تاریخ انتشار: ۱۳:۱۱ - ۲۹ تير ۱۴۰۱
میوه شیرین صبر و اعتماد سهامداران

بیمه سرمد چگونه از زیان به سود رسید؟

بیمه سرمد از مسیر زیان به جاده سود برگشته و انتظار می رود امسال حتی بتواند از زیان انباشته خارج شده و به سود انباشته دست پیدا کند و این تغییر مهم در ترازنامه و حساب سود و زیان، میوه شیرین صبر و اعتماد سهامداران است و نشانه ای آشکار از اینکه نقشه راه تدوین و اجرا شده در بیمه سرمد، دقیق، حساب شده و مبتنی بر پایدارسازی جریان سودسازی است.

اقتصاد۲۴- بیمه سرمد از مسیر زیان به جاده سود برگشته و انتظار می رود امسال حتی بتواند از زیان انباشته  خارج شده و به سود انباشته دست پیدا کند و این تغییر مهم در ترازنامه و حساب سود و زیان، میوه شیرین صبر و اعتماد سهامداران است و نشانه ای آشکار از اینکه نقشه راه تدوین و اجرا شده در بیمه سرمد، دقیق، حساب شده و مبتنی بر پایدارسازی جریان سودسازی است.

به گزارش دنیای بانک، بیمه سرمد در حالی پنجشنبه همین هفته به مجمع می نشیند که در پایان سال مالی ۱۴۰۰ زیان ۳۶۶ میلیارد و ۶۲۷ میلیون تومانی مواجه شده و به ازای هر سهم ۷۶۴ ریال زیان شناسایی شده است. آنهم در شرایطی که در سال ۱۳۹۹ این شرکت حدود ۱۹۲ میلیارد و ۸۵۲ میلیون ریال سود شناسایی کرده و به ازای هر سهم ۴۰۲ ریال سود ساخته بود.

بدیهی است که نه فقط بیمه سرمد که بخش زیادی از سود شناسایی شده همه شرکت های بیمه گر در پایان سال مالی ۱۳۹۹ ناشی از سرمایه گذاری در بازار سهام تا قبل از ۱۹ مرداد همان سال بود و این قاعده در خصوص کیفیت سودسازی بیمه سرمد صدق می کرد.  چه اینکه در نیمه دوم سال گذشته به بعد دیگر شناسایی سود ناشی از سرمایه گذاری در بازار سهام به دلیل شرایط حاکم بر بازار سرمایه، سخت و پیچیده تر شود و نزول شاخص بورس هم باعث شد تا قریب به اتفاق شرکت های حاضر در بازار سهام از تاثیر منفی روند بازار سهام بر سودسازی خود رونمایی کنند.

عبور بی حاشیه سرمد از حاشیه ها

اختلاف نظر ها و چالش های درونی البته بر عملکرد بیمه سرمد در سال گذشته به ویژه در نیمه نخست سال و اواخر مهر ماه اثر گذاشت تا جایی که این شرکت در فصل بهار تنها ۱۵ میلیارد و ۲۹۸ میلیون ریال سود شناسایی کرده و قابل پیش بینی بود که این سود شکننده و ناپایدار است. در تابستان این واقعیت همزمان با تشدید برخی حاشیه ها بیشتر نمایان شد و شرکت زیان ۸۵۲ میلیارد و ۳۶۳ میلیون ریالی را ثبت کرد.

وقتی یعقوب رشنوادی در ابتدای آذرماه سال ۱۴۰۰ سکان هدایت و مسئولیت بیمه سرمد را بر عهده گرفت، روشن بود که او ماموریت سختی را پذیرفته چه اینکه هنوز یک ماه از مسئولیت اش نگذشته بود که پاییز به پایان رسید و در همان فصل یک هزار و ۸۷۹ میلیارد و ۹۴۹ میلیون ریال بر زیان تابستان افزوده شد.

مدیرعامل جدید اما با برنامه آمده بود و از حاشیه فاصله گرفت و به متن وارد شد. نتیجه این اقدام کاستن از میزان فشار زیان از یک سود و دستور به پرداخت خسارت به بیمه گذاران و زیان دیدگان از سوی دیگر و البته احیای برند و اعتبار سرمد بود. اعضای هیات مدیره به افزایش سرمایه شرکت رای دادند و رشنوادی هم همزمان با تغییر در برخی مدیریت ها مبتنی بر شایستگی ها و البته اصول حرفه ای، بدون سر و صدا ۲ برنامه عملیاتی را در اولویت قرار داد. نخست پیگیری افزایش سرمایه شرکت و جلب رای مثبت سهامداران که سرانجام این افزایش سرمایه در خرداد ۱۴۰۱ به ثمر نشست و به ثبت رسید و دوم انسجام و اتحاد در خانواده سرمد برای بازپس گیری سهم از بازار و افزایش جایگاه شرکت و سپس تثبیت آن. چه اینکه او اعتقاد دارد فصل بلوغ سرمد و سرآمدی در صنعت بیمه فرارسیده است.

در زمستان سال گذشته سرانجام بخش زیادی از فشار زیان در حال تولید بیمه سرمد گرفته شد و تنها این شرکت زیان ۹۳۴ میلیارد و ۹۶۳ میلیون ریالی را ثبت کرد اما همزمان با تحویل سال ۱۴۰۱، مدیران سرمد سال تحول در شرکت را با هدف پشت سرگذاشتن زیان ۳ هزار و ۶۶۷ میلیارد و ۲۷۵ میلیون ریالی استارت زدند و میثاق بستند که در بهار ۱۴۰۱ شرکت را در مسیر سودآوری و رضایت همزمان سهامداران و بیمه گذاران هدایت کنند.

رونمایی از سود در بهار قرن جدید

بهار قرن جدید هجری خورشیدی برای سرمدی ها، یک بهار متفاوت از گذشته بود، بهاری که دیگر حاشیه ها فراموش شده و همه در متن همدلی برای رقابت سالم و شفاف گام برداشتند و در پایان بهار ۱۴۰۱ ثمره تلاش خود را با ثبت سود ۹۶۸ میلیارد و ۲۹۳ میلیون ریالی دیدند. رشدی ۶۲۳۰ درصدی سود بیمه سرمد در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته البته شاید اکنون آسان به نظر برسد اما در پشت صحنه این اتفاق، یک تغییر استراتژی نهفته است. هدف بعدی تیم مدیریتی سرمد، تغییر زیان انباشته و به ارث رسیده از گذشته به سود انباشته است و حالا این شرکت با سرمایه ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی سودای بالا بردن جایگاه و رتبه خود در صنعت بیمه دارد.

صورت های مالی حسابرسی نشده بیمه سرمد در فصل بهار ۱۴۰۱ نشان می دهد که درآمد حق بیمه ناخالص شرکت با رشدی ۸۴ درصدی در مقایسه با بهار سال گذشته به ۶ هزار و ۵۹۷ میلیارد و ۳۱۳ میلیون ریال رسیده و به این ترتیب حق بیمه خالص شرکت یا همان سهم نگهداری با رشدی ۱۰۴ درصدی مواجه شده و به رقم ۸ هزار و ۸۶۲ میلیارد و ۳۷۷ میلیون ریال رسیده است. البته که افزایش درآمد حق بیمه و سهم نگهداری سرمد با توجه به افزایش سرمایه ثبت شده در بهار امسال و سیاست های مدیریت شرکت نشان می دهد که به احتمال بسیار بالا، خانواده سرمد امسال یک رکورد متفاوت و متمایز با گذشته را در سودسازی ثبت خواهد کرد.

افزون بر اینکه انتظار می رود سیاست سرمایه گذاری سرمد هم به تثبیت و تقویت جریان سودسازی کمک کند نتیجه اینکه این شرکت در بهار امسال موفق شده تا سود عملیاتی اش را با ۱۸۱۶ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به رقم ۹۶۶ هزار و ۹۰۷ میلیارد ریال برساند و حالا سهامداران شاهد ثبت ۲۰۲ ریال سود پایه هر سهم سرمد در بهار ۱۴۰۱ هستند.

امانت، صداقت و شفافیت در سرمد

رشنوادی که به هنگام پذیرش مسئولیت بیمه سرمد گفته بود که خود را امانت دار می داند و تلاش دارد تا از آن حفاظت و صیانت و به عدالت و انصاف عمل کند، حالا اما یک وجه دیگری را هم به ماموریت خود در شرکت اضافه کرده و آنهم شفافیت است. او اصلاحات در سرمد را با تمرکز بر کار حرفه ای، برنامه محوری و بیمه داری نوین استارت زده و حالا مصمم است با عبور از سالی پر تلاطم و درس گرفتن از تجربه گذشته، اقتدار و سرآمدی را در این شرکت افزایش دهد و سال پربازده را برای سهامداران رقم بزند.

برنامه تیم مدیریتی سرمد در سال ۱۴۰۱، تمرکز بر شبکه فروش و حمایت و تقویت نمایندگان از کانال شعب سرمد، رایزنی و مذاکره با بیمه گذارن بزرگ از جمله بانک صادرات، سازمان تمین اجتماعی، کمیته امداد امام خمینی، جهاد دانشگاهی و … است. البته سرمد علاوه بر اینها دنبال افزایش سهم فروش آنلاین و حضور در بازارهای نوظهوری از جمله کسب و کارهای دیجیتالی هم هست و شید مهمترین ماموریت رشنودای تکمیل گام دوم افزایش سرمایه شرکت تا ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال است که ۲۵۰۰ میلیارد ریال آن از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی آنها و ۲۰۰ میلیون ریال هم از محل سود انباشته خواهد بود. از این جهت او مصصم است که جریان سودسازی در بیمه سرمد مبتنی بر پایدارسازی سود باشد و برای امسال هدف ۳۰۰۰ میلیارد تومانی در فروش را نشانه گرفته است. امسال سال جهش دوباره سرمد اما از مسیر تازه با استراتژی و نقشه راه شفاف است و همه برای رسیدن به یک هدف مهم تلاش می کنند. هدف نهایی رضایت سهامداران و بیمه گذاران و سرآمدی سرمد نه فقط در صنعت بیمه که در جامعه ایران است.

ارسال نظر