اقتصاد24- عبدالرحیم کردی در یک نشست خبری با حضور خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصاد24 درمورد اینکه چه برنامه هایی برای توسعه گردشگری در بندر چابهار فراهم شده است؟ گفت: طبیعت بی نظیر و پتانسیل های یونیک بندرچابهار در منطقه همراه با ساحل شن های طلایی و دریای اقیانوسی تنها در این منطقه وجود دارد و همین امر باعث شده تا علاقمندان بسیاری به این بندر سفر کنند. البته تمهیداتی برای جذب بیشتر گردشگر به عمل آمده است که از آن میان می توان به راه اندازی باشگاه موج سواری در سال گذشته اشاره کرد.
وی افزود: چندین هتل 5 و 4 ستاره و تعداد زیادی مجموعه هتل آپارتمان و اقامت های بومگردی نیز در حال افتتاح هستند. همچنین در تلاش هستیم تا هزینه های سفر را تا جای ممکن برای مردم کاهش دهیم تا تعداد کسانی که به این بندر سفر می کنند افزوده شود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار ادامه داد: برای تسهیل ورود گردشگر به منطقه، خرید چند فروند هواپیما را نیز مدنظر قرار داده ایم و در حال مذاکره برای خرید هواپیمای امربایر که هم احتیاج به سوخت کمتری نسبت به دیگر هواپیماها دارند و هم از کیفیت بهتری برخوردارند هستیم و تا این جای کار مذاکرات خوب پیش رفته است و در آینده نزدیک این هواپیماها میهمان چابهار خواهند بود.
کردی در مورد ظرفیت و پتانسیل بندرچابهار برای توسعه کشور نیز گفت: از برنامه توسعه دوم تا الان که در برنامه 6 توسعه قرارداریم همیشه توسعه بندرچابهار به عنوان توسعه محور شرق مطرح بوده است به طوری که بازرگانی و ترانزیت یکی از اصول بنیادی این بندر همیشه مورد توجه بوده است. این بندر حتی در جنگ تحمیلی هم خدمات خوبی به کشور ارائه داد به طوری که بسیاری از کالاهای اساسی کشور از طریق این بندر تامین می شد اما متاسفانه در سال های بعد از جنگ به دلیل ضرورت بازسازی کشور و محدودیت منابع این بندر به دست فراموشی سپرده شد اما از زمانی که مقام معظم رهبری در مورد گنج پنهان سواحل مکران تاکیدات موکدی داشتند برنامه های توسعه ای از روی کاغذ درآمد و به روی خاک رسید و بیشتر حالت اجرایی به خود گرفت.
وی در مورد پیشرفت فیزیکی طرح های عمرانی در این بندر گفت: درحال حاضر بسیاری از پروژه ها مانند پروژه راه آهن بیش از 65 درصد پیشرفت فیریکی داشته است و همچنین بندر شهید بهشتی قرار است 86 میلیون تن به فاز نهایی خود نزدیک شود و در حال حاضر کشتی ها در این بندر پهلو گرفته اند. این درحالی است که جاده ها از کیفیت خوبی برخوردار شده اند و آزادراه کنارک نیز درحال اتمام است. همچنین ظرفیت فرودگاه که مسئله بسیار مهمی برای توسعه گردشگری به این شهر است را در دست بررسی داریم و در حال حاضر زمین فرودگاه جانمایی شده و قرار است تیم طراحی فرودگاه سازی و طراحی ترمینال مسافربری دراین بندر کار خود را شروع کنند.
کردی ادامه داد: مجموع قراردادهای منعقد شده سرمایه گذاری در منطقه آزاد چابهار بیش از 400 مورد و افزون بر سه هزار و 400 میلیارد تومان بوده است که 167 مورد از آنها پیشرفت فیزیکی داشته است و اکنون 130 واحد فعال سرمایه گذاری در منطقه آزاد چابهار فعالیت می کنند، اما به دلیل مشکلات پیش آمده در هفتههای گذشته اکنون تعدادی از آنها نیمه تعطیل شده است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: امروز برای 2 طرح بزرگ پتروشیمی تجهیزات وارد منطقه آزاد چابهار شده و نخستین کارخانه تولید فولاد به ظرفیت سالیانه یک میلیون و 600 هزار تن با 30 درصد پیشرفت فیزیکی مشغول فعالیت است.
کردی خاطرنشان کرد: بهترین مسیر برای حمل و نقل 9 درصد تجارت جهان از طریق سواحل شمالی دریای عمان یا همان سواحل مکران است که به بیش از 100 میلیون تن در سال میرسد.
وی یادآورشد: سه بازار عمده «آسیای میانه، روسیه و شرق اروپا»، «اتحادیه عرب و آفریقا» و «شرق آسیا» مورد توجه تولیدکنندگان جهانی است؛ اما جای مشترکی که دسترسی به همه این بازارها در آن بهینه باشد، چابهار است چراکه این بندر تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مکرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان قرار دارد و این بندر موقعیت مناسبی برای استقرار انواع صنایع سبک و سنگین دارد و بهترین مکان برای ترانزیت کالا و گردشگری است.
کردی افزود: نارندرا مودی نخست وزیر هند نیز چندی پیش هنگام شرکت در نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای تاکید کرد که کشورش در توسعه طرح های منطقه ای از جمله بندر چابهار همکاری جدی خواهد داشت و هند برای توسعه بندر چابهار ایران متعهد به سرمایه گذاری 500 میلیون دلاری شده است. از طرف دیگر ایران و افغانستان در حال تایید ایجاد یک کریدور حمل و نقل بین المللی از طریق این بندر هستند و چند محموله گندم هند از طریق بندر چابهار به افغانستان ارسال شده است.