تاریخ انتشار: ۰۸:۰۴ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
نماینده زاهدان در مجلس در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴:

پاکستان، رقیب اصلی چابهار در هاب اقتصادی گواتر/ از برنامه توسعه‌ بندر چابهار عقب هستیم

علیم یارمحمدی گفت: نگرانی اصلی در حوزه توسعه بندر چابهار و پس کرانه‌های آن، قدرت‌نمایی کشور همسایه پاکستان برای ایجاد هاب اقتصادی منطقه است.

اقتصاد24- با تشدید تحریم‌های آمریکا و مسدود کردن کانال‌های مالی ایران، بندر چابهار نیز از برنامه توسعه‌ای خود به واسطه عقب‌نشینی احتمالی هندی‌ها جا می‌ماند.

طرح توسعه بندر چابهار و پس کرانه‌های آن می‌توانست در این روزهای تحریم، نسخه شفابخشی باشد، اما تعلل در اجرای زیرساخت‌های ریلی و جادهای این بندر، زمینه را برای رقیب ایران در منطقه مساعد کرده است.

در این رابطه علیم یارمحمدی نماینده زاهدان در مجلس به اقتصاد24، گفت: از آنجا که هند یکی از هم‌پیمانان آمریکا در منطقه است، به نظر می‌رسد در آینده نزدیک از سمت ایالات متحده برای قطع ارتباط با ایران تحت فشار قرار بگیرد.

یارمحمدی با ابراز نارضایتی نسبت به تک محصول بودن کشورمان، گفت: اگر کشورهای منطقه را از لحاظ تامین مواد خوراکی، کشاورزی و حتی معدنی به خود وابسته کرده بودیم، الان آمریکا به راحتی نمی‌توانست کشورها را مجبور به قطع ارتباط با ما کند، اما از آنجا که تنها از طریق فروش نفت خام با کشورهای دنیا مراوده داریم، این کشورها می‌توانند در شرایط تحریمی، جایگزینی برای نفت ایران پیدا کنند، اما نگرانی اصلی در حوزه توسعه بندر چابهار و پس کرانه‌های آن، قدرت‌نمایی کشور همسایه برای ایجاد هاب اقتصادی منطقه است. متاسفانه همچنان در زمینه ریلی، جاده‌ای و فرودگاهی در چابهار و پس کرانه‌های اطراف آن با کمبود مواجهیم که البته تحریم‌ها بر این عقب‌افتادگی دامن خواهد زد.

وی با اشاره به فعالیت‌های گسترده پاکستان در منطقه گواتر در 70 کیلیومتری مرز ایران، گفت: این کشور با راه‌اندازی بزرگترین فرودگاه پاکستان در منطقه گواتر سعی در ایجاد هاب اقتصادی مشابه با امارات دارد. از این‌رو با توجه به اقدامات گسترده و سریع کشور همسایه، ما در حال از دست دادن این ظرفیت بسیار ایده‌آل در منطقه چابهار هستیم.

این نماینده مجلس دلیل اصلی عقب ماندن از برنامه توسعه‌ای در بندر چابهار را بی‌برنامه‌گی و نبود یک تصمیم منسجم در توسعه زیرساخت‌های این منطقه عنوان کرد و گفت: تعلل در اجرای برنامه‌های توسعه‌ای در بندر جابهار و پس کرانه‌های آن، زیان جبران‌ناپذیری را بر اقتصاد این منطقه وارد خواهد کرد.
ارسال نظر