تاریخ انتشار: ۱۰:۳۷ - ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
تحلیل بورس؛

بورس منتظر خبرهای خوب از مذاکرات وین/ سهامداران بازمی گردند؟

یک تحلیلگر بازار سرمایه بر این باور است که نتیجه مذاکرات سیاسی روی آینده این بازار تاثیرگذار است و درحال حاضر خریداران منتظرند تا نتیجه مشخص شود. چراکه تعیین تکلیف متغیرها و به نتیجه رسیدن یا نرسیدن توافق سیاسی هم در کوتاه مدت و هم در بلندمدت تاثیر زیادی روی اقتصاد و شرکت‌ها می گذارد.

اقتصاد۲۴- ولید هلالات، با تاکید بر اینکه درحال حاضر متغیر‌های اصلی مانند نرخ ارز، نرخ بهره و... در انتظار نتیجه فضای سیاسی مذاکرات هستند، اظهار کرد: زیرا یک توافق این انتظار را ایجاد می‌کند که نرخ بهره زیر ۲۰ درصد باقی بماند و نرخ ارز احتمالا بعد از افت، به ثبات برسد. همچنین به نتیجه رسیدن مذاکرات میتواند فرصت‌هایی برای صنایع در کوتاه مدت و بلندمدت ایجاد کند.

وی ادامه داد: زمانی که همه این اتفاقات دچار ابهام باشند، سرمایه گذاران از تصمیم گیری عقب نشینی می‌کنند، چه در خرید و چه در فروش. این موضوع ارزش معاملات را به شدت پایین می‌آورد و زمانی که ارزش معاملات پایین باشد، وقتی اندک فروشنده‌هایی که به هر دلیلی پول لازم دارند وارد معامله می‌شوند، حاضر هستند سهم خود را به قیمت پایین بفروشند و خریدارانی که قصد خرید نداشتند، چون قیمت پایین آمده حاضر به خرید می‌شوند. درحالی که در قیمت‌های مثبت حاضر به خرید نیستند.


بیشتر بخوانید: رشد ۹۶۲ واحدی شاخص بورس


این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه معمولا روند‌های صعودی در چنین بازاری عمر کوتاهی دارند، گفت: در چنین بازاری، روند‌های نزولی یا فرسایشی عمر بلندتری دارند. اتفاقی که در این روز‌ها در بازار رخ داده است. افرادی که اهل خرید سهام شرکت‌های پتروشیمی و فلزی هستند، منتظرند تا مشخص شود توافق سیاسی رخ می‌دهد یا خیر، نرخ ارز به چه سمتی حرکت می‌کند و بعد از آن تصمیم بگیرند.

هلالات ادامه داد: افرادی هم که مدل خریدشان شرکت‌هایی است که لزوما سودمحور نیست و می‌خواهند با روند بازار همراه شوند، منتظرند ببینند اگر توافق می‌شود، سهام برجامی بخرند و اگر توافق به نتیجه نمی‌رسد، سهام صنایع دیگر را بخرند.

وی با بیان اینکه دو جبهه اصلی خریداران معطل شفاف شدن اوضاع هستند، اظهار کرد: به نظر من رفتارشان خیلی غیرمنطقی نیست، زیرا تعیین تکلیف متغیر‌ها و به نتیجه رسیدن یا نرسیدن توافق سیاسی هم در کوتاه مدت و هم در بلندمدت تاثیر زیادی روی اقتصاد و شرکت‌ها می‌گذارد. اینکه توافق رخ دهد یا خیر، مدل سرمایه گذاری و صنایعی که برای سرمایه گذاری انتخاب می‌شوند را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بنابراین سیاست صبر سهامداران، ارزش معاملات را کاهش داده است و زمانی که ارزش معاملات پایین باشد، صنایعی که محرک خاصی ندارند، منفی می‌خورند و عمر روند مثبت صنایع دیگر کوتاه مدت است. برای مثال تا خبری درمورد احتمال توافق سیاسی به گوش می‌رسد، سهام بانکی و خودرویی برای کوتاه مدت مثبت می‌شوند و بعد افت می‌کنند.

هلالات با تاکید بر اینکه تعیین تکلیف برجام و سیاست‌های دولت روی نرخ بهره و ارز تاثیرگذار است، گفت: درحال حاضر ارزش معاملات به طور متوسط کمتر از سه هزار میلیارد تومان است که اگر به بالای پنج هزار میلیارد تومان برسد و ثابت شود، می‌توان گفت که بازار متعادل رو به مثبت در حرکت است. سابقه قبلی توافقات نشان داد که تا زمان امضا شدن برجام و چند هفته بعد از آن روند بازار منفی بود، اما ۶ ماه تا یک سال بعد، بازار خوبی در نماد‌های پی به‌ای محور خلق شد.

به گفته وی توافق برای بازار خوب است و باعث بازدهی آن در بلند مدت می‌شود.

منبع: ایسنا
ارسال نظر