تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۲۳ مهر ۱۴۰۱

طلا و سکه بخریم یا نخریم؟

قیمت طلا و سکه در روزهای گذشته روندی افزایشی را طی کرد. کارشناسان می‌گویند با توجه به این که قیمت طلا و سکه در کشور متاثر از نرخ دلار است، قیمت طلای آب شده یا سکه، با افزایش همراه خواهد بود.

اقتصاد۲۴- طلا و سکه بخریم یا نخریم؟ این سوال بسیاری از مردم است. قیمت طلا و سکه در روز‌های گذشته روندی افزایشی را طی کرد. کارشناسان می‌گویند با توجه به این که قیمت طلا و سکه در کشور متاثر از نرخ دلار است، قیمت طلای آب شده یا سکه، با افزایش همراه خواهد بود.

بازار‌های مالی از جمله طلا و سکه در روز‌های اخیر تحت تاثیر سیگنال‌هایی از مذاکرات وین و بازار دلار در کشور‌های اطراف روند افزایشی داشتند. سکه بار دیگر به کانال ۱۴ میلیون تومان رفته است. طلا نیز وارد کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان شده است. اما کارشناسان همچنان نوسانات این بازار را تحت تاثیر نوسان موجود در دلار می‌دانند.


بیشتر بخوانید: قیمت سکه و قیمت طلا امروز شنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۱ + جدول


فردین آقابزرگی، کارشناس بازار‌های مالی گفت: قیمت طلا و سکه در ایران، غیرقابل پیش‌بینی شده و عموما به نوسانات دلاری وابسته است. او توضیح داد: به نظر می‌رسد اختلاف میان قیمت واقعی دلار و قیمت کنونی آن، ناشی از نرخ تسعیر ارز برای واردات کالا‌هایی مانند کالا‌های لوکس، لوازم الکترونیک و … است. واردات این کالا‌ها با دلار کنترل شده، نشان می‌دهد که قیمت دلار در بازار غیرمتشکل یا سامانه نیما، نرخ واقعی نیست.

این کارشناس بازار‌های مالی افزود: حبابی که در سکه مشاهده می‌شود، انتظارات تورمی و نرخ پیش‌بینی شده دلاری است که براساس آن، قیمت سکه را ارزیابی می‌کنند. آقابزرگی ادامه داد: بر اساس پیش‌بینی موسسات مطالعاتی در دنیا، تغییرات چندانی در قیمت جهانی طلا تا پایان سال ۲۰۲۲ میلادی دیده نمی‌شود. اما با توجه به این که قیمت طلا و سکه در کشور متاثر از نرخ دلار است، قیمت طلای آب شده یا سکه، با افزایش همراه خواهد بود.

منبع: عرشه

ارسال نظر