اقتصاد24- پیشفروش خودرو از فردا در حالی انجام میشود که هنوز 400 هزار خودروی پیشفروش شده در مراحل قبل، به ثبتنامکنندگان آن، واگذار نشده است.
در حالی فردا موعد آغاز طرح فروش فوری ایران خودرو مختص تنظیم بازار در سال ۹۸ است که به نظر میرسد با توجه به تجربیات گذشته، این پیشفروشها تسکینی برای بازار آشفته خودرو نباشد. به عقیده کارشناسان این مدل از فروش خودرو، بیش از آنکه پاسخگوی تقاضای واقعی باشد، فرصتی برای دلالان خودرو ایجاد میکند و در تشدید عطش بازار موثر خواهد بود.
در این رابطه، امیر خجسته، عضو فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی و اداری مجلس شورای اسلامی، گفت: از آنجا که کنترل دقیقی در روند اجراییشدن واگذاریهای دو خودروساز داخلی وجود ندارد، اغلب با هر بار پیشفروش شاهد بروز تخلفات گسترده در این رابطه هستیم.
وی همچنین تاکید کرد: فعلاً خودروسازان پاسخ دهند که پیشفروشهای قبلی در چه مرحلهای است، سپس مجدداً اقدام به پیشفروش کنند.
این نماینده مجلس معتقد است که پیش فروشهای خودروسازان بیشتر جنبه نمایشی داشته و دردی از مشکلات این صنعت و متقاضیان واقعی آن دوا نمیکند.
نماینده همدان ضمن اعتراض نسبت به عملکرد وزارت صنعت پیرامون مسئله پیشفروش خودرو، گفت: اگر وزیر صنعت فرد اثرگذار و قدرتمندی بود، اجازه نمیداد که چنین موارد مشکلسازی در حاشیه وزارتخانهاش رخ دهد، اما متاسفانه وزیر صنعت، جنس کار این حوزه را نمیداند و به همین دلیل خودروسازان نیز سوءاستفاده میکنند.
خجسته همچنین بیان داشت: با توجه به تخلفات صورت پذیرفته از سوی خودروسازان در پیشفروشهای قبلی، آنها را برای ارائه گزارش به کمیسیون اصل 90 فراخواندهایم، اما این دو خودروساز هنوز گزارشی از 400 هزار نفری که خودرو تحویل نگرفتهاند به مجلس ندادهاند.
وی همچنین افزود: 20 درصد از تولیدات خودروها در اختیار خودروسازان است تا به هر نحوی بفروشند اما همین حق سبب تخلفات گسترده در صنعت خودرو شده است، چرا که خودروسازان به بهانه فروش این 20 درصد از تولیداتشان، برنامه پیشفروش میگذارند.