تاریخ انتشار: ۱۱:۳۲ - ۲۰ خرداد ۱۴۰۱

افزایش تورم با دریافت مالیات از سپرده‌های بانکی

دبیر کمیسیون حقوقی کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی گفت: دریافت مالیات از سپرده‌های بانکی افراد حقیقی و حقوقی، به رشد تورم سرعت می‌بخشد.

اقتصاد۲۴- آقای علی نظافتیان گفت: بسیای از مردم به دلیل اینکه سپرده‌های بانکی مشمول مالیات نمی‌شوند، نزد بانک‌ها سپرده‌گذاری کرده اند. دریافت مالیات از سپرده‌گذاران باعث می‌شود که این سرمایه‌ها به بازار‌هایی مانند طلا، سکه و ارز که معاف از مالیات هستند، راه پیدا کنند.
دبیر کمیسیون حقوقی کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی می‌گوید: اگر به سپرده‌های افراد مالیات تعلق بگیرد، منابع بانک‌ها کاهش پیدا می‌کند، در نتیجه قدرت تسهیلات‌دهی آن‌ها پایین می‌آید؛ از طرف دیگر ورود سرمایه‌های مردم به این بازار‌ها، همراه با تورم خواهد بود و عوارض اقتصادی نامطلوبی در پی خواهد داشت.
طبق گفته او، دریافت مالیات از سپرده‌های بانکی افراد حقیقی و حقوقی، نه تنها تورم را کاهش نمی‌دهد بلکه به رشد آن سرعت می‌بخشد.


بیشتر بخوانید: نحوه محاسبه مالیات دارندگان دستگاه کارتخوان


سیزدهم خرداد خبری در فضای مجازی مبنی بر اینکه دولت قصد دارد از سپرده بانکی اشخاص حقیقی ۱۰ درصد مالیات دریافت کند، منتشر شد که روابط عمومی وزارت امور اقتصادی و دارایی، پس از گذشت یک روز، آن را تکذیب کرد.
طبق بند یک تبصره یک لایحه «مالیات مجموع درآمد»، همه یا اکثر پایه‌های درآمدی شخص در طول یک سال، پس از کسرمعافیت‌ها و هزینه‌های قابل قبول، مشمول یک مالیات تصاعدی بر مجموع درآمد می‌شود که سود سپرده و سود سهام، مشمول این نوع مالیات خواهند بود.

ارسال نظر