تاریخ انتشار: ۰۷:۰۴ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
محمدرضا نجفی در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴:

تحقیق و تفحص‌ها وقتی جواب می‌دهد که انگیزه‌های آلوده از پروژه‌ها زدوده شود

یکی از امضاکنندگان طرح تحقیق و تفحص از سازمان خصوصی‌سازی گفت: اگر قرار باشد اقدامات نظارتی و تحقیق و تفحص‌ها در کشور جواب بدهد و اثرگذار باشد بایستی نیات و انگیزه‌های آلوده، غیرملی و غیرمردمی از محیط و محاط این پروژه‌ها زدوده و زایل شود.

محمد آیتی، اقتصاد24- چند روزی است که طرح تحقیق و تفحص از سازمان خصوصی‌سازی در مجلس رای آورده و حال باید به انتظار نشست و دید سرنوشت این تحقیق و تفحص به کجا خواهد رسید و آیا می‌توان به اداره هرچه بهتر این سازمان در آینده امیدوار بود یا خیر؟

محمدرضا نجفی، نماینده تهران و یکی از امضاکنندگان طرح تحقیق و تفحص از سازمان خصوصی‌سازی به اقتصاد24، گفت: بنده دغدغه جدی و مستمری نسبت به چگونگی تحقق ماموریت سازمان خصوصی‌سازی داشته و دارم. سرنوشت و آینده بسیاری از اموال، دارائی‌ها، فرصت‌ها و تهدیدها در ابعاد و مقیاس ملی و سرمایه‌گذاری‌های عمدتاً تولیدی و صنعتی، تا حدود زیادی متاثر از برنامه‌ها و عملکرد این سازمان خواهند بود بر این اساس، برنامه‌ها و عملکرد گذشته و آتی این سازمان بایستی همواره مورد ارزیابی و اصلاحات احتمالی لازم قرار گیرد.

وی افزود: با توجه به وجود برخی اخبار نگران‌‌کننده،‌ تحقیق و تفحص در مجلس به تصویب رسید. هر چند عوامل و موانع تعیین‌کننده بسیاری در مقابل برخی اقدامات مهم مجلس از جمله تحقیق و تفحص وجود دارد اما مع‌الاسف چاره و امکان چندان دیگری نیز در دست نیست و بایستی کماکان در اصلاح رویکردها و روندها کوشید.

این عضو کمیسیون صنایع معادن مجلس گفت: یکی از دلایلی که گاهی اثرگذاری ابزارهای نظارتی‌ را کم می‌کند رویکردهای غیرملی، بده بستان‌ها، روابط یا مطامع شخصی یا گروهی فی‌مابین عوامل اثرگذار است.

رییس هیات تحقیق و تفحص از صنعت خودروی کشور در پاسخ به اینکه چه باید کرد که تحقیق و تفحص‌ها به نتایج مثبتی برسد، گفت: اگر قرار باشد اقدامات نظارتی و تحقیق و تفحص‌ها در کشور جواب بدهد و اثرگذار باشد بایستی نیات و انگیزه‌های آلوده، غیرملی و غیرمردمی از محیط و محاط این پروژه‌ها زدوده و زایل شود و طراحان، کمیسیون‌های مرتبط، هیئت رییسه، رییس مجلس، نمایندگان پیگیر و... عزمی جز اجرای به‌هنگام، همه‌جانبه و دقیق آن را نداشته باشند. بنده و شاید تعدادی از نمایندگانی که اولین دوره حضور خود در مجلس را تجربه می‌کنیم، با گذشت زمان و در نوع خود، هر چه بیشتر آثار گسترده، عمیق و ماندگار برخی چینش‌ها و روابط در مجلس و پاره‌ای از دستگاه‌ها و منویاتِ افراد و گروه‌های اثرگذار در خلق شرایط موجود را احساس و تجربه می‌کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر اوضاع بر همان نهجی باشد که تاکنون بوده، علیرغم ناگزیری بر ادامه، نمی‌توان به نتایج موثری از بخشی از اقدامات همچون کثیری از تحقیق و تفحص‌ها، امید چندانی داشت. گمان من بر این است که بایستی در نتیجه اتخاذ راهبردها و سیاست‌های اصولی و ملی، با بازگشت به جایگاه رفیع و رسالت حقیقی مجلس امکان تحقق انتظارات به حقی که از این نهاد مقدس وجود دارد، فراهم شود.
ارسال نظر