تاریخ انتشار: ۱۰:۱۸ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۸
یک کارشناس باغبانی در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴ تشریح کرد؛

مزیت‌های تکثیر گیاه به صورت کشت بافت

باغبانی در ایران یکپارچه نیست و این سبب می‌شود کشاورز نتواند محصولات خود را با قیمت مناسب به فروش برساند. یک کارشناس باغبانی معتقد است یکی از راه‌های کمک به کشاورزی ایران و تولید محصول خوب، استفاده از نهال سالم است.

اقتصاد24- شقایق صفی‌خانی-وحید مظفری، کارشناس باغبانی در گفت‌و‌گو با اقتصاد24 گفت: کشت بافت روشی است که با کمک آن می‌توان به صورت نامحدود نهال سالم و عاری از بیماری تولید کرد.

وی افزود: در حال حاضر تکثیر به صورت بذر، قلمه و پیوند صورت می‌گیرد که البته این روش‌‎ها محدودیت‌هایی هم دارد.

مظفری ادامه داد: مثلا در تولید نهال به صورت بذر تفرق صفات ایجاد شده و این سبب می‌شود ما محصول یکپارچه برای فروش نداشته باشیم؛ در تولید به صورت قلمه و پیوند تفرق صفات نداریم، اما امکان انتقال بیماری وجود دارد.

این کارشناس باغداری همچنین بیان کرد: برخی از گونه‌ها را نمی‌توان به صورت قلمه و پیوند تکثیر کرد، اما به روش کشت بافت هیچ محدودیتی نداریم و با یک جوانه از گیاه می‌توان به مقدار نامحدود نهال سالم تولید کرد. به طور مثال وقتی از روش قلمه زدن استفاده می‌کنیم هم محدودیت فصلی و هم محدودیت زمانی داریم.

مظفری افزود: برخی شرکت‎‌ها مانند ایتاصدرا با بهترین امکانات و با کمک این مدل از تکثیر با یک جوانه میلیون‌ها نهال سالم تولید می‌کنند که این نهال‌ها شناسه دارند و عاری از هر نوع بیماری‎اند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا کشاورزان با کشت بافت آشنایی دارند، اظهار کرد: کشاورزان نهال‌ها را بدون توجه و از کنار خیابان می‌خرند که سالم نیست و هیچ تضمینی وجود ندارد که رقم مناسبی برای منطقه مورد نظر باشد.

این کارشناس باغداری در پایان گفت: در ایران نوعی باکتری برای نهال وجود دارد که سبب می‌شود نتوانیم به خارج نهال بفروشیم، اما وقتی با روش کشت بافت نهال تولید کنیم می‌توانیم آن را داخل شیشه به کشورهای دیگر بفروشیم و صادرات نهال داشته باشیم.

 
ارسال نظر