تاریخ انتشار: ۱۵:۵۶ - ۰۹ خرداد ۱۴۰۱

تفاوت قیمت ماکارونی در ایران و ایتالیا چقدر است؟

درآمد کارگر ایتالیایی در ماه و پس از تبدیل یورو به ریال رقمی حدود ۴۰ میلیون تومان است، اما ماکارونی در ایتالیا چقد قیمت دارد؟

اقتصاد۲۴- افزایش قیمت‌ها حالا به صورت روزمره و ساعتی تبدیل شده است و بحران کالا‌های اساسی تقریبا بیشتر بخش‌های مواد غذایی را در برگرفته است. در حالی که در ابتدای حذف ارز ترجیحی گفته می‌شد، این طرح در راستای واقعی سازی قیمت‌ها و حتی در مرحله‌ای برای جلوگیری از قاچاق کالا و مواد غذایی و کالا‌های اساسی از کشور است.
اما در همین حال و به نظر می‌رسد برخلاف گفته هایی، چون واقعی شدن قیمت‌ها و ارزان بودن کالا نسبت به کشور‌های همسایه، حالا مستنداتی برخلاف ان چه گفته شد در حال به رخ کشیدن خود است.
درهمان روز‌های نخست که افزایش قیمت گندم و به طبع آن ماکارونی رخ داد، مشخص شد که حتی قیمت ماکارونی در ایران حتی از کشور‌های همسایه اش نیز بیشتر است.


بیشتر بخوانید: با قیمت فعلی، عراق و افغانستان هم دیگر مرغ ایران را نمی‌خرند


برای مثال چهارآیین، رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی پرورش دهندگان مرغ گوشتی، خبر داده است که «به گفته او افغانستان میزان ناچیزی مرغ از ایران می‌خرد و به خرید ۴۰ تا ۵۰ هزار تن مرغ در بازارچه‌های مرزی اکتفا کرده و نیاز خود را از آرژانتین و برزیل تامین می‌کند و عراق نیز بیشتر مرغ و تخم مرغ خود را از ترکیه تامین می‌کند و روی صادرات نصفه و نیم بند و پر از چالش ایران حساب نمی‌کند.».


اما در این میان یکی از موارد جالب مقایسه قیمت بسته‌های ماکارونی در ایران با کشور ایتالیا در اروپا است.
در حالی که بسته‌های ماکارونی در ایران از ۲۴ هزار تومان تا ۳۶ هزار تومان قیمت گذاری شده اند در ایتالیا بسته‌های ماکارونی حدود ۱۸ هزار تومان قیمت دارند و آن هم در حالی که اگر بخواهیم مقایسه‌ای ساده بین حقوق انجام بدهیم، با تبدیل ارقام دریافتی یک کارگر ایتالیایی به ریال، رقم دریافتی حدود ۴۰ میلیون تومان است.
با این ارقام به نظر می‌رسد مساله حذف ارز ترجیحی بیش از همه معیشت شهروندان را هدذف قرار داده است.

ارسال نظر