تاریخ انتشار: ۱۴:۰۷ - ۱۲ اسفند ۱۴۰۰
در گفتگو با یک کارشناس بازار سکه و طلا بررسی شد؛

قیمت‌ سکه و طلا در شب عید بالا می رود؟ / اثر جنگ اوکراین بر قیمت انس جهانی

یک کارشناس بازار سکه و طلا گفت: فعلا از آنجا که حجم تقاضا به علت مسافرت‌ها و مناسبت‌های شب عید بیشتر می‌شود، روند قیمت‌ها رو به بالا است. انس جهانی نیز با توجه به تنش سیاسی و نظامی بین روسیه و اوکراین در چند روز آینده احتمالا دو هزار دلار را رد می‌کند.

اقتصاد۲۴- عبداله محمدولی، کارشناس بازار سکه و طلا در گفتگو با خبرنگار اقتصاد۲۴ با اشاره به وضعیت بازار طلا و سکه در روز‌های پایانی عید تصریح کرد: با توجه به مذاکرات وین امیدواری در بازار سکه و طلا به این بود که قیمت‌ها ثبات پیدا کند یا شاهد کاهش قیمتی باشیم. با توجه به تاخیر‌های پیش آمده در پیشرفت مذاکرات، امید‌ها نسبت به امضای برجام کمتر شده است. چراکه طرف مقابل نگاهی بالا به پایین در مذاکرات در پیش گرفته است. در عین‌حال در جامعه این امیدواری ایجاد شده بود که توافقات و پشت میز مذاکره نشستن بتواند فضای اقتصادی را به آرامش بازگرداند، اما این اتفاق نیفتاد.

وی افزود: قیمت هر گرم طلا تقریباً به یک میلیون و سیصد هزار تومان رسیده، اما نسبتاً با فضایی که حاکم بود و رفت و آمد‌ها برای مذاکرات وجود داشت، مقداری شاهد کاهش قیمت هستیم.


بیشتر بخوانید: ریزش ۱۵۰ هزارتومانی قیمت سکه تنها با یک گام برجامی/ قیمت دلار پایین‌تر می‌آید؟


وی با اشاره به بازار سکه شب عید گفت: معمولاً نزدیک به عید میزان تقاضا در بازار افزایش پیدا می‌کند و همین امر نیز بر قیمت‌ها تاثیر دارد. 

محمدولی با اشاره به ایجاد جنگ بین روسیه و اوکراین تصریح کرد: این مسئله معادلات منطقه و اقتصاد را بهم ریخته است؛ بنابراین حتی اگر در میان‌مدت اتفاقی هم بیفتد، به نگاه سیاسی اروپا به آینده اوکراین باز می‌گردد و اینکه روسیه تا چه میزانی بخواهد به این قضیه ورود کند. به هر حال باید منتظر بمانیم و ببینیم فضای سیاسی حول این جنگ به چه سمتی پیش خواهد رفت.

او ادامه داد:فعلا از آنجا که حجم تقاضا به علت مسافرت‌ها و مناسبت‌های شب عید بیشتر می‌شود، روند قیمت‌ها را رو به بالا می‌بینم. انس جهانی با توجه به تنش سیاسی و نظامی بین روسیه و اوکراین در چند روز آینده احتمالا دو هزار دلار را رد می‌کند و به تبع آن هم در داخل کشور شاهد افزایش قیمت خواهیم بود.

این کارشناس بازار سکه و طلا با اشاره به اینکه تصمیمات مسئولان در کنترل مقاومت ریال در مقابل ارز‌ها تاثیر مهمی بر شرایط بازار‌ها دارد، گفت: اگر این سیاست‌ها اجرایی شود، نباید نگران افزایش قیمت‌ها در آینده باشیم. پول ملی باید تقویت شود و این پتانسیل وجود دارد.

محمدولی تصریح کرد: البته خیلی بعید است که افزایش قیمت‌هایی که قیمت طلا و ارز شاهد بودیم، در یک سال آینده تکرار شود، اما به هر حال با یک شیب ملایم شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم. قیمت یک سری از کالا‌ها دست دولت است. اگر اتفاق خاصی نیفتد، قیمت این کالا‌ها کاهش میابد. چون این کالا‌ها در حال گران‌تر شدن هستند، این باور در جامعه ایجاد می‌شود که قیمت‌ها رو به بالا است.

این کارشناس بازار سکه و طلا با اشاره به اینکه درآمد‌های ارزی کشور زیر صفر است، گفت: هر دولتی متکی بر منابعی است که تولید و صادرات می‌کند و به تبع آن هم ارز وارد کشور می‌کند. دولت در یک شرایط سخت اقتصادی سکان را به دست گرفته است تا بتواند مقداری ثبات به کشور بازگرداند. دولت در چهار سال اول باید تمام تلاش خود را برای تثبیت قیمت‌ها انجام دهد. با رویکرد فعلی دولت نیز احتمالا کنترل قیمت‌ها در این سال‌ها دور از انتظار نباشد، اما به هر حال افزایش قیمت با شیب ملایم ناگزیر خواهد بود. باید منابعی به بازار تزریق شود تا بتوانیم بازار را کنترل کنیم.

محمدولی خاطرنشان کرد: بازار طلا امن‌ترین بازاری است که می‌تواند از سرمایه‌های خرد حمایت کند. چون معمولا سرمایه سنگین وارد بازار طلا نمی‌شود. قیمت طلا در درازمدت رو به افزایش است. البته اگر کسی بخواهد در کوتاه مدت روی طلا سرمایه‌گذاری کند، اشتباه می‌کند. بلکه باید بیش از یک سال سرمایه‌گذاری انجام گیرد.

ارسال نظر