تاریخ انتشار: ۱۲:۲۳ - ۲۶ تير ۱۴۰۱
سقف قیمت فروش کنسرو‌ها تعیین شد

زنگ خطر کاهش کیفیت کنسرو ماهی

شیوه قیمت‌گذاری دستوری یکی از مواردی است که تولید و بازار‌های خرده‌فروشی کشور را دچار مشکلات و موانع متعددی کرده است.

اقتصاد۲۴- این نسخه در طول سال‌ها برای کالا‌های زیادی پیچیده شد، اما عملا هیچ کمکی به تثبیت قیمت‌ها نکرد، چراکه بازار و تولید از دستورات پیروی نمی‌کنند و برای بهبود این فضا باید از روش‌های دیگری استفاده کرد. این مورد برای ۲ محصول کنسرو ماهی و رب گوجه‌فرنگی نیز استفاده شد، اما خروجی آن پایین‌آمدن کیفیت این نوع کالا‌ها بوده است. در همین حال سقف قیمت کنسرو ماهی ۳۵‌هزار‌تومان تعیین‌شده است؛ به عبارتی قیمت دستوری باعث‌شده است که تفاوتی بین محصولی که یک برند معتبر و ملی در بازار عرضه می‌کند با قیمت محصول یک شرکت درجه دو، وجود نداشته باشد.

در حال‌حاضر برخی از برند‌های تولیدکننده خوراکی‌های کنسروی، برای بهبود شرایط فروش خود در یک نمونه به اسم لوبیا چیتی از لوبیا قرمز استفاده می‌کنند که این روش قیمت تولید را کمی ارزان‌تر می‌کند، اما ارزش غذایی را پایین و طعم ضعیف‌تری به مصرف‌کننده می‌دهد. مشابه همین اتفاق در کمین کنسرو‌های ماهی هم است، چراکه رفتن اجباری به سمت تولید ارزان‌تر، باعث می‌شود استفاده از ماهی‌های ارزان یا منجمد وارداتی و بعضا صید خیلی قدیم برای کنسرو ماهی در نظر گرفته شود. همچنین عدم‌حذف کامل بافت سیاه رنگ گوشت ماهی، کاهش حجم ماده‌خشک و کاهش روغن و ادویه باعث بدطعم و بدبو شدن این محصولات خواهد شد.


بیشتر بخوانید: هزینه خرید تن ماهی چقدر است؟


این مشابه همان اتفاقی است که برای برخی کالا‌های دیگر مثل لبنیات، نان، برنج و برخی دیگر از کالا‌های اساسی افتاده و نتیجه معکوس داشته است. در چند روز گذشته فعالان صنایع کنسرو ایران در نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهور خواستار حذف قیمت‌گذاری دستوری رب گوجه‌فرنگی و کنسرو ماهی تن و یا اصلاح قیمت‌ها در اسرع‌وقت شدند.

در همین رابطه دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران گفت: «ابلاغیه سازمان ملی استاندارد مبنی‌بر تغییر لیبل برند‌های معتبر در نهایت هزینه‌های اضافی به مصرف کنندگان تحمیل می‌کند؛ چراکه باعث افزایش قیمت تمام‌شده کالا‌ها می‌شود از این‌رو امیدوارم که این مصوبه به‌صورت پایلوت در همان شهر‌ها باقی بماند و سراسری نشود.»

محمد میررضوی، در پاسخ به این پرسش که سازمان ملی استاندارد آیین‌نامه‌ای را به تولیدکننده‌های مواد غذایی استان گیلان و شهر لاهیجان ابلاغ کرده است که بر طبق آن برند‌های معروف مواد غذایی و خوراکی در درج برند و نام تجاری خود با محدودیت‌های جدی مواجه شده اند، از دید شما چنین ابلاغیه‌هایی چه تاثیری بر روند تولید می‌گذارد؟ به «ایلنا» گفت: «تاکنون این دستورالعمل به تولیدکنندگان محصولات کنسروی ابلاغ نشده است. شایسته است پیش از اجرای مصوبات ابداعی در نحوه اجرای آن‌ها با تولیدکنندگان مشورت شود.»

این فعال اقتصادی عدم‌تعیین قیمت محصولات کنسروی را مهم‌ترین دغدغه تولیدکنندگان این محصولات دانست و افزود: «تولیدکنندگان رب گوجه‌فرنگی حدود ۳‌ماه است که منتظر تعیین نرخ جدید برای این محصولات هستند. مطابق با قانون، سازمان حمایت متولی تعیین قیمت موادغذایی است، اما این سازمان تعیین‌تکلیف درباره نرخ رب گوجه‌فرنگی را به ستاد تنظیم‌بازار واگذار کرده و تصمیم‌گیری در این زمینه در پرده‌ای از ابهام است.» به گفته دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران؛ وزارت کشاورزی بعد از آنالیز قیمت مواداولیه، با افزایش نرخ رب گوجه‌فرنگی به ۴۵‌هزار‌تومان موافقت کرده، اما این وزارتخانه در تعیین قیمت محصولات کنسروی چندان تاثیرگذار نیست. فعالان بازار رب گوجه‌فرنگی می‌گویند تعیین‌تکلیف قیمت رب گوجه‌فرنگی می‌تواند کمبود این محصول در بازار را جبران کند. در حال‌حاضر قیمت رب گوجه‌فرنگی ۳۵‌هزار‌تومان است و نسبت به سال‌گذشته تغییر نکرده و این در حالی است که به گفته مدیران کارخانه‌های تولید رب گوجه‌فرنگی، قیمت گوجه‌فرنگی برای کارخانه‌های تولید رب، سال‌گذشته کیلویی ۱۸۰۰‌تومان بود، اما در سال‌جاری به کیلویی ۴‌هزار‌تومان رسیده است، پس رب نمی‌تواند با همان نرخ قبلی در بازار عرضه شود. علاوه‌بر این قیمت قوطی‌های مخصوص رب گوجه‌فرنگی، شیرینگ، هزینه کارگری، حمل‌ونقل و ... افزایش یافته است که برخی از این افزایش‌ها با دستور مستقیم دولت بوده است. میررضوی نبود نقدینگی واحد‌های تولیدی را به‌عنوان دیگر مشکل تولیدکنندگان معرفی کرد و افزود: «بعد از اصلاح نظام یارانه ای، تولیدکنندگان برای تهیه مواداولیه هزینه بیشتری می‌کنند و این مساله افزایش نقدینگی واحد‌های تولیدی را بیش از پیش کرده است.»

منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر