اقتصاد۲۴- قیمت شلغم در مغازههای میوه فروشی تهران از کیلویی ۲۵ هزار تومان گذشته، هر عدد کدو حلوایی متوسط بین ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان شده و هر کیلو لیموترش هم کمتر از ۲۰ هزار تومان قیمت ندارد. موج جدید افزایش قیمت سبزی و صیفی مخصوصا محصولات پرمصرف فصل زمستان در حالی است که میوههای فصلی هم قیمت بسیار بالایی دارند و برخی از آنها نهتنها در ابتدای فصل پاییز بلکه بعد از عبور از نوبرانگی و تا همین امروز که حرف از بازار میوه شب عید میان آمده، قیمتشان همچنان رو به افزایش است.
شروع فصل پاییز غیراز بحران قیمت گوجه که از تابستان شروع شد، افزایش قیمت سیبزمینی و برخی دیگر از محصولات را هم به همراه داشت. در زمینه میوههای زمستانه بهرغم صحبتهای مسئولان صنفی مبنی بر فراوانی تولید سیب و مرکبات، قیمتها در مغازههای سطح شهر از گرانی حکایت داشت. لیموشیرین از همان ابتدا با قیمت حدود ۱۵ هزار تومان به بازار آمد و امروز تا ۳۰ هزار تومان رسیده، پرتقال و سیب باکیفیت در بعضی مغازهها تا کیلویی ۳۸ هزار تومان به فروش میرسد و اگر مناطق مختلف سطح شهر و کیفیت متوسط میوه را هم درنظر بگیریم، میانگین قیمت سیب، به، پرتقال و نارنگی تا امروز هیچگاه از کیلویی ۲۵ هزار تومان پایینتر نیامده است. اما گرانی محصولات پرمصرف زمستانی از کجا ریشه میگیرد؟
بیشتر بخوانید:توزیع میوه شب عید ۲۵ درصد زیر قیمت بازار
بهنظر میرسد شیوع موج تازه کرونا و گرانی گوشت و برنج، به افزایش تقاضا و رشد نرخ سبزی و صیفی منجر شده است. چنانکه شلغم در پی موج تازه شیوع کرونا، جدیدترین سوژه گرانی در بازار میوه و سبزی است. این محصول که تا ۲ هفته قبل ۵هزار تومان فروخته میشد، امروز به ۲۵هزار تومان رسیده و در میادین میوه و ترهبار هم کیلویی ۱۳ هزار تومان به فروش میرسد. رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران این افزایش قیمت را مقطعی دانسته و گفته است: «باید دوره خود را طی کند و کسی نمیتواند جلوی آن را بگیرد.» اسدالله کارگر، دلیل افزایش قیمت شلغم را شیوع سویه جدید کرونا و افزایش تقاضا اعلام کرده و گفته هجوم برای خرید شلغم باعث ۵ برابر شدن قیمت آن شده است. تابستان امسال نیز با شیوع سویه دلتا، تقاضا برای مصرف هویج بالا رفت و قیمت آن تا کیلویی ۴۰ هزار تومان هم رسید.
رئیس اتحادیه بارفروشان تهران در گفتگو با همشهری بارش برف و باران در برخی مناطق را هم به دلایل گرانی شلغم اضافه کرد. بهگفته دارایینژاد، با مساعدشدن هوا عرضه این محصول به بازار بیشتر میشود و با افزایش عرضه قیمت این محصول اندکی کاهش مییابد. درباره گوجه، خیار و سیبزمینی هم کاهش تولید و وقوع سیلاب در استانهای جنوبی عامل گرانی اعلام شده، گفته میشود حتی در استانهای تولیدکننده سیبزمینی هم بازار این محصول آشفته است. بهصرفه بودن صادرات سیبزمینی باعث شده عرضه این محصول در میادین کاهش یابد، با این شرایط بهنظر نمیرسد قیمت سیبزمینی درآینده نزدیک هم کاهش محسوسی داشته باشد. گوجه در میادین میوه و ترهبار کمیاب است و حتی در نرخنامه این سازمان هم تنها برای گوجههای گلخانهای قیمت تعیین شده است.
افزایش هزینه تولید برای کشاورزان و باغداران در ۲ سال اخیر قیمت محصولات را هم بهشدت بالا برده است، اما عوامل دیگری نیز در آشفتگی بازار میوه و سبزی تأثیرگذارند. برف و باران و سیلاب و سرما و کرونا شاید برای گرانی شلغم و کدوحلوایی و لیموشیرین بهانه خوبی باشد، اما برای گرانی پرتقال، نارنگی، سیب و سیبزمینی، با وجود وعدههای دادهشده برای تأمین بازار با قیمت مناسب، بهنظر میرسد سوءمدیریت در توزیع و عرضه مهمترین عامل گرانی است.