اقتصاد۲۴- بعد از انتشار خبر مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره آزادسازی واردات خودرو از مسیر صادرات خودرو، قطعات و خدمات به نظر میرسد در حالی که رفتار متقاضیان مشخص است و آنها از ورود به بازار امتناع میکنند و منتظر کاهش قیمتها باقی میمانند، اما فروشندگان به عنوان طرف عرضه رفتارهای متفاوتی را در بازار در پیش بگیرند.
رفتار هیجانی فروشندگان بازار خودرو
برخی از فروشندگان رفتار هیجانی در پیش گرفته و تلاش میکنند هر چه زودتر خودروی در اختیار خود را بفروش برسانند. آنها معتقدند حباب قیمت خودروهای وارداتی بیش از آنچه باید بزرگ شده و انتشار این اخبار سبب ریزش قیمت خودرو در بازار خواهد شد بنابراین به دنبال این هستند تا برای خودروی خود را مشتری پیدا کنند.
بیشتر بخوانید: مانع اصلی برای واردات خودرو چیست؟
پیام حباب قیمتی خودروهای وارداتی
دسته دیگر هم معتقدند حباب قیمتی محصولات وارداتی بازار بزرگ شده، اما آنها میگوید این قبیل اخبار در حد خبر باقی خواهد ماند و هیچگاه عملیاتی نمیشود.
آنها در تحلیل خود میگویند وضعیت کیفی محصولات تولید شده توسط زنجیره خودروسازی کشور تعریفی ندارد و با این وضعیت کیفی امکان صادر کردن خودرو و قطعات وجود ندارد بنابراین ارزی از این محل حاصل نخواهد شد تا به وسیله آن خودرو وارد شود.
طرفداران این نظر تاکید میکنند چنانچه بحثهای انجام شده در مجمع تشخیص حتی اگر به قانون نیز تبدیل شود باز هم تنها روی کاغذ باقی خواهد ماند و هیچگاه عملیاتی نمیشود.
بازار خودرو منتظر مذاکرات وین
آنها بیش از آنکه اخباری از جنس اخبار مجمع تشخیص در ارتباط با واردات مشروط خودرو را پیگیری کنند. به دنبال آگاه شدن وضعیت حاکم بر مذاکرات وین و روند نرخ ارز هستند.
زیرا این دسته از فروشندگان معتقدند اخبار مخابره شده از مذاکرات وین و احتمال امضای توافقنامه احیای برجام بیش از خبر منتشر شده از تایید واردات خودرو در ازای صادرات میتواند حباب قیمتی در بازار وارداتیها را تحت تاثیر خود قرار داده و نمودار قیمت خودرو را در بازار نزولی کند.
نرخ ارز؛ قطب نمای حرکتی بازار خودرو
آنها تاکید میکنند همچنان نرخ ارز قطب نمایی بازار خودرو (بخصوص خودروهای وارداتی) است. اما دسته سومی هم هستند که نه همانند دسته اول معتقدند هر چه زودتر باید خودروی در اختیار خود را فروخت و از بازار خارج شد، نه مانند دسته دوم این مسیر جدید برای واردات خودرو به کشور را غیر عملیاتی میدانند.
دسته سوم به نوعی دست از کار کشیده و به رصد بازار میپردازند. طرفداران این تفکر منتظر هستند تا گرد و غبار حاصل از شوک آزادسازی مشروط واردات خودرو توسط مجمع تشخیص فروکش کند بعد با توجه به شرایط حاکم بر بازار نسبت به تعیین استراتژی خود برای حرکت در بازار خودرو اقدام میکنند.