تاریخ انتشار: ۱۵:۴۴ - ۰۹ آبان ۱۴۰۱

افزایش خارج از عرف دستمزد بازیگران

درخواست بازیگران برای دستمزد از کف قیمت ٣ تا ٤ میلیارد تومان شروع شده و بسته به تقاضاى مشترى مبلغ را افزایش مى دهند. این در حالیست که دستمزد عوامل فنى و دستیاران در یک فیلم بصورت ماهیانه بین ١٠ تا ١٥ میلیون تومان در نظر گرفته مى شود که در پرداخت همان هم تاخیر صورت مى گیرد.

اقتصاد۲۴- به گفته تهیه کنندگان، امروز در سینماى ایران، ساخت یک فیلم معمولى و بدون پیچیدگى هاى خاص تولیدى بین ١٠ تا ١٥ میلیارد تومان هزینه دارد. اما این بودجه صرف چه هزینه هایى مى شود؟

بسیارى از تهیه کنندگان علاقمندند از چهره هاى شناخته شده براى بازى در فیلم شان دعوت کنند تا امکان اکران و فروش فیلم را ضمانت کنند. از سویى تعداد بازیگرانى که نام هاى موثر در تضمین فروش فیلم هستند زیاد نیست و همین امر سبب افزایش خارج از عرف دستمزد آنان شده و به همین نسبت بودجه تولید فیلم نیز بالاتر مى رود.

درخواست این بازیگران از کف قیمت ٣ تا ٤ میلیارد تومان شروع شده و بسته به تقاضاى مشترى مبلغ را افزایش مى دهند. این در حالیست که دستمزد عوامل فنى و دستیاران در یک فیلم بصورت ماهیانه بین ١٠ تا ١٥ میلیون تومان در نظر گرفته مى شود که در پرداخت همان هم تاخیر صورت مى گیرد.


بیشتر بخوانید: فیلم/ افشاگری مهران مدیری درباره دستمزد بازیگران


با این حال بررسى‌ها نشان مى دهد حتى یک بازیگر در سینماى ایران وجود ندارد که به اندازه دستمزدى که مى گیرد در فروش یک فیلم موثر باشد. موارد استثنایى وجود دارد که ترکیب بازیگران یک فیلم مخاطبان را به سوى آن فیلم کشانده، اما یک بازیگر به هیچ وجه. با این حال بسیارى از این بازیگران مدعى اند دلیل اصلى جذب مخاطب هستند و همچنان متقاضى پول هاى کلان.

در شرایطى که حدود ٦ میلیارد تومان هزینه بازیگران اصلى یک فیلم مى شود، باید با مبلغى به همین مقدار باقى فیلم ساخته شود و دستمزد صد نفر عوامل باقیمانده در مدتى بین ٣ تا ٤ ماه پرداخت گردد.

معلوم است که در چنین شرایطى چه کیفیتى حاصل مى شود! این در حالیست که همین فیلم باید بیش از ٣٠ میلیارد تومان بفروشد تا اصل سرمایه اش را برگرداند. در نتیجه معلوم است که این چرخه معیوب و بیمار است و مراودات مالى در آن به جز براى عده اى خاص حاصلى براى سینما ندارد.

منبع: اقتصاد100

ارسال نظر