اقتصاد۲۴- از زمان اعلام آزادشدن واردات خودرو توسط وزیر صمت و دستور قالیباف به دولت برای تدوین آئین نامه در اوایل خردادماه یک ماه میگذرد و در حالی که قرار بود تا پایان همان ماه، آئین نامه نهایی واردات ابلاغ شود همچنان حتی خبری از پیشنویس آن نیست.
از این تاخیر هم که بگذریم مباحث مطرح شده از سوی وزیر و معاونانش در خصوص واردات خودروهای اقتصادی و ده هزار دلاری توسط خودروسازان موجب نگرانی بیشتر فعالان این حوزه در خصوص توزیع بیشتر رانت در کشور فراهم کرد و اظهار نظر اخیر رئیس کل بانک مرکزی در خصوص مشخص نبودن منابع ارزی واردات خودرو نقطه ابهام دیگری بر آئین نامه واردات خودرو بود.
هرچند امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت در حاشیه برنامه گرامیداشت دهه تولید و تجارت گفته بود که طبق قانون قرار است از محل صادرات قطعات یدکی و خودرو این ارز تامین شود، اما پرسش مهم این است که حجم صادرات کشور در این حوزه چقدر است و اینکه آیا توان صادرات لوازم یدکی و خودروی کشور جوابگوی ارز مورد نیاز برای واردات خودرو است؟
در گفتگو با دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان به بررسی این موضوع پرداختیم. وی در ابتدا با اشاره به اینکه این موضوع همان قانون قبلی است که بسیاری از کارشناسان به دلیل انحصاری که این موضوع در زمینه واردات ایجاد میکند با آن مخالف هستند، گفت: انحصار قانونی که در عرضه خودرو داریم را میخواهند در واردات خودرو نیز اعمال کنند که موجب ایجاد فساد میشود.
به گفته او، ایده میتواند به گونهای باشد که واردات برای همگان آزاد باشد و شخص و شرکتی که صادرات دارد بتواند با تعرفه پایینتر واردات انجام دهند.
به عقیده دبیر انجمن واردکنندگان، نگاههای انحصار گرایانه و بهانههای تامین ارز فقط تلاش برای ادامه انحصار برای انحصار طلبان است و منابع ارزی واردات میتواند با ارزهای اعلامی مردمی که تمایل دارند واردات انجام دهند باشد و اینگونه انحصار در این حوزه ایجاد نمیشود.
در آخر دادفر اعلام کرد که با مخالفتها و سنگ اندازی برخی بعید به نظر میرسد آئین نامه واردات به این زودیها تصویب و ابلاغ شود با همین فرمان اگر نگوییم هرگز واردات انجام نمیشود حداقل به این زودیها نخواهد بود.
حالا باید دید با همه این اظهارات ضد و نقیض واردات خودرو پس از چند سال وقفه چگونه صورت میگیرد و میتواند تاثیر مورد تصور را در بازار خودروی کشور ایجاد کند یا خیر.