اقتصاد۲۴- حال این سوال پیش میآید که آیا دوره تبلیغات چاپی و تراکت تمام شده است و آیا هنوز هم تبلیغات تراکتی بازدهی دارد یا خیر؟ در این مطلب قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم.
بازاریابی دیجیتال یا تبلیغات
در این عصر دیجیتال، بازاریابی دیگر یک انتخاب نیست، بلکه یک پیش نیاز برای کسبوکارهایی است که برای رساندن پیام خود به مشتریان به طور مؤثر و قدرتمند، سنگ تمام نمیگذارند. سپس این سوال مطرح می شود که برای ارائه پیام به روش صحیح به افراد مناسب، به سراغ کدام یک برویم؟ بازاریابی یا تبلیغات؟ و آیا هر دو یکسان نیستند؟ پاسخ "نه" است. تبلیغات با بازاریابی دیجیتال کاملا با هم متفاوت هستند نمیتوان یکی را جایگزین دیگری کرد.
بازیابی دیجیتال راههای مختلفی دارد و امروزه در سراسر زندگی خود میتوانیم آن را مشاهده کنیم. اما نباید از تبلیغات چاپی غافل شد و انواع آن را فراموش کرد. بسیاری از افراد تصور میکنند که در عصر حاضر بازاریابی دیجیتال جایگزین تبلیغات چاپی به ویژه چاپ تراکت تبلیغاتی شده است. اما این تصور کاملا اشتباه است و هنوز هم تراکتها و دیگر انواع تبلیغات چاپی جایگاه خاص خود را در شناخت سازمان و برند به مخاطب دارند.
با ورود فناوری دیجیتال و بعد از آن حضور بازاریابی دیجیتال بسیاری از افراد و سازمانها تصور کردهاند که هزینه تبلیغات چاپی آنها کاهش یافته است و دیگر نیازی به صرف این بودجه کلان در این بخش را ندارد. اما گذشت زمان باعث شد تا متوجه شوند که نمیتوانند برای گام برداشتن به سمت موفقیت از این مسیر چشم پوشی کنند.
مجله CMO در نسخه بیست و هشتم خود در فوریه سال 2012 و 2022 با انتشار یک گزارش به تایید این امر پرداخت که تبلیغات چاپی و تراکتی همچنان بازدهی دارند و شرکتهای بزرگ از آن بهره میبرند. طبق گزارش این سازمان هزینه تبلیغات سنتی در آگوست و فوریه سالهای 2021 و 2022 هزینه تبلیغات چاپی به ترتیب 1.4 درصد و 2.9 درصد افزایش پیدا میکند.
همان طور که مشاهده میکنید بازدهی تبلیغات تراکتی که یکی از پر کاربردترین نوع تبلیغات چاپی به همان اندازه قبل بوده و گاهی اوقات با طراحی درست و در نظر گرفتن جامعه هدف میتواند تاثیر بیشتری نیز بگذارد.
اگر بخواهیم دلیل این تاثیر گذاری و بازدهی را به طور اجمالی بیان کنیم باید به مواردی مانند: اعتماد مصرف کنندگان به تبلیغات چاپی، از بین رفتن کوکیهای تبلیغاتی دیجیتالی شخص ثالث، گسست و شکست بی نظمی دیجیتالی و مواردی از این دست میتوان نام برد. نظر سنجی که MarketingSherpa انجام داد نشان میدهد که مشتریان بیشتر به تبلیغات چاپی (۸۲٪)، تبلیغات تلویزیونی (۸۰٪)، تبلیغات پستی مستقیم (۷۶٪) و تبلیغات رادیویی (۷۱٪) اعتماد دارند.
همه این موارد و موارد دیگری مانند برندیگ و... نشان میدهد که هنوز هم تراکت تبلیغاتی و به طور کلی تبلیغات چاپی جایگاه خود را از دست نداده و همچنان به عنوان یک رسانه تبلیغاتی موفق و با بازدهی بالا میتوان روی آن حساب کرد. اما در استفاده از این نوع تبلیغات نباید از مسائلی مانند : جذابیت، جامعه هدف، طراحی درست و غیره غافل شد تا نتیجه نهایی آن چیزی باشد که برای هدف ما مناسب است. نکتهای که در استفاده از تبلیغات و بازاریابی باید به آن توجه کرد این است که هر دو اینها در کنار هم نقش موثرتری را در زمینه برندینگ و معرفی برند به مشتری ایفا میکنند و استراتژی مناسبتری است برای رشد یک سازمان و رسیدن به اهداف بلند مدت.