اقتصاد۲۴- میناسادات حسینی: نتبلاکس، سازمان غیردولتی ناظر بر اینترنت جهانی، زیان اقتصادی ناشی از قطعی اینترنت در ایران را برای هر ساعت یک و نیم میلیون دلار اعلام کرده؛ این در حالی است که زیان قطعی اینترنت تنها به همین یک مورد محدود نمیشود، بلکه در روزهایی که به دلیل اعتراضات، «خودیها فیلتر کرده اند و باز هم خودیها فیلترشکن میفروشند»، بازار سیاه فیلترشکن به راه افتاده است.
دسترسی آزاد به اطلاعات جزو حقوق اساسی بشر است
صدیقه ببران، استاد ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی به اقتصاد ۲۴ میگوید: خسارتهای قطعی اینترنت بسیار عظیم است.
وی ادامه میدهد: واقعیت این است که ما وارد دورهای شده ایم که سقف دسترسی آزاد به اطلاعات جزو حقوق اساسی بشر محسوب میشود و نکته بسیار مهم در این عصر، حضور و ظهور رسانههای فضای مجازی است. از طرف دیگر شاهد حضور و ظهور و بروز امکانات کسب و کار در فضای مجازی هستیم؛ یعنی امکان برقراری ارتباط با مشتری از طریق اپلیکیشنهای متعددی که در فضای مجازی عرضه شد.
چراغ یک میلیون کسب و کار در اینستاگرام خاموش شد
به گفته این استاد دانشگاه، پاندمی کرونا روند آنلاین شدن و رونق کسب و کارهای اینترنتی را سرعت بخشید؛ به طوری که آمار و ارقام نشان میدهد که میزان درآمدهایی که کسب و کارها از فضای مجازی در این دوران کسب کردند، بسیار بیشتر از فضای حقیقی بود.
ببران با اشاره به فروش بسیار بالای «آمازون» در ایالات متحده، گفت: در ایران نیز فروشگاههای آنلاینی داریم که نه به اندازه آمازون، اما فروش بسیار زیادی داشتند و برای کسب و کارهای خردی که امکان این را نداشتند که مغازه اجاره کنند، امکان فروش را مهیا کردند. این در حالی است که متاسفانه شاهدیم ۸ روز است به علت مسدود شدن اپلیکیشنهای پرتیراژ همانند اینستاگرام، میلیونها کسب و کار خرد تعطیل شده اند.
بیشتر بخوانید: فشار به وزیر ارتباطات برای فیلترینگ دائمی اینستاگرام
وی ادامه داد: درست است که اپلیکیشنهای داخلی موجود است و باید هم موجود باشد؛ ولی بسیاری از کسب و کارهای خرد امکانات اپلیکیشنهای داخلی را نداشتند و برای فروش تنها پیجی در اینستاگرام ترتیب داده بودند و در حال حاضر با فیلترینگ این اپلیکیشنها به تعطیلی کشیده شده اند.
خودمان مردم را قانون گریز کرده ایم
استاد ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی گفت: ضرر دوم فیلترینگ زنجیرهای این است که مردم به دنبال وی پی ان و فیلترشکن اند. چه بسیار فیلترشکنهایی که خریداری میشوند، اما کار نمیکنند و چه بسیار خودیهایی که به واسطه فروش فیلترشکن سودهای چند میلیاردی به جیب میزنند. در این میان، سوال اصلی این است که کسب و کارهای فعال در این پلتفرمها چگونه کار خود را ادامه دهند و چگونه مشتریانشان را از دست ندهند؟
ببران ادامه داد: طی ۸ روزی که اینستاگرام و واتساپ فیلتر شده اند، انواع کسب و کارها از ارائه دهنده کالای فرهنگی گرفته تا صنایع دستی، همه دچار خسارت شده اند و هیچ کسی جوابگو نیست. این در حالی است که با این کار، مردم را به قانون گریزی و نصب و استفاده از فیلترشکن سوق داده اند.