تاریخ انتشار: ۱۷:۴۵ - ۱۳ فروردين ۱۴۰۱

برنامه پژوهشگاه صنعت نفت برای مهار گازهای مشعل

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت گفت: برنامه هایی برای تبدیل و کاهش خروجی گازهای فلر (مشعل) در نظر داریم که آماده اجرا هستند.

اقتصاد۲۴- جعفر توفیقی با بیان اینکه برنامه ریزی برای جمع آوری گاز‌های مشعل با وزارت نفت است و ما می‌توانیم مجری باشیم، اما برای این مهم چندین برنامه را می‌توانیم اجرایی کنیم، اظهار کرد: بر اساس برنامه‌های تدوین شده می‌توانیم از گاز‌های فلر برای تزریق به میادین نفتی برای ازدیاد برداشت یا تبدیل به محصولات با ارزش دیگر استفاده کنیم، همچنین می‌توان با ایجاد ساز و کار‌هایی میزان خروج آن‌ها را کاهش داد. به عبارت دیگر هم می‌توان ازگاز‌های موجود استفاده بیشتری کرد و و هم با ایجاد بازنگری‌ها در طراحی سیستم میزان خروج گاز‌های مشعل را کاهش داد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر طرحی در این راستا در حال اجرا نداریم گفت: مطالعات در این راستا انجام شده و منتظر دریافت پیشنهاد هستیم. برخی شرکت‌ها این پروژه‌ها را دریافت می‌کنند؛ در این شرایط ما بعد از آن‌ها می‌توانیم طرح‌ها را ارائه دهیم و همکاری کنیم.


بیشتر بخوانید: نشست دولت سیزدهم با سرمایه‌گذاران نفت و گاز


رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به میزان تاثیر گذاری طرح‌های پژوهشگاه در جمع آوری گاز‌های مشعل گفت: طرح‌های مطالعه شده بسیار عملی و قابل اجرا و اثبات شده هستند. اینکه می‌توانیم گاز فلر را به محصولات دیگری تبدیل کنیم اثبات شده است و دانش اجرای آن را داریم؛ فقط کافی است شرکت‌هایی که این پروژه‌ها را دریافت می‌کنند قرارداد‌های خود را منعقد کنند و بعد ما به عنوان همکار کار را پیش ببریم.

توفیقی با اشاره به طرح‌های محیط زیستی پژوهشگاه صنعت نفت، اظهار کرد: در این حوزه پژوهشگاه فعالیت‌های متعددی دارد. یکی از این فعالیت‌ها این است که خاک‌های آلوده به مواد نفتی را با آخرین تکنولوژی‌ها پاک و قابل استفاده برای فضای سبز می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در همین راستا پساب‌های صنعتی را تبدیل به آب‌های قابل استفاده می‌کنیم و حتی مصرف آب پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها را نیز تا ۳۰ درصد می‌توانیم کاهش دهیم، گفت: این طرح در چند مورد اجرا شده و استارت آن در چند پالایشگاه زده شده است.

منبع: ایسنا
ارسال نظر