تاریخ انتشار: ۰۷:۲۶ - ۲۹ دی ۱۳۹۷
اقتصاد۲۴ گزارش می‌دهد؛

در چه مواقعی از بیمه شخص ثالث استفاده کنیم؟/ پرداخت نقدی یا استفاده از کوپن؛ کدام به‌صرفه‌تر است؟

یک کارشناس بیمه‌های اتومبیل به بیمه‌گزاران شخص ثالث توصیه کرد با وجود داشتن چند سال تخفیف عدم خسارت، بهتر است در زمان بروز تصادف‌های جزیی، خسارت وارده به خودروی مقابل را به صورت نقدی جبران کنند تا اینکه بخواهند از بیمه‌نامه خود استفاده کنند.

اقتصاد24- در زمان تصادفات چه مواقعی بهتر است از بیمه شخص ثالث خودروی خود استفاده کنیم؟ آیا با داشتن چندین سال‌ تخفیف عدم خسارت، استفاده از کوپن بیمه ثالث صرفه اقتصادی بیشتری دارد یا به صورت نقدی آن را با فرد خسارت‌دیده  محاسبه کنیم؟ اینها سوالاتی است که از یک کارشناس بیمه‌های اتومبیل جویا شدیم.

محمد غلامیان، کارشناس بیمه اتومبیل در گفت‌وگو با اقتصاد 24 در این زمینه اظهار کرد: بر اساس ماده 18 قانون بیمه شخص ثالث، اگر بیمه‌گزاری که از هشت سال تخفیف برخوردار است، خسارتی را به اتومبیل دیگر وارد کند و کوپنی نیز برای جبران خسارت از بیمه نامه‌اش کسر شود، در زمان تمدید بیمه‌نامه خود 20 واحد یعنی معادل 4 سال تخفیف از بیمه نامه خود را از دست خواهد داد. به عبارتی بیمه نامه فرد در سال بعد با چهار سال تخفیف صادر می شود. اگر خسارت جرحی نیز باشد، 30 واحد معادل 6 سال از تخفیف بیمه نامه کسر می‌شود.

این کارشناس بیمه عنوان کرد: بر همین مبنا اگر فردی دارای بیمه نامه ای با چند سال تخفیف عدم خسارت باشد، بهتر است در زمان بروز تصادف های جزیی خسارت خود را به صورت نقدی جبران کند تا بیمه نامه اش‌ در سال آینده نیز مشمول تخفیف شود.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا برابر قانون جدید بیمه شخص ثالث، تخفیف‌های خودرو بیمه‌گزار قابل انتقال به خودروی بعدی است یا خیر و این امکان هم‌اکنون در تمامی شرکت‌های بیمه وجود دارد؟ بیان کرد: بله طبق قانون جدید بیمه‌گزار می‌تواند تخفیف بیمه شخص ثالث خود را به روی خودروی جدید انتقال دهد.

غلامیان اضافه کرد: همچنین اگر خودرویی سرقت و یا اسقاط شود نیز بیمه‌گزار می‌تواند تخفیف بیمه را به خودروی جدید انتقال دهد.

این کارشناس بیمه با بیان اینکه در حال حاضر بیمه‌نامه در زمان فروش خودرو و طبق قرارداد به خریدار ارایه می‌شود، گفت: در قانون بیمه نامه شخص ثالث دو حالت وجود دارد. در حالت نخست، بیمه‌نامه با تخفیف مندرج در بیمه‌نامه به خریدار واگذار می شود. در حالت دوم نیز فروشنده وسیله نقلیه می‌تواند با صدور الحاقیه، تخفیف بیمه‌نامه را به خودرو جدید خود انتقال دهد. بر همین اساس استفاده نکردن از کوپن بیمه نامه تا حد امکان در تصادف و جبران نقدی خسارت می تواند راهکاری منطقی باشد اما در زمان خسارت های بزرگ و یا جرحی استفاده از بیمه نامه مناسب تر است.

خبرنگار اقتصاد 24، برای محاسبه دقیق میزان خسارت وارد کرده به خودروی مقابل و حق بیمه شخص ثالث با درصدهای متفاوت، جدول زیر را طراحی کرده تا راننده مقصر حادثه به راحتی بتواند با نگاهی به آن محاسبه کند که در تصادفات مالی و جرحی، با میزان تخفیفی که دارد آیا استفاده از کوپن بیمه شخص ثالث به صرفه است یا خیر.

ارسال نظر