اقتصاد۲۴- روز گذشته رییسجمهور نیز به قزاقستان رفت تا فضای بلاتکلیفی برای کسب و کارهای آنلاین افزایش پیدا کند. البته آنگونه که مشخص است رویکرد فعلی دولت، پرهیز از یک تصمیم عجولانه درباره پلتفرمهای خارجی شبکههای اجتماعی است که بخشی از کسب و کار مردم بر بستر آنها شکل گرفته است.
هرچند بر تداوم محدودیتهای اعمالی امنیتی بر این پلتفرمها تاکید شده است. اما کندی سرعت اینترنت در ایران، اختلالهای مکرر در وضعیت اینترنت و مسدود بودن اغلب سایتها ازجمله مصایب فضای مجازی برای کاربران ایرانی به شمار میرود. رضا الفتنسب، سخنگوی اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی در خصوص اختلال در اینترنت به «اعتماد» گفت: با توجه به اینکه همه فعالیتهای مربوط به کسب و کارهای ما روی بستر اینترنت صورت میگیرد و هرگونه اختلال روی این بستر تعداد زیادی از افراد را دچار مشکل میکند.
نکته مهم دیگر این است که متاسفانه این قضیه مدام در حال تکرار است و در سالهای مختلف و بنا به موضوعات گوناگون اینترنت در ایران مختل میشود. این در حالی است که بازار اینترنت در ایران تشنه ورود سرمایههای جدید و سرمایهگذاری نو است و این اتفاقات همیشه باعث شده تا ریسکهای سرمایهگذاری افزایش پیدا کند. الفتنسب تصریح کرد: عدم توسعه و فقدان سرمایهگذاری در این حوزه باعث عقبافتادگی کسب و کارهای اینترنتی در ایران خواهد شد و جز درجا زدن اتفاق دیگری نمیافتد.
چشمانداز روشنی پیشرو نداریم
این فعال حوزه اینترنت با بیان اینکه امیدوارم آینده و چشمانداز این تصمیمات برای حوزه ما مشخصتر شود، گفت: با وجودی که امسال در دولت کمیته اقتصاد دیجیتال تشکیل شد که امیدی برای یاری رساندن به این بخش بود و اخبار خوبی از این حوزه منتشر شد و به گونهای مدافع ما در هیات دولت هستند؛ اما پس از آن اصلا اتفاق مثبتی رخ نداد و وزیر ارتباطات به عنوان رییس این کمیته صرفا اعلام میکند که شرایط به گونهای است که باید از وزیر کشور موضوع را جویا شوید که آیا سرعت اینترنت بهبود مییابد یا خیر، این در حالی است که اگر فردی به عنوان وزیر ارتباطات مسوولیتی در کشور دارد باید پاسخگو باشد تا افرادی که در این بخش فعال هستند را از ناامیدی نجات دهند.
بیشتر بخوانید: فیلترینگ برای کسبوکارهای ایرانی دردسرساز شد
الفتنسب افزود: بسیاری از افرادی که در این حوزه فعالند از شرایط موجود بسیار ناراضی هستند و بسیاری از این افراد به فکر مهاجرتند. این در حالی است که جایگزین کردن آنها هم کار آسانی نیست. او تصریح کرد: بسیاری از افرادی که پیش از این و در سالهای گذشته خریدهای اینترنتی داشتند با این اتفاق اخیر و محدودیتهای پیش آمده برای دسترسی به اینترنت دیگر خرید اینترنتی از اولویتشان خارج شده و چارهای جز خرید آفلاین ندارند.
دولت از اهداف خود در حوزه دیجیتال مارکتینگ دور شد
الفتنسب خاطرنشان کرد: آنگونه که در رسانهها اعلام شده در صورتی که اعتراضات کمتر شود شرایط اینترنت هم ممکن است به روال قبل برگردد؛ اما اینکه هر بار با هرگونه اعتراضی شاهد همین رویه برای اینترنت در کشور باشیم این تلقی را به وجود میآورد که کسب و کارهای اینترنتی باید به فکر یک شغل دیگر برای خود باشند. ضمن آنکه کل برنامههای دولت هم در بخش دیجیتال مارکتینگ با مشکل مواجه خواهد شد و به اهدافی که از قبل پیشبینی کرده دست نخواهد یافت.
این فعال حوزه دیجیتال مارکتینگ افزود: اگر کوچکترین انتقادی از شرایط موجود شود موضوع امنیت کشور را مطرح میکنند، اما این سوال را هم باید پاسخ دهند که موضوع مربوط به امنیت مشاغل و اقتصاد مجازی چه خواهد شد؟ او ادامه داد: اوضاع کسب و کارهای کوچک، خرد و متوسط که در حوزه مجازی فعالیت دارند با این محدودیتها بسیار ناامن شده و به مرور از این بستر ناپدید خواهند شد. هر چند قولهایی از ارایه بسته حمایتی دولت مطرح شده، اما هنوز جزییاتی از آن عنوان نشده و بخش خصوصی هم از آن بیاطلاع است. البته باید گفت این بسته هم تنها یک مسکن کم اثر خواهد بود.
کسب و کارهای اینترنتی را جدی نمیگیرند
الفتنسب خاطرنشان کرد: متاسفانه هیچ چارهاندیشی هم برای این قبیل از کسب و کارها انجام نشده است و اصلا کسب و کارهای مجازی را جدی نمیگیرند. در حالی که این موضوع شبیه به بستن بازاری است که متقاضیان زیادی هم دارد. این کارشناس حوزه دیجیتال ادامه داد: وضعیت به گونهای شده که کاربران هم دیگر اقتصاد دیجیتال را در ایران جدی نخواهند گرفت. حل کردن این موضوع اصلا کار آسانی هم نیست هر چند که مسوولان راهکار را کوچ دادن مردم به پلتفرمهای داخلی اعلام میکنند. اما اولین سوالی که مطرح میشود، این است که این پلتفرمها چه جذابیتی دارند و چه تعداد جمعیت در آن عضو هستند تا کاربران به آن مراجعه کنند؟ ضمن آنکه این اتفاق نیازمند زمان و تعامل زیادی است.
هیچ راهکاری پیشبینی نشده بود
الفتنسب گفت: متاسفانه از پیش از به وجود آمدن این بحرانها هیچ کس به فکر راهکاری برای این شرایط نیست و تنها در زمان بحران است که به فکر جایگزینی برای پلتفرمهای خارجی هستند که آن هم زیرساختهای لازم را ندارد. در حالی که ابتدا باید موانع کسب و کارهای آنلاین را در کشور برطرف کنند و این موانع بسیار زیادند و کسب و کارها امروز درگیر آن هستند. او افزود: در حال حاضر در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ قرار داریم و بازار خرید شب عید مطرح است و بسیاری از کسب و کارها پس از دو سال کرونا برای این موضوع برنامهریزی کردهاند و نگرانی برای این موضوع برایشان بسیار زیاد است و اصلا پاسخ دقیقی هم برای تعیین تکلیف پلتفرمهای محدود شده به این افراد داده نمیشود.
مقایسه سرعت اینترنت در ایران و سایر کشورهای دنیا
در آماری که در سال ۲۰۱۶ منتشر شد، متوسط سرعت اینترنت در کرهجنوبی به ۲۳.۶مگابیت بر ثانیه رسید، این سرعت در هنگکنگ به ۲۰.۱ مگابیت بر ثانیه، نروژ به ۲۰ مگابیت بر ثانیه، سوییس به ۱۸.۴ مگابیت بر ثانیه، سنگاپور به ۱۸.۲ مگابیت بر ثانیه، ژاپن به ۱۸ مگابیت بر ثانیه، فنلاند به ۱۷.۶ مگابیت بر ثانیه و هلند به ۱۷.۳ مگابیت بر ثانیه، در لتونی این سرعت به ۱۶.۹ مگابیت بر ثانیه، دانمارک به ۱۶.۶ مگابیت بر ثانیه و در امریکا به ۱۶.۳ مگابیت بر ثانیه رسیدند، این در حالی است که متوسط سرعت اینترنت در ایران ۳.۵مگابیت بر ثانیه است و این روزها با قطعی هم همراه شده است.