خودروسازان برای جایگزینی خودروهای نو با خودروهای فرسوده تامین کنند و همین موضوع باعث تاخیر ۶ ساله در عملکرد مراکز اسقاط شده است. اما به تازگی طرحی به منظور جایگزینی خودرو در مجلس ارایه شده است.
سیدامیر احمدی، دبیر انجمن مراکز اسقاط خودرو کل کشور در مورد طرح اسقاط خودروهای فرسوده گفت: از حدود ۶ سال گذشته بحث خودروهای فرسوده مغفول مانده بود و مراکز اسقاط خودرو در کشور هم به طور کامل به رکود رفتند و کلا با ۱۰ درصد ظرفیتشان در حال فعالیت هستند و درحالی که طرحهای زیادی را در دولت قبل مطرح کردیم، اما متاسفانه هیچ کدام اجرایی نشد. دبیر انجمن مراکز اسقاط خودرو در ادامه گفت: در حال حاضر طرح دیگری درخصوص اسقاط خودرو به مجلس ارایه شده است و ۳ طرح مورد تایید قرار گرفته که امیدواریم اجرایی شود.
سال طلایی اسقاط خودرو سال ۱۳۹۳ بود
او با اشاره به خودروهای اسقاطی افزود: در سال ۱۳۹۳ حدود ۳۲۰ هزار خودرو از رده خارج شد که به جرات میتوان گفت این سال لحظهای طلایی برای مراکز اسقاط خودرو بود، اما پس از آن متاسفانه دولت دیگر حتی نگاهی به این قضیه نداشت و پس از آن ۶ سال سرمایهگذاریها در این بخش به صورت کامل از بین رفت و حتی یکی از درخواستهای ما از وزارت صمت و وزارت راه و شهرسازی ابطال پروانه بهرهبرداری و مجوزها در این حوزه بود. احمدی با بیان اینکه تجمیع سرمایهگذاریها در حوزه اسقاط خودرو بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان بود، گفت: متاسفانه در این داستان بحث خروج خودروهای فرسوده به واردات خودرو گره خورد، اما در دولتهای نهم و دهم طرح جایگزینی خودرو مطرح شد به گونهای که موضوع واردات خودرو میتوانست مکملی برای این قضیه باشد.
بیشتر بخوانید: بمب ساعتی ناوگان فرسوده حمل و نقل
دبیر انجمن مراکز اسقاط خودرو تصریح کرد: باتوجه به اینکه بعد از آن بحث جایگزینی دیگر اتفاق نمیافتاد و طرح نقدی هم از بین رفت تنها راه برای خروج خودروهای فرسوده بحث واردات خودرو بود که مقرر شد به ازای واردات هر خودرو تا حجم ۲۵۰۰ سیسی ۴ خودرو خارج شود و اگر این حجم موتور بالاتر میرفت ۶ تا ۸ خودرو از چرخه خارج میشد. او با بیان اینکه از زمان تعطیلی مراکز اسقاط، خروج خودروهای فرسوده به حاشیه رفت، ادامه داد: با پیگیریهای فراوان درنهایت امسال با همکاری رییس کارگروه خودرویی در کمیسیون صنایع سه بحث ساماندهی خودرو، طرح بورس انرژی و طرح جایگزینی خودرو نیز مطرح شدند.
الزام بر اولویت مالکان خودروهای فرسوده بر سایرین در قرعهکشیها
احمدی گفت: سال گذشته طرح جایگزینی خودرو مطرح شد به گونهای که اگر ماهانه ۱۰ هزار خودرو یا هزار خودرو از سوی مردم پیشخرید میشد ۱۰ درصد آن را به مالکان خودروهای فرسوده اختصاص دهند و مالکان خودروهای فرسوده به افراد دیگر اولویت داشته باشند که این طرح از سوی کمیسیون صنایع در حال بررسی است. دبیر انجمن مراکز اسقاط خودرو در ادامه گفت: طرح دیگر طرح بورس انرژی است که در دست بررسی قرار دارد البته چندین جلسه کارشناسی تاکنون برای این منظور برگزار شده، اما هنوز به نتیجه نرسیده است و ۵ هفته است که این قضیه به تعویق میافتد و درحالی که معاون اول رییسجمهور در جلساتی که برگزار میشود به موضوع آلودگی هوا که منشا اصلی آن خودروهای فرسوده است اشاره دارند، اما متاسفانه هنوز به نتیجه نهایی نرسیدهایم. او افزود: از زمانی که موضوع واردات خودرو با مشکل مواجه شد و ممنوعیتها ایجاد شدند بحث خروج خودروهای فرسوده هم با مشکل مواجه شد و براساس مصوباتی که از سال ۱۳۸۸ بود و اجرایی هم نشد خودروساز در آن مصوبات ملزم بود که براساس تولیدات سالانه ۳۰ درصد خروج خودروهای فرسوده را داشته باشد که محقق نشد.
به ازای پلاک شدن ۷ موتوسیکلت یک خودروی سواری اسقاط میشود
دبیر انجمن مراکز اسقاط خودرو گفت: در حال حاضر تنها راه معاش مراکز اسقاط از سال ۱۳۹۸ تاکنون با شمارهگذاری موتوسیکلتها بوده که معادلسازی میشوند و در ازای خروج یک موتوسیکلت یک موتوسیکلت دیگر پلاک میشود و پس از آن اعلام شد به ازای پلاک شدن ۷ موتوسیکلت یک خودروی سواری اسقاط شود تا این چرخه خروج خودرو انجام شود. احمدی گفت: سال گذشته صرفا به جهت شمارهگذاری موتوسیکلتها حدود ۸ هزار خودروی فرسوده از رده خارج شد این در حالی است که در سال ۱۳۹۳ این رقم ۳۲۰ هزار خودرو بود. دبیر انجمن مراکز اسقاط خودرو با تاکید بر اینکه سونامی خودروهای فرسوده در کشور ایجاد شده افزود: در حال حاضر برای ایجاد بزرگراهها و کمربند سبز برای کاهش ترافیک هزینه میشود و در حالی که خودروی فرسودهای از رده خارج نمیشود خودروسازان باز هم آماری از افزایش تولید ارایه میدهند و میگویند برنامه تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو را دارند.
او ادامه داد: یکی از موضوعات مهم که هیچ فشاری هم بر دوش خودروسازان ندارد بحث مربوط به جایگزینی خودروهاست و میتواند به گونهای پشتیبان خودروسازان داخلی باشد و به اعتقاد ما برای مالکان خودروهای فرسوده باید یک امتیازی درنظر گرفته شود و با توجه به فیلترهایی که وجود دارد یک باگ اصلی این است که هیچگاه مالک خودروی فرسوده که موضوع زیبایی شهر را بههم میریزد و باعث آلودگی هوا میشود در این ثبتنامها و قرعهکشیها جایی ندارد و شرایط ویژهای برای آنها درنظر گرفته نمیشود تا هم آلودگی هوا کمتر شود و هم مصرف سوخت بهینه شود. دبیر انجمن مراکز اسقاط خودرو افزود: اگر دغدغه دولت بحث بهینهسازی مصرف سوخت است در ۵ سال حدود ۷۰ ماه یارانه کشور به این موضوع تخصیص داده میشود، تنها روزنهای که هماکنون وجود دارد بحث مربوط به واردات ۵۰ هزار خودرو است که ما به این موضوع خوشبین هستیم که اگر محقق شود امکان اینکه ۲۰۰ هزار خودروی فرسوده از رده خارج شود وجود خواهد داشت.