اقتصاد24-«بختیار علم بیگی» گفت: صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی با وجود همه مشکلات به وجود آمده برای تولید در یک سال اخیر و تحریم ها، با کمترین دشواری مواجه شد؛ به طوری که بازار هیچ گاه از محصولات تولیدی خالی نشد و درباره کمبود این لوازم هیچ نگرانی به وجود نیامد.
به گفته این مقام صنفی، تولید این محصولات بیش از 2.5 برابر میزان مصرف کشور است. وی بیان داشت: عمده بازارهای هدف صادراتی این محصولات عراق، افغانستان، پاکستان، برخی کشورهای اروپایی و حوزه خلیج فارس است.
مزیت ها و مشکلات صادرات محصولات آرایشی و بهداشتی
علم بیگی اضافه کرد: کیفیت بالای محصولات ایرانی و تطابق با استانداردهای تولیدی در بازارهای هدف (و در برخی موارد برخورداری از کیفیت بالاتر از استانداردها) سبب شده است شرکت ها فروش خوبی داشته باشند اما در برخی موارد مشکلاتی وجود دارد.
وی ادامه داد: سوء استفاده برخی دلالان عراقی و افغانستانی سبب شده است تجار ایرانی در قبال صادرات به این کشورها ریال (به جای ارز) دریافت کنند که این مساله با موضوع «بازگشت ارز حاصل از صادرات» منافات دارد و در برخی موارد به توقف صادرات منجر شده و کاهش در حجم تجارت این بخش را به دنبال داشته است.
رئیس انجمن صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی ایران درباره افزایش قیمت ها در یک سال گذشته گفت: عامل اصلی این مساله، گران شدن بیشتر مواد اولیه مصرفی داخلی از جمله پلی اتیلن و پلیمرهای شیمیایی بود که دلیل آن نیز به توقف اعطای ارز 4200 تومانی به آنها برمی گشت.
«به همین دلیل، اعضای انجمن نیز به افزایش پلکانی قیمت محصولات در یک سال گذشته اقدام کردند تا آسیب کمتری به مصرف کنندگان وارد شود».
مصرف سالیانه لوازم آرایشی، بهداشتی و شوینده در کشور حدود 20 هزار میلیارد تومان است.
ظرفیت تولیدکنندگان داخلی نیز چندین برابر مصرف است و با این حال بیش از 2 میلیارد دلار (حدود هفت هزار میلیارد تومان) لوازم آرایشی و بهداشتی به کشور قاچاق میشود.
تهران این روزها میزبان بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی مواد شوینده، آرایشی، بهداشتی، سلولزی و ماشین آلات وابسته است که از دیروز (دوشنبه) با مشارکت 265 شرکت داخلی و خارجی در محل دائمی نمایشگاه بینالمللی تهران آغاز به کار کرد.
منبع: ایرنا