تاریخ انتشار: ۱۰:۱۲ - ۱۳ شهريور ۱۴۰۱

ایرادات اساسی در آیین نامه واردات خودرو

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور با بیان ایرادات آیین نامه واردات خودرو گفت: در آئین نامه واردات خودرو حرفی از کشور‌هایی که صنعت خودروی ما را تحریم کردند و یا از تحریم‌ها تبعیت کردند به میان نیامده است.

اقتصاد۲۴- آرش محبی نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور درمورد ابعاد مختلف طرح واردات خودرو گفت: ما صد درصد موافق واردات هرگونه کالای مجاز به کشور هستیم، اما به این شرط که مخل نظام اقتصادی کشور به ویژه ضربه به تولید داخل نباشد و از منابع تولید داخل هم استفاده نکند.

وی به آئین نامه‌ای که درخصوص واردات خودرو مصوب و ابلاغ شده چند ایراد اساسی وارد کرد و گفت: یکی از ایراد‌های اساسی که ما بار‌ها در قالب نامه به مجلس و دولت گوشزد کردیم این است که در آیین نامه اشاره نشده واردات خودرو از کشور‌هایی که صنعت خودروی ما را تحریم کردند و یا از تحریم‌ها تبعیت کردند ممنوع باشد.

محبی نژاد خاطرنشان کرد: به عنوان مثال، سال ۱۳۹۲ کره جنوبی صنعت خودروی ما را فلج کرد، اما بیشترین واردات از کره جنوبی بود و این تاریخ نباید دوباره تکرار شود.


بیشتر بخوانید: سه گروه در اولویت واردات خودرو


وی نظام تعیین تعرفه را نوعی نقض غرض دانست و گفت: اینکه ببینیم قیمت خودرو در بورس چند است و بعد تعرفه آن را تعیین کنیم از اساس، کار اشتباهی است. اگر تعرفه خودرو‌های اقتصادی پایین‌تر از تعرفه قطعات خودرو دربیاید مضحک است، چون تعرفه هیچ کالای تمام شده‌ای نمی‌تواند پایین‌تر از تعرفه اجزایش باشد و در این صورت تولید قطعات در داخل نابود خواهد شد.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور معتقد است ما زمانی موفق خواهیم شد که شرایط تولید داخل حداقل معادل شرایط واردات باشد، اما متأسفانه هنوز الزامات و پیش نیاز‌های تولید باکیفیت و با تیراژ خودرو و قطعات در کشورمان مهیا نیست.

محبی نژاد تأکیدکرد: اگر شرایط تولید داخل فراهم شود در یک شرایط رقابتی، مردم می‌توانند از کالای با کیفیت بهره‌مند شوند و یا از کالای وارداتی استفاده کنند.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور با بیان اینکه ما از اقتصاد دستوری باید فاصله گرفته و به سمت آزادی اقتصادی حرکت کنیم گفت: خود این آئین نامه برای واردکننده و تولیدکننده عدم قطعیت دارد و آن‌ها را در بلاتکلیفی قرار می‌دهد.

منبع: تسنیم
ارسال نظر