تاریخ انتشار: ۱۱:۰۹ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸
معاون سابق بانک مرکزی در گفتگو با اقتصاد۲۴:

حذف 4 صفر از پول ملی در شرایط فعلی فقط وقت گذراندن است/ ثبات اقتصادی، پیش شرط اجرای طرح

معاون سابق بانک مرکزی درباره حذف صفر از واحد پولی ملی گفت: حذف چهار صفر از واحد پول ملی به لحاظ کارشناسی درست است، ولی در شرایط فعلی زمان اجرای این امر نیست.


سحر گلی‌زاده، اقتصاد24 – حیدر مستخدمین حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد 24 با بیان اینکه موافق حذف صفر از پول ملی است، اظهار کرد: به نظر می رسد بررسی موضوع حذف چهار صفر از واحد پول ملی در این شرایطی که کشور دچار بحران است، فقط وقت گذراندن است.

وی افزود: در کشورهای دیگر هم بحث حذف 4 صفر وجود داشت ولی هر کدام از آنها نشان دهنده شاخص های اقتصادی آن کشورها هستند و هیچ تناسبی با شرایط اقتصادی کشور ما ندارند.

مستخدمین حسینی اضافه کرد: ترکیه در دو دهه گذشته بحث حذف چهار صفر را انجام داده است و بین 3 تا 5 سال تورم آن کشور ثابت ماند و شرایط اقتصادی خوبی را به همراه داشت. از طرفی تراز ملی آن کشور رو به بهبود بود و در آن شرایط ترکیه آمادگی حذف صفر از واحد پول ملی خود را داشت و موفق نیز عمل کرد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: در شرایطی که اقتصاد ایران در شرایط رکود و تورم است و همچنین ثبات اقتصادی در برنامه ها وجود ندارد، طرح این پیشنهاد درست نیست.

معاون سابق بانک مرکزی بیان کرد: حذف چهار صفر از واحد پول ملی در شرایط فعلی هیچ دستاوردی را برای اقتصاد ملی کشورمان رقم نمی زند و قطعا با شکست مواجه شده و مردم را سردرگم می کند.

مستخدمین حسینی افزود: از سویی حذف چهار صفر هزینه هایی را مانند چاپ اسکناس، تغییر دفاتر و ... به دنبال خواهد داشت.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: حذف صفر از پول ملی در علم اقتصاد پذیرفته شده است اما این امر به شرایط اصلاحی بسیاری نیاز دارد و این شرایط ثبات بازار و اقتصاد کشور است.

ارسال نظر