تاریخ انتشار: ۱۲:۲۱ - ۰۸ شهريور ۱۴۰۱
ادعای تازه رویترز درباره مراکز هسته‌ای ایران؛

آغاز غنی سازی زیرزمینی در نطنز توسط ایران همزمان با مذاکرات احیای برجام

در این گزارش محرمانه آژانس که نسخه‌ای از آن برای کشور‌های عضو ارسال شده است آمده ایران با بهره‌گیری از آبشار ۱۷۴ تایی برای غنی‌سازی اورانیوم در سطح بالای ۵ درصد استفاده می‌کند.

اقتصاد۲۴- طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران غنی‌سازی اورانیوم با یکی از سه آبشار سانتریفیوژ‌های پیشرفته «آی‌آر۶» را در بخش زیرزمینی تاسیسات نطنز آغاز کرده است. ایران اخیرا ۳ آبشار سانتریفیوژ‌های پیشرفته را در مجتمع زیرزمینی نطنز کار گذاشته شده بود.

نسخه‌ای از این گزارش آژانس که در اختیار کشور‌های عضو قرار گرفته روز دوشنبه، ۲۹ اوت (۷ شهریور ۱۴۰۱) به رویت رویترز رسیده است. این خبرگزاری در گزارشی اختصاصی می‌نویسد در حالیکه آمریکا و کشور‌های غربی منتظر پاسخ تهران به جواب‌های واشنگتن هستند، تهران یکی از ۳ آبشار سانتریفیوژ‌های پیشرفته آی‌آر۶ را با هدف غنی‌سازی اورانیوم فعال کرده است.
در این گزارش محرمانه آژانس که نسخه‌ای از آن برای کشور‌های عضو ارسال شده است آمده ایران با بهره‌گیری از آبشار ۱۷۴ تایی برای غنی‌سازی اورانیوم در سطح بالای ۵ درصد استفاده می‌کند.

منابع دیپلماتیک می‌گویند سانتریفیوژ‌های آی‌آر۶ مدل بسیار پیشرفته‌ای نسبت به نسل اول آی‌آر۱ هستند و این درحالیست که طبق برجام ایران تنها مجاز به استفاده از آی‌آر۱ برای غنی‌سازی اورانیوم با غلظت محدود بوده است. ایران بیش از یکسال پیش از غنی‌سازی اورانیوم ۶۰ درصدی در تاسیسات نطنز با استفاده از سانتریفیوژ‌های آی‌آر۶ خبر داده بود و اخیرا نیز از آن‌ها در تاسیسات فردو برای غنی‌سازی ۲۰ درصد نیز استفاده کرده است.


بیشتر بخوانید: گام‌های برنامه ریزی شده اتحادیه اروپا برای احیای برجام


در حالی که مواضع طرفین برای احیای برجام بیش از هر زمان دیگری به یکدیگر نزدیک شده است و منابع مختلف سیاسی و رسانه‌ای از احتمال امضای توافق نهایی در آینده نزدیک خبر داده‌اند نصب سانتریفیوژ‌های مدل پیشرفته در تاسیسات زیرزمینی نطنز و فردو، می‌تواند در بردارنده این پیام باشد که در صورت عدم توافق، هیچ کشور و قدرتی نمی‌تواند تاسیسات هسته‌ای ایران را نابود کند؛ هر چند مشخص نیست حمله هوایی و موشکی به این تاسیسات زیرزمینی کارآمد باشد یا خیر.
طبق گزارش آژانس ۲ آبشار دیگر نیز در حال آماده شدن برای غنی‌سازی اورانیوم هستند.

منبع: یورونیوز

ارسال نظر