اقتصاد۲۴- وزیر صنعت طی یک نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: همه واردکنندگان میتوانند با پرداخت هزینه گارانتی به واردکنندگان رسمی خودرو وارد کنند.
رضا فاطمی امین گفت: این طور نیست که فقط شرکتهای اصلی بتوانند خودرو وارد کنند، واردکنندگان متفرقه میتوانند مثل گذشته با همکاری شرکتهای اصلی اقدام به واردات کنند.
وی ادامه داد: موضوع انتقال فناوری نیز مانند خدمات پس از فروش است و در صورتی که این دانش به شرکتهای اصلی منتقل شود سایر شرکتها هم میتوانند از آن امتیاز استفاده کنند.
قصد حمایت بی حصر از صنعت خودرو نداریم
وی افزود: واردات خودرو از نظر وزارت صمت بنا به ۳ دلیل بلامانع است، زیرا یک فضایی در کشور وجود دارد که قصد ایجاد انحصار و حمایت بی حد و حصر از صنعت خودرو داریم پس با باز شدن باب واردات این انحصار و حمایت شکسته میشود.
فاطمی امین با بیان اینکه به دلیل تراز نبودن بازار خودرو، قیمتها در این بازار دو نرخی شده است، تصریح کرد: قیمت بازار متناسب با دلار تعیین میشود و مردم برای حفظ ارزش پول و سرمایه خودرو میخرند.
وی افزود: دلیل سوم این بود که در سبد محصولات داخلی خودروی اقتصادی باکیفیت نداریم. پس از مسیر واردات باید فقدان محصولات اقتصادی را جبران کنی و بعد به سمت داخلی سازی برویم و این نقیصه را حل کنیم.
وزیر صمت با بیان اینکه آیین نامه واردات خودرو بر اساس این ۳ معیار تنظیم شد، گفت: با توجه به ممنوعیت ۴ ساله واردات خودرو، تنظیم آیین نامه واردات بسیار حساس بود و باید دقیق انجام میشد. در آیین نامه لزوم انتقال فناوری و ارائه خدمات پس از فروش مورد تاکید قرار گرفته است، اما آیا این دو بند منجر به ایجاد محدودیت در واردات میشود؟ پاسخ منفی است.
فاطمی امین ادامه داد: از سویی دیگر وقتی به عدم تراز بودن عرضه و تقاضا در بازار اشاره میکنیم پس خودروی وارداتی شاید سود و هزینه ناعادلانهای برای واردکننده داشته باشد؛ به عنوان مثال اگر خودروی ۴۰۰ میلیون تومانی ۶۰۰ میلیون تومان فروخته شود رانت است. اگر بازار روان بود این اتفاقات نمیافتاد، اما ما ناگهان قصد باز کردن سد را داریم و اگر هوشمندانه نباشد سیل میشود.