تاریخ انتشار: ۱۶:۱۷ - ۲۱ شهريور ۱۴۰۱

۱۳ فیلم که بار مالی‌شان بر اقتصاد سینمای ایران سنگینی می‌کند

بزرگان سینما می‌گویند هیچ فیلمی در هیچ گنجه‌ای تا ابد باقی نمی‌ماند و بالاخره روزی تمام فیلم‌ها رنگ پرده نقره‌ای را به خود می‌بینند. این جمله مقدمه‌ای برای پرداختن به روز ملی سینماست، سینمایی که تا به امروز بیش از ۲۰۰ اثر از تار و پود آن به محاق توقیف رفته‌اند...

 

اقتصاد۲۴- برخورد سلیقه‌ای در توقیف بسیاری از آثار سینمایی و در نتیجه محروم کردن جریان سینما از یک منبع خوب درآمدزا همیشه بار مالی گسترده‌تری به صنعت سینمای ایران تحمیل کرده است. در حد فاصل فیلم «گوزنها» که اولین فیلم توقیفی رسمیِ تاریخ سینمای ایران در سال ۵۳ بود، تا فیلم «برادران لیلا» ساخته‌ی سعید روستایی که آخرینشان تا این لحظه است، بیش از ۲۰۰ فیلم توقیفی وجود دارد که نگاه به فروش برخی از آن‌ها در مدت زمان کوتاه اکران نشان می‌دهد در یک اکران عادلانه، چه رونقی می‌توانستند نصیب اقتصاد سینمای ایران بکنند، اما نشد!

حالا پس از صحبت‌های اخیر وزیر ارشاد درباره‌ی بررسی مجدد فیلم‌های توقیفی، باید به فیلم‌هایی، چون «قاتل وحشی»، «کاناپه»، «رستاخیز»، «صد سال به این سال‌ها»، «گزارش یک جشن»، «اراتمند؛ نازنین، بهاره و تینا» و «خیابان‌های آرام» اشاره کنیم که بعضا بیش از ده سال است در محاق توقیف گرفتارند و هرکدام به‌تن‌هایی می‌توانند خونی تازه در شریان بیمار اقتصاد سینما باشند.

منبع: فرازدیلی

ارسال نظر