تاریخ انتشار: ۰۹:۴۳ - ۰۷ تير ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

خودرو ري را كپي چيني يا محصول داخلي؟

گروه اقتصادی |روز یکشنبه ۵ تیرماه ۱۴۰۱ گروه صنعتی ایران خودرو با حضور سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صمت، از اولین کراس اوور ملی خود با نام «ری را» رونمایی کرد.

ري را، كراس اوور جمع و جور اين خودروساز ايراني است

اقتصاد۲۴- ري را، كراس اوور جمع و جور اين خودروساز ايراني بوده كه بر اساس پلتفرم IKP1 توسعه پيدا كرده است، اين پلتفرم كه نمونه ايرانيزه پلتفرم PF1 گروه PSA به حساب مي‌آيد، در پروژه تارا هم ديده مي‌شود. قرار است تا اولين كراس اوور ايران خودرو در كارخانه مازندران اين خودروساز مونتاژ شود.اين نسخه اوليه ري را بوده و به عنوان نسخه قبل از توليد با قالب‌هاي صنعتي شناخته مي‌شود.

ابعاد و اندازه اولين كراس اوور ملي ايران خودرو، در دسته كراس اوورهايB پلاس بازار جهاني قرار مي‌گيرد و مي‌توان ري را را در ابعاد و اندازه به پژو ۲۰۰۸، سيتروئن C3-XR…نزديك ديد. اما اينكه اين خودرو چقدر صرفه اقتصادي دارد و چه ميزان مردم از آن استقبال خواهند كرد به زودي مشخص خواهد شد. البته عكس‌ها و فيلم‌هاي لو رفته از اين خودرو نشان مي‌دهد كه «خودروي ملي» تازه رونمايي شده، كاملا شبيه يك خودروي چيني است. موضوعي كه به‌ شدت در شبكه‌هاي اجتماعي حاشيه‌ساز شده و عده‌اي از كاربران، خودروساز ايراني را به كپي‌كاري از روي يك خودروي چيني متهم كرده‌اند.

«ري را» شباهت زيادي به پژو 2008 دارد

اميرحسن كاكايي، كارشناس صنعت خودرو در واكنش به ساخت اولين كراس اوور ملي شركت ايران خودرو با نام «ري را» گفت: خودروي «ري را» با استفاده از پلتفرم پژو 301 طراحي شده و در خودروسازي همه كشورها هم شاهد آنيم كه برخي خودروها اورجينال هستند و برخي ديگر بر اساس پلتفرم‌هاي موجود طراحي مي‌شوند.


كاكايي با بيان اينكه كانسپت «ري را» شباهت زيادي به پژو 2008 دارد، افزود: البته در طراحي اين خودرو به‌روزتر كار شده است و ما شاهد آنيم كه حتي در خودروهاي چيني هم كه تنوع بالايي وجود دارد باز هم شباهت‌هايي ميان خودروها وجود دارد و اينكه اين خودرو هم شباهت‌هايي به پژو 2008 دارد اما چندان اهميتي ندارد و مهم اين است كه آيا المان‌هاي جديد در آن به‌ كار رفته يا خير و چه ميزان مورد استقبال مردم قرار خواهد گرفت.

او تصريح كرد: اين خودرو نيم شاسي «سي يو وي» است و به نظر مي‌رسد پتانسيل مناسبي براي جذب مشتري‌هاي خودرو در محدوده قيمتي يك ميليارد تومان داشته باشد و اگر موتورEF7 توربو روي آن بگذارند خودروي خوبي خواهد شد البته در حال حاضر موتور TU5 روي آن گذاشته شده است.

«ري را» يور انكپ 3 ستاره است و با 5 ستاره فاصله دارد

اين كارشناس بازار خودرو در مورد ايمني اين خودرو نيز تصريح كرد: سعي بر آن است تا «ري را» به سمت انكپ 5 ستاره حركت كند البته هنوز اين توانايي وجود ندارد و هم‌اكنون يورو انكپ 3 ستاره است كه براي ارتقا نيازمند يكسري از تجهيزات الكترونيكي است كه فعلا به دليل تحريم‌ها امكان دسترسي به آن وجود ندارد و بايد فناروي آن را در داخل كشور توسعه دهند، اما به لحاظ موتوري خودروي مناسبي است كه مي‌تواند تا يورو انكپ 5 ستاره ارتقا پيدا كند، البته نيازمند تجهيزات الكترونيكي پيشرفته‌اي هستيم كه وارداتي هستند و تنها در انحصار امريكاست، البته در ايران در خصوص داخلي‌سازي آن كار مي‌كنيم.

كاكايي در پاسخ به اين پرسش كه چرا بايد خودرويي كه شباهت زيادي به خودروهاي چيني دارد در داخل مونتاژ شود و بهتر نيست اين قبيل از خودروها را وارد كرد؟ گفت: ابتدا بايد تكليف مدل حكمراني روشن و بالاخره بايد تكليف اين قضيه يك زماني مشخص شود كه ما مي‌خواهيم شبيه قطر و امارات كشور را اداره كنيم يا مي‌خواهيم كشوري صنعتي باشيم، البته در هر دو راه مي‌توان موفق بود، اما اگر قرار است كه كشوري صنعتي باشيم و توسعه پيدا كنيم بايد مشكلات را حل كنيم و با پاك كردن صورت مساله مشكل حل نخواهد شد ضمن آنكه نيازمند منابع زيادي هستيم، اما متخصصان بايد بگويند كدام راه براي خودرو بهتر است و هر كدام كه انتخاب شد بايد كامل اجرا شود.

اين كارشناس صنعت خودرو خاطرنشان كرد: يك راه‌حل، فروش منابع معدني و نفتي و گازي و ... براي اداره كشور است و اينكه اين نسل خوش باشد تا نسل‌هاي بعدي خودشان فكري به حال خودشان كنند، اما راه‌حل ديگر كه حكمراني هم به دنبال آن است، مبنا را بر توسعه صنعتي گذاشته است، اما متاسفانه در اين قسمت تاكنون به قدري ضعيف عمل شده كه شرايط به صورت كامل دنبال نمي‌شود و هر زماني كه صنعت با مشكلي روبه‌رو مي‌شود بر سر صنعت هم ضربه مي‌زنيم.به عنوان مثال وزير صمت به جاي آنكه مشكل صنعت را حل كند به دنبال واردات «سي‌كي‌دي» و واردات خودرو و سركوب اين صنعت است.

در اغلب صنايع با كمبود مواجه هستيم

اين كارشناس خودرو تصريح كرد: البته ما در صنايعي نظير برق، گاز، آب و ... هم امروز دچار كمبود شده‌ايم و علت اصلي آن هم اين است كه از تكنولوژي‌هايي كه وجود دارد هم به درستي استفاده نمي‌كنيم. سوال اين است كه آيا توليد برق ما در كشور كم است؟ پاسخ خير، مشكل اصلي مصرف برق، يا آب است ضمن آنكه از تكنولوژي‌هاي جديد نيز بهره‌اي نبرده‌ايم و برنامه منسجمي براي توسعه اين صنايع در دست نيست و با اين حجم از مصرف گاز و نفت تا ده سال ديگر واردكننده خواهيم شد.

كاكايي در ادامه گفت: اينكه بيشتر اوقات سوال مي‌شود چرا كيفيت خودروها عالي نيستند آن هم دليل دارد و علت اصلي آن هم تحريم‌هاست، در صورتي كه تحريم‌ها را بردارند مسلما خودروها هم باكيفيت‌تر خواهند شد، به عنوان مثال كشورهاي اروپايي و ژاپن به ما ورق فولاد نمي‌دهند و ما هم آن را از فولاد مباركه تهيه مي‌كنيم و در اين قضيه محدوديت داريم و رنگ را هم نمي‌توانيم به صورت مستقيم تهيه كرده و دانه‌هاي رنگ را از كشورهاي ديگر تهيه مي‌كنيم و در ايران با مواد ديگري تركيب مي‌كنيم تا رنگ نهايي به دست آيد كه همه اينها باعث پايين آمدن كيفيت خودرو مي‌شود.

برنامه‌ها را نصفه و نيمه اجرا مي‌كنيم

اين كارشناس خودرو با بيان اينكه زيرمجموعه صنعت خودرو بسياري از صنايع ديگر قرار دارند، افزود: صنايع ديگري نظير فلز، شيشه و پليمر و الكترونيك و... در صنعت خودروسازي ما دخيل هستند و اگر صنعت خودروي ما پيشرفتي نداشته به اين دليل بوده كه ساير صنايع هم پيشرفتي نداشته‌اند.

او با بيان اينكه در شرايط كنوني دست‌مان از زنجيره جهاني كوتاه است، ادامه داد: ما بايد به فكر تحرك صنايع باشيم، اما متاسفانه به دليل شرايط موجود تحركات نصفه و نيمه انجام مي‌شود و در نتيجه مردم هم ناراضي مي‌شوند.

كاكايي گفت: آنچه مسلم است در توسعه صنعتي ضعيف عمل كرده‌ايم و عده‌اي به راحتي كل اين مسير را زير سوال برده‌اند كه مقصر اصلي سياستگذاران هستند و نه صنعت خودرو.

منبع: روزنامه اعتماد

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
F
0
0
سه‌شنبه ۰۷ تير ۱۴۰۱
چینی های فرصت طلب را از کشور بیرون کنید دست آنها را که منابع و معادن کشور را به غارت میبرند قطع کنید!!!!!سهل انگاری بس است کشور و معادن آن را قبضه کردند!!!!و هیچ نظارتی روی آنها نیست!!!!چرا؟
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود

دیدار اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف

قیمت محصولات ایران‌خودرو پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اینفوگرافی/ کدام آقازاده‌ها تا امروز محاکمه شده‌اند؟

پسر آیت‌الله علم‌الهدی: ارتباطی با هولدینگ گردشگری ندارم

آغاز فروش بلیت قطارهای نیمه دوم فروردین