اقتصاد24 - نورالله بیرانوند با بیان اینکه توسعه راهآهن به صورت متوازن اعم از خطوط و ناوگان بسیار اهمیت دارد، اظهار داشت: طبق سیاستهای اصل 44 قانون سرمایهگذاری بر روی ناوگان با استفاده از ظرفیتهای بخش خصوصی در اولویت است اما زیرساخت راهآهن و ناوگان باید به صورت هماهنگ با هم توسعه داشته باشند چراکه رشد نامتوازن کمکی به استفاده از مزیتهای این نوع از حمل و نقل نمیکند.
وی با بیان اینکه تمام ناوگان راه آهن به شرکتهای بخش خصوصی واگذار شده است، ادامه داد: ناوگان حمل و نقل ریلی در اختیار 30 شرکت باری و مسافری قرار گرفته است.
معاون تامین سرمایه و اقتصاد شرکت راه آهن با بیان اینکه در سیاستهای کلی برنامه ششم بر رقابتی شدن حمل و نقل ریلی تاکید شده است، گفت: بیشترین جذابیت سرمایه گذاری در بخش تامین ناوگان وجود دارد و ناوگان باری و لوکومتیو استعداد بالاتری برای جذب سرمایه گذاری دارند.
وی با بیان اینکه بخش مسافری راه آهن اقتصاد ضعیفتری دارد، گفت: برآوردهای ما نشان میدهد که برای دستیابی به سهم 30 درصدی بار در بازار نیاز به 55 هزار واگن باری داریم که حتما باید به موازات آن نسبت به رفع خطوط گلوگاهی راهآهن و تامین لوکومتیو اقدام کنیم.
بیرانوند گفت: در مجموع برای سرمایه گذاری در حوزههای مختلف راهآهن اعم از زیرساخت و ناوگان به سرمایه گذاری 34 میلیارد دلاری نیاز داریم که بخشی از آن از محل ظرفیتهای بخش خصوصی، صندوق توسعه ملی، فاینانس و سرمایه گذاری مستقیم خارجی تامین می شود.
معاون تامین سرمایه و اقتصاد شرکت راه آهن با بیان اینکه کرهایها از شرکای سنتی ما در بخش راهآهن هستند، گفت: در دوره پسا برجام با شرکت هیوندای روتم کره برای 450 واگن جدید قرارداد امضا شده که اجرا شدن این قراردادها منوط به تامین مالی از طرف کره است.
وی افزود: با خروج آمریکا از برجام این قرارداد باطل و فسخ نشده است و کرهایها از راهآهن فرصت خواستهاند که تا در شرایط محدودیت روابط بانکی راهکاری برای اجرای قرارداد پیدا کنند. البته با توجه به شرایط جدید اقتصادی طبیعی است که وقفهای در این قراردادها ایجاد شود.
منبع: ایلنا