تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۰۳ مرداد ۱۴۰۱

التیماتوم یک‌ماهه به لاکچری‌ها

سازمان امور مالیاتی برای توقیف اموال لوکس در صورت نپرداختن مالیات ضرب الاجل یک ماهه تعیین کرد

اقتصاد۲۴- ماه‌ها پس از تصویب طرح مالیات خانه‌ها و خودرو‌های لوکس به نظر می‌رسد که بالاخره این طرح به مرحله اجرایی رسیده است.
حالا دیگر حدود دو سال از طرح مجلس برای گرفتن مالیات از خانه‌ها و خودرو‌های لوکس در قالب مالیات بر دارایی می‌گذرد.
از سال ۹۹ که این نوع مالیات در بودجه نیز آورده شد، مخالفت‌های زیادی از سوی ثروتمندان و افراد صاحب نفوذ در این مورد صورت گرفت.
این مساله تاجایی ادامه داشت که دولت دوازدهم از اجرای این بخش بودجه خودداری کرد. حتی در سال ۱۴۰۰ نیز مالیات بر خانه‌ها و خودرو‌های لوکس در بودجه آورده شد، اما در نهایت اجرایی نشد و حال باید دید دولت جدید برای اجرای این شیوه مالیات ستانی چه اقدامی انجام می‌دهد.
پیش از این و در مهر سال ۱۴۰۰ بود که قصری، کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس درباره مالیات بر خانه‌ها و ماشین‌های لوکس گفته بود که «در بحث مسکن هم، چون تخمین ارزش املاک کشور سخت است، میزان مالیات و تخمین آن سخت است، ولی میزان مالیاتی که در حداقل ارزش مسکن وجود دارد بین ۳۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان سالانه در بحث مسکن تخمین زده می‌شود. با توجه به حداقل‌های اعلام شده می‌توان در سال اول بین ۴۰ تا ۶۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی از همین دو نوع مالیات برای دولت به دست آورد.»

آغاز طرح مالیات از خانه‌ها و خودرو‌های لوکس از سال ۱۳۹۹

اما بحث مالیات بر خانه‌های خالی و مالیات بر خانه‌ها و خودرو‌های لوکس در حقیقت ذیل مالیات بر دارایی محسوب می‌شود. یعنی وصول این مدل از مالیات‌ها در فصل مالیات بر دارایی قرار می‌گیرند. پیشینه این پایه‌های مالیاتی نیز به بعد از انقلاب و به سال ۶۷ باز می‌گردد که این قوانین در ۵ فصل بوده است. این فصل‌ها عبارت هستند از مالیات بر خانه‌های خالی، زمین‌های بایر، مالیات سالیانه املاک، مالیات بر ارث و مالیات بر تمبر.
در سال ۱۳۸۰ سه فصل اول که مربوط به املاک است، از این قانون حذف می‌شود.


بیشتر بخوانید: تا ماه بعد مالیات ندهید، اموالتان توقیف می‌شود!


الان موضوعی که به عنوان مالیات بر دارایی داریم و در قانون از آن به عنوان مالیات بر دارایی نام برده می‌شود، مالیات بر ارث و تمبر است و این نوع مالیات در کشور پیشینه دارد، اما حال این مدل تازه از مالیات که در مجلس مطرح شده، فصل‌هایی از مالیات بر دارایی بوده که شامل بحث مالیات بر خانه‌ها و خودرو‌های لوکس است.
باید توجه کرد که مالیات سالیانه خودرو در ایران، اما سابقه قانونی نداشته است. تنها مالیات‌هایی که شامل خودرو می‌شده اند، مواد ۴۲ و ۴۳ قانون مالیات بر ارزش افزوده بود که در اصلاحیه سال ۱۴۰۰ این قانون، موارد آن‌ها نیز عوض شد که به عنوان عوارض شهرداری و مالیات نقل و انتقال مطرح شده و میزان آن نیز یک دهم درصد قیمت خودرو در زمان انتقال خودرو است.
این موضوع نیز با چالش جدی مطرح است؛ در صورتی که نقل و انتقال خودرو در دفترخانه ثبت رسمی شود، می‌توان این مالیات را اخذ کرد.

مالیات لوکس‌ها پله پله افزایش می‌یابد

اما مساله‌ای که الان به عنوان مالیات بر خودرو و املاک لوکس مطرح می‌شود، از سال ۱۳۹۹ در بودجه کشور وارد شده و در بند «ت» تبصره ۶ ماده واحده بودجه سال ۹۹ به این موضوع اشاره شده است.
در این بند آمده است که «خودرو‌های بالای ۷۵۰ میلیون تومان و املاک بالای ۱۰ میلیارد تومان سالانه باید مبلغی را به صورت پلکانی از قیمت خودرو و ملکشان را به عنوان مالیات پرداخت کنند.»،
اما علیرغم اینکه این موضوع در سال ۹۹ در بودجه قید شد، ولی دولت دوازدهم نتوانست آن را عملیاتی کند و این مساله در حالی رخ داده که آیین نامه آن نیز ابلاغ شد.
در سال ۱۴۰۰ نیز در بند «ش» تبصره ۶ بودجه ۱۴۰۰ این موضوع تصریح شد، ولی در نهایت کف قیمت‌ها عوض شده است. هم چنین خودرو‌ها از یک میلیارد تومان و املاک نیز از ۱۵ میلیارد تومان به بالا باید مالیات پرداخت کنند.
البته مساله بالا رفتن پلکانی ارقام نیز در قانون فعلی دیده شده است. مثلا برای خودرو یک تا یک و نیم میلیارد و یک و نیم تا سه میلیارد و سه میلیارد تا چهار و نیم میلیارد و همینطور به بالا به صورت پلکانی ارقام مالیات تغییر خواهد کرد.

دورخیز اداره مالیات برای مالیات گرفتن از خودرو‌ها و خانه‌های لوکس

در حالی که مساله دریافت مالیات از خانه‌ها و خودرو‌های لوکس برای دو سال بر روی زمین مانده بود بالاخره سازمان امور مالیاتی در اطلاعیه‌ای به صاحبان خانه و خودرو‌های لوکس که تاکنون مالیات خود را نپرداخته‌اند، اعلام کرد که تا یک ماه دیگر برای پرداخت مالیات فرصت دارند؛ در غیر اینصورت از طریق عملیات اجرایی و توقیف اموال آن‌ها نسبت به وصول مالیات اقدام خواهد شد.
به نظر می‌رسد مساله تکیه بودجه بر مالیات بالاخره منجر به توجه بیشتر مالیات چیان به دریافت مالیات از خانه و خودرو‌های لوکس شده است به طوری که حالا سازمان امور مالیاتی در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که: «پیرو اعلام مالیات واحد‌های مسکونی گران قیمت و مالیات مالکان خودرو‌های با مجموع ارزش بیش از یک میلیارد تومان در اجرای حکم بند (خ) و (ش) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، برگ اجرایی وصول مالیات مذکور برای مالکان واحد‌های یاد شده که تاکنون نسبت به پرداخت مالیات متعلق اقدام نکرده‌اند، صادر و از طریق درگاه ملی خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی my.tax.gov.ir به آن‌ها ابلاغ و از طریق پیامک نیز اطلاع رسانی شده است. بنابراین، این اشخاص حداکثر یک ماه فرصت دارند با مراجعه به درگاه مذکور نسبت به پرداخت مالیات اقدام کنند. در غیر این صورت از طریق عملیات اجرایی و توقیف و بازداشت اموال اعم از منقول و غیر منقول نسبت به وصول مالیات و ۱۰ درصد آن به‌عنوان هزینه اقدام خواهد شد.»

مالیات لوکس‌ها چگونه محاسبه خواهد شد؟

یکی از مواردی که برای بسیاری، اما محل پرسش قرار گرفته است این مساله بود که اساسا محاسبه مالیات لوکس‌ها به چه صورتی انجام می‌پذیرد. در همین زمینه نیز اداره مالیات بر اساس مصوبه بودجه لیست و جدولی را ارائه کرده است که هر کدام از مالکین خانه یا ماشین‌های لوکس می‌توانند به راحتی مالیات خود را محاسبه کنند. بر اساس مصوبه بودجه، نرخ مالیات سالانه خانه‌های لوکس نیز به شرح ذیل است:
۱- نسبت به مازاد ۱۰ میلیارد تا ۱۵ میلیارد تومان؛ یک در هزار
۲- نسبت به مازاد ۱۵ میلیارد تا ۲۵ میلیارد تومان؛ دو در هزار
۳- نسبت به مازاد ۲۵ میلیارد تا ۴۰ میلیارد تومان؛ سه در هزار
۴- نسبت به مازاد ۴۰ میلیارد تا ۶۰ میلیارد تومان؛ چهار در هزار
۵- نسبت به مازاد ۶۰ میلیارد تومان به بالا پنج در هزار
همچنین، نرخ مالیات سالانه مجموع ارزش روز انواع خودرو‌های سواری و وانت دو کابین به شرح زیر است:
تا مبلغ ۱.۵ میلیارد تومان نسبت به مازاد یک میلیارد تومان معادل یک درصد، تا مبلغ سه میلیارد تومان نسبت به مازاد ۱.۵ میلیارد تومان معادل دو درصد، تا مبلغ ۴.۵ میلیارد نسبت به مازاد سه میلیارد تومان معادل سه درصد.
نسبت به مازاد ۴.۵ میلیارد معادل چهاردرصد.
هم چنین باید توجه داشت که بر اساس بررسی عملکرد سه ماهه درآمد‌های مالیاتی و گزارش اداره مالیات در سال جاری مشخص شده است که در این مدت، معادل ۵ میلیارد و ۸۵۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان مالیات از واحد‌های مسکونی گران قیمت اخذ شده است. در سه ماهه ابتدایی امسال نیز معادل ۳۴ میلیارد و ۴۵۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان مالیات از انواع خودرو‌های سواری و وانت دو کابین دارای شماره انتظامی شخصی گران قیمت گرفته شده است.
حال و پس از انتشار این ارقام باید منتظر ماند و دید در نهایت روند مالیات ستانی از لوکس‌ها تا کجا پیش خواهد رفت و آیا پیش بینی بودجه محقق خواهد شد یا خیر!

منبع: آرمان امروز

ارسال نظر