تاریخ انتشار: ۱۰:۳۶ - ۱۸ اسفند ۱۴۰۰

چطور اظهارنامه مالیاتی پر کنیم؟

در هر نوع کسب‌وکاری که مشغول به کار باشید، احتمالاً می‌دانید که پرداخت سالانه مالیات، یکی از هزینه‌های غیر قابل حذف از لیست هزینه‌های مالی شما خواهد بود. رایج‌ترین نوع مالیات‌ و یکی از کلیدی‌ترین منبع درآمد دولت‌ها، همین مالیات بر درآمد مشاغل است.

اقتصاد۲۴- در هر نوع کسب‌وکاری که مشغول به کار باشید، احتمالاً می‌دانید که پرداخت سالانه مالیات، یکی از هزینه‌های غیر قابل حذف از لیست هزینه‌های مالی شما خواهد بود. رایج‌ترین نوع مالیات‌ و یکی از کلیدی‌ترین منبع درآمد دولت‌ها، همین مالیات بر درآمد مشاغل است.

هر یک از صاحبان مشاغل مشمول مالیات بر درآمد، تا 4 ماه پس از اتمام سال مالی، یعنی 31 تیرماه هر سال، فرصت دارند تا اظهارنامه مرتبط با درآمد خود را به اداره مالیات تحویل بدهند. در غیر این صورت، تا 30 درصد مالیات پرداخت‌نشده مشمول جریمه‌ای غیر قابل بخشش خواهد شد. پس حتی اگر تابه‌حال کسب‌وکار شما هیچگونه فعالیت مالی نداشته‌ است، لازم است اظهارنامه مالیاتی خود را به‌صورت سفید و به‌همراه مدارکدیگر ارسال کنید تا مشمول جریمه نشوید!

 اگرچه پرکردن اظهارنامه مالیاتی کار چندان سختی نیست، با این حال ظرافت‌ها و نکات خاصی دارد که عدم رعایت آن‌ها، می‌تواند سبب پرداخت جریمه‌های سنگین از سوی شما شود. پس پیشنهاد می‌کنیم در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا در کنار هم یاد بگیریم که چطور اظهارنامه مالیاتی پر کنیم؟

اگر درباره اظهارنامه مالیاتی چندان اطلاعاتی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم ابتدا مقاله اظهارنامه مالیاتی چیست را در وبلاگ وبسایت سپیدارسیستم مطالعه کنید تا کاملاً با این موضوع آشنا شوید.

قدم اول؛ ثبت‌نام در سامانه امور مالیاتی کشور

در مرحله اول، ابتدا آدرس e3.tax.gov.ir/action/do/registrationselector را در مرورگر خود وارد کنید تا وارد صفحه «پیش‌ثبت‌نام» شوید. در این مرحله کدی تحت عنوان «کد اقتصادی» دریافت خواهید کرد که در مراحل بعدی ثبت‌نام، به آن نیاز خواهید داشت.

در مرحله دوم، اطلاعات شما صحت‌سنجی شده و در صورت عبور از این مرحله، کد کاربری و رمزعبور برای شما ارسال خواهد شد. توجه کنید در صورتی که اطلاعات واردشده با حقیقت مغایرت داشته باشد، از طریق پیامکی به شما اطلاعات می‌دهند که قادر به ادامه مسیر پرکردن اظهارنامه مالیاتی نخواهید بود. پس از صحت اطلاعات خود اطمینان داشته باشید.

در مرحله سوم، مجدداً وارد سامانه tax.gov.ir شوید. پس از ورود به سامانه و مراجعه به بخش‌ اظهارنامه، با گزینه‌های مختلفی مانند اظهارنامه ارزش افزوده ، اظهارنامه اجاره املاک و اظهارنامه شخص حقیقی و حقوقی مواجه خواهید شد. اظهارنامه مالیاتی موردنظرتان را انتخاب کنید و از اطلاعات پیامک‌شده برای ورود به صفحه اظهارنامه استفاده کنید.

قدم دوم؛ تکمیل اطلاعات اظهارنامه مالیاتی

پس از ورود به سامانه، گزینه «اظهارنامه جدید» را از جدول سمت راست انتخاب کنید. ابتدا صفحه‌ای روبه‌روی شما باز خواهد شد که نوع اظهارنامه مالیاتی (اظهارنامه انفرادی یا اظهارنامه مشارکتی) را از شما خواهد پرسید. همچنین در این مرحله باید اطلاعات زیر را نیز وارد کنید تا به صفحه فرم اصلی هدایت شوید.

  • نوع فعالیت
  • سال عملکرد
  • نوع تابعیت
  • شماره ملی
  • کد پستی
  • کد رهگیری پیش‌ثبت‌نام
  • گروه مؤدی

در صفحات بعدی، کافی‌ست اطلاعات پایه‌ای کسب‌وکار خود و پس از آن، اطلاعات مختلفی نظیر مجوزهای فعالیت‌های اقتصادی، هزینه‌های معاف از مالیات، درآمدهای مشمول از مالیات، کمک‌های مالی تأییدشده توسط سازمان مالیاتی کشور و بخشودگی‌های مالیاتی را وارد کنید.

مهم‌ترین بخش اظهارنامه مالیاتی، جدول شماره هفت این فرم است که آن را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

در این قسمت باید اطلاعات مرتبط با هزینه و درآمد بنگاه خود را در سال مالی گذشته به‌دقت وارد کنید و چند ثانیه منتظر بمانید تا سود ویژه (زیان) به‌طور خودکار توسط سیستم محاسبه شود.

پس از تکمیل کامل فرم اظهارنامه مالیاتی، و ارسال آن، فرآیند اعتبارسنجی آغاز می‌شود و اطلاعات با پرونده‌های فیزیکی شما، تطبیق داده خواهد شد. بهتر است پس از ارسال اطلاعات، به‌صورت مداوم به حساب کاربری خود سر بزنید. در صورتی که صحت اطلاعات شما تأیید شود، علاوه بر اطلاع‌رسانی از طریق پیامک، وارد وضعیت 45 خواهید شد که همان ارسال اظهارنامه مالیاتی به مقصد است.

قدم سوم؛ ویرایش اطلاعات اظهارنامه الکترونیکی

پس از اتمام فرآیند ثبت اطلاعات، طی یک موعد مقرر، می‌توانید برای ویرایش اطلاعاتتان اقدام کنید. توجه داشته باشید در صورتی که از پس از پایان موعد مقرر نیاز به تغییر اطلاعات داشته باشید، اطلاعات شما تحت عنوان اظهارنامه اصلاحی ثبت خواهد شد. مهلت ارسال اظهارنامه اصلاحی نیز یک ماه پس از اتمام موعد مقرر اولیه خواهد بود و پس از پایان این فرصت یکماهه، به هیچ عنوان نمی‌توانید تغییری در اطلاعات خود ایجاد کنید.

اگر چندان مایل نیستید گرفتار اشتباهات کوچک اما مهم در فرآیند ثبت اظهارنامه مالیاتی شوید، بهتر است از یک نرم افزار مالی مناسب کمک بگیرید. استفاده از یک نرم افزار مالی حرفه‌ای باعث می‌شود بتوانید رویدادهای، داد و ستد و میزان مالیات خود را دقیق و بدون درصدی خطا ثبت کنید.

نرم افزار حسابداری شرکتی سپیدار همکاران سیستم دارای چهار بسته تولیدی، خدماتی، بازرگانی و پیمانکاری است که متناسب با نیاز هر کسب‌وکار، تمامی محاسبات مالی و مالیاتی شما را پوشش می‌‌دهد. رابط کاربری ساده و طراحی حرفه‌ای نرم افزار حسابداری سپیدار سیستم، بستری کامل و یکپارچه برای مدیریت مالی را به مدیران حسابداری و صاحبان مشاغل مختلف هدیه می‌دهد.

نرم افزار حسابداری سپیدار سیستم؛ بهترین سیستم ثبت رویدادهای مالی

مدیریت هزینه‌های هر شرکت و بررسی دقیق میزان مالیات سالانه، بخشی حیاتی از هر کسب‌وکار در طول فعالیت آن است. اما قدم‌گذاشتن صحیح در این راه، جز با همراهی یک نرم افزار حسابداری پیشرفته و مطابق با آخرین استانداردهای روز حسابداری، ممکن نخواهد بود.

سپیدار سیستم با تفکیک سازمان‌ها و مشاغل از یکدیگر، اقدام به ایجاد 6 نرم افزار حسابداری ایرانی و پیشرفته کرده است تا بتوانید تا توجه به نوع فعالیت، نرم افزار حسابداری اختصاصی خود را انتخاب کنید.

شما می‌توانید با مراجعه به سایت www.sepidarsystem.com نسخه دمو این نرم افزارها را بررسی کنید و برای خرید یا دریافت اطلاعات بیشتر، از طریق شماره‌تلفن 021-81022000 با واحد فروش و از طریق شماره‌تلفن 021-81022444 با واحد پشتیبانی در ارتباط باشید.

ارسال نظر