اقتصاد ۲۴- به گفته تولید کنندگان و توزیع کنندگان، انبارها از لوازم خانگی پُر است اما مردم استقبالی از خرید این لوازم ندارند و منتظر کاهش قیمتها هستند.
مردم هر روز وعده کاهش قیمت لوازم خانگی را از تریبون های مختلف میشنیدند، اما در عمل بازار هیچ واکنشی به خط و نشانها و دستورهای سازمانی نداشت و همچنان روند افزایش قیمت را طی میکرد.
با توجه به نوسانات قیمت لوازم خانگی و مشخص نبودن خرید و فروشها، تاکنون در این بخش استقبال زیادی از سوی مردم در ماههای آخر سال نشان داده نشده است.
علی رغم تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر تولید با کیفیت و کاهش قیمت، امروز قیمتها در بازار لوازم خانگی در حال سبقت است. دلیل این موج گرانی چیست و چه کسانی مقصر اصلی گرانی لوازم خانگی هستند؟
موج گرانی لوازم خانگی هنوز آرام نگرفته و در این ماه پایانی سال مردم انتظار کاهش قیمت در بازار را دارند.
مدتی است که بازار لوازم خانگی با تنش قیمت مواجه شده و در این روزها مردم استقبالی از ورود اجناس ایرانی به بازار ندارند و هیچ اقدام جدیدی در تکاپوی بازار لوازم خانگی ایجاد نشده است.
علت گرانی لوازم خانگی ایرانی در غیاب صوری لوازم خانگی خارجی بین متولیان این بخش از تولید کننده و نمایندگان دولت گرفته تا توزیع کننده خُرد پاسکاری میشود.
به راستی چرا لوازم خانگی آنقدر گران شده که کاهش قیمت آن ممکن نیست؟! در همین رابطه احسان فدایی مدیر ارتباطات گروه سام در گفتگو با اقتصاد 24 با طرح این سوال که چرا لوازم خانگی گران شد ؟ گفت: لوازم خانگی تولید داخل دچار یک بحران و آسیب جدی شده که چند منشاء دارد.
وی تصریح داشت: ارائه آمار و اطلاعات غلط از سوی مسئولین وزارت صمت در دولت دوازدهم، بزرگترین ضربه را به تولید لوازم خانگی زد. طی یکسال و نیم گذشته کسانی که در این حوزه اظهار نظرهای فراوانی داشتند، یا اطلاعات کافی نداشتند و یا به دلیل افزایش مخاطبان به وضعیت و نحوه تولید در این بخش، علاقه به خود تظاهری داشتند.
فدایی گفت: دقیقاً زمانی که تولید لوازم خانگی و بازارمحصولات آن نیاز به حمایت داشت ، برخی از متولیان وزارت صمت در ماه های آخر دولت دوازدهم به دلیل اینکه رزومه کاری سنگینتری به خود اختصاص دهند به طور مرتب از افزایش تولید و تیراژ لوازم خانگی حرفهایی را مطرح میکردند که کاملاً مغایرت با مفهوم خودکفایی در تولید لوازم خانگی داشت!
بیشتربخوانید:تلاش شرکت خاص برای گرانی لوازم خانگی
مدیر ارتباطات گروه سام ادامه داد: در ادامه این خود نمایی ها، بازاری که درگیر رکود شده بود تصور مردم به سمت این موضوع رفت که به گفته مسئولین آمار تولید رو به افزایش است و کاهش قیمتها نیز نزدیک است.
وی ادامه داد: بهبود صوری شرایط تولید لوازم خانگی مردم را امیدوار کرده بود. از این رو اکثر مردم خرید لوازم خانگی مورد نیاز خود را تا بهبود کامل شرایط به تعویق انداختند و به دنبال بازگشت محصولات متنوعتر به بازار بودند.
فدایی تأکید داشت: واقعیت بازار لوازم خانگی چیز دیگری را نشان میداد؛ افزایش تیراژ تولید نمیتوانست باعث رونق بازار رکود زده لوازم خانگی شود.
این کارشناس صنعت لوازم خانگی تصریح داشت: تولید کننده محصولات خود را در تیراژ بالا با وام تولید کرده بود. حالا این تولیدات باید روانه بازار مصرف میشد تا جبران سرمایه تولید کننده شود. اما به دلیل نگاه امیدوار کننده مردم به کاهش قیمت ها از خرید اجناس در بازار خودداری میشد و همین موضوع آغاز تنش جدیدی در تولید شد .
فدایی گفت: درصورتی که این نوع دیدگاه به بخش تولید آسیب زد. به جای اینکه محصولات تولید شده به فروش برسد و پول آن به چرخه تولید بازگردد، در انبار تولیدکننده و عمده فروشها خاک میخورد و هزینههای سربار را افزایش داد.
مدیر ارتباطات گروه سام ادامه داد: کالاها خریداری نمیشود و انبارها در حال پُر شدن بود و تولید کننده مجبور می شد هزینه ها بر قیمت های بعدی مستهلک کند و بر قیمت تولیدات جدید بیفزاید. این داستان شومی برای تولید داخل آن هم زیر سایه مدیران بیتدبیر بود.
وی ادامه داد: همین موضوع باعث افزایش بی رویه قیمتها شد. قیمت مواد اولیه هم همزمان با این جریان سازی در داخل عامل دیگری بر گرانی تولید شد. قطعات اصلی تولیدات لوازم خانگی وارداتی است و نوسان نرخ ارز تأثیر مستقیم بر نرخ تولیدات و قیمت نهایی کالاها نشان می داد.
به گفته فدایی؛ مقصر اصلی تنها افرادی بودند که با آمار سازی به مسئولین مسیر اصلی توسعه تولید و نیاز بازار را منحرف کردند. تولید، توزیع و مصرف کننده از این آمار سازی متضرر شدهاند.
این کارشناس صنعت لوازم خانگی یادآور شد: بازار وارد فاز خمودگی و رخوت شده و این کسادی در بازار باعث بیاعتمادی به تولید داخل شده است.
وی تأکید داشت: باید با اطلاع رسانی دقیق از وضعیت تولید لوازم خانگی به مردم این آگاهی را داد که تولید نیاز به حمایت دارد و خرید مردم آن هم در شرایط رکود می تواند زمینه ساز رشد و توسعه در بخش محصولات لوازم خانگی شود.
این کارشناس صنعت لوازم خانگی تأکید داشت: باید سرمایه تولید با توجه به وضعیت بازار به چرخه تولید بازگردد در این صورت قیمت ها شکسته و در یک برهه رشد قیمت متوقف خواهد شد .