تاریخ انتشار: ۱۹:۰۹ - ۱۰ فروردين ۱۴۰۱

برنامه وزارت صمت برای مبارزه با کالای تقلبی و قاچاق

رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالای وزارت صمت گفت: تمامی زیرساخت‌های اجرایی طرح‌ها در این وزارتخانه ایجاد و راهکار‌های عملیاتی آن تهیه و تدوین شده است.

اقتصاد۲۴- محمد مهدی برادران خلخالی در جمع مدیران ارشد این وزارتخانه، ضمن تشریح اقدامات انجام شده برای تحقق اهداف امسال، گفت: تمامی زیرساخت‌های ارئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالای وزارت صمت جرایی طرح‌ها در این وزارتخانه ایجاد و راهکار‌های عملیاتی آن تهیه و تدوین شده است.

وی تصریح کرد: طرح مقابله با کالا‌های قاچاق و تقلبی در راستای تأکیدات ویژه مقام‌معظم‌رهبری و در چارچوب ستاد تشکیل شده در این خصوص در وزارت صمت، پیرو دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت و با همکاری و نظرات کارشناسی اتحادیه‌ها، انجمن‌های تخصصی، تشکل‌ها و تولیدکنندگان، آماده شده است.

وی اضافه کرد: این طرح با عزم جدی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و وزارت صنعت، معدن و تجارت در گام نخست با توجه به مقدمات فراهم شده و اقدامات زیرساختی موجود در وزارتخانه با اولویت گروه کالایی حوزه لوازم یدکی خودرو عملیاتی می‌‎شود.

رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالای وزارت صمت تأکید کرد: اجرای این طرح علاوه بر آثار اقتصادی مبارزه با قاچاق کالا از نظر امنیت خودرویی و قطعات مورد استفاده مردم از اهمیت فراوانی برخوردار است.

برادران ادامه داد: در این اقدام عملیاتی تنها به دنبال برخورد سلبی و تعزیری با واحد‌های عرضه کننده نیستیم، بلکه در حال برنامه‌ریزی برای تهیه بسته رسانه‌ای و ایجاد بستر‌های فرهنگی برای جلب حمایت عمومی و همکاری مردم در استفاده نکردن از کالا‌های قاچاق و تقلبی، هستیم.

وی تصریح کرد: راهکار‌های پیشنهادی برای مبارزه با قاچاق قطعات خودرو در قالب تکمیل سامانه جامع تجارت در حوزه قطعات خودرو، نظارت مستمر و نتیجه‌بخش سازمان ملی استاندارد بر محصولات تقلبی و برخورد قاطع دستگاه‌های نظارتی و قضایی با کالای قاچاق و تقلبی ضمن اطلاع رسانی به مردم، پیش بینی شده است.


بیشتر بخوانید: ممنوعیت واردات خودرو، دیگر تمدید نخواهد شد


رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالای وزارت صمت گفت: همچنین راهکار‌هایی از جمله فراهم‌سازی امکان رهگیری و استعلام جامع و آنلاین قطعات از طریق سامانه جامع تجارت توسط ذی‌نفعان، فراهم‌سازی امکان خرید آنلاین قطعات خودروی مصوب از فروشندگان مجاز در اپلیکیشن‌های پرکاربرد و دریافت مجوز مشترک فروشگاه‌های اینترنتی از اتحادیه‌های متبوع و اتحادیه کسب‌وکار مجازی در این طرح، مورد نظر هستند.

برادران ادامه داد: در این طرح به موضوع تعیین مهلت زمانی مشخص برای آن دسته از مجموعه‌هایی که دارای قطعات بدون شناسه کالا هستند و همچنین تعریف سازوکار مشخصی برای آن دسته از قطعات که برای خودرو‌های خاص بوده و در کشور تولید نمی‌شوند، توجه شده است.

وی با اشاره به ضرورت کوتاه‌سازی فرآیند‌های دریافت مجوز تولید و واردات برای کاهش انگیزه قاچاق تولیدکنندگان و واردکنندگان در راستای طرح اجرایی مورد نظر، بیان کرد: پیش‌بینی لازم انجام شده تا تمامی استعلامات اصالت‌سنجی قطعات از سامانه جامع تجارت صورت پذیرد و همچنین تولیدکنندگان مشوق‌هایی را به منظور کاهش استفاده تعمیرکاران از کالا‌های قاچاق یا تقلبی را فراهم کنند.

رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالای وزارت صمت تأکید کرد: فرآیند شناسایی، ضبط و معدوم‌سازی کالا‌های قاچاق و تقلبی به‌طور حتم اطلاع مردم خواهد رسید و درصدد هستیم با همکاری دستگاه‌ها و نهاد‌های مسئول، سازوکار جرایم را به گونه‌ای طراحی کنیم که قاچاق و تقلب برای ذینفعان هیچگونه سودی نداشته باشد.

منبع: ایلنا
ارسال نظر