اقتصاد24 - رسانه ملی برای داشتن برنامه پر مخاطب، یک فرمول دارد. استفاده از سلبریتیها. آنها که مدل برنامهسازیشان شده است تصویب طرح و ارجاعش به اسپانسر انحصاریشان که باید هزینههای تولید و رساندن برنامه به سوددهی را انجام دهد، در رقابت با حریفان آن سوی آبی فارسی زبان، انگار چاره دیگری غیر از استفاده از سلبریتیها نمیبینند. پس از تجربه جنجالی محمدرضا گلزار در برنامه «برنده باش»، آنها مدتها بود دنبال استفاده از بنیامین بهادری به عنوان مجری بودند.
در ابتدا قرار بود او «تب تاب» را اجرا کند؛ برنامهای با دکور عجیب غریب که حالا دوشنبه شبها و جای «نود» روی آنتن میرود.
این فرمول مورد علاقه علی فروغی است. از احسان علیخانی تا مهران مدیری و خدادا عزیزی و مجتبی جباری و شهاب حسینی، هر کسی برایش مخاطب بیاورد و اسپانسر با خود به همراه داشته باشد، میشود مجری برنامههایی که هر روز یکیشان مطرح میشود. این مدل شفابخش او برای برگرداندن مخاطب است.
همان مدلی که باعث شد گلزار در جشنواره تلویزیونی جامجم بگوید:«من گروه جدیدی از مخاطبان را به تلویزیون آوردم.» حرفهایی که خیلی جنجالی شدند و خشم به همراه داشتند!
انتقاد دانشگاهی
همین چند روز قبل جلسه نقد و بررسی برنامه «عصرجدید» را در دانشگاه آزاد گذاشته بودند که به جنجال کشیده شد. آنجا بشیر حسینی انتقادها را تاب نیاورده بود و گفته بود علوم اجتماعی دانشگاه تهران اخمو است! و کمی تندتر گفته بود: «دانشگاه بی خاصیت است!»
در دل آن دعواها اما روایتی گفته شد از سوی عبدالله بیچرانلو استاد رشته علوم اجتماعی دانشگاه تهران که تائیدی بر مدل ذهنی علی فروغی است. او گفته بود: «این دانشگاهی که میگویند بیخاصیت است، به ترویج عقلانیت کمک میکند. تلویزیون از سواد رسانهای نام میبرد اما خودش برخلاف آن عمل میکند. چرا که سواد رسانهای شمشیر دولبه است و اگر مردم به سواد رسانهای مسلح شوند، ابتدا نسبت به تلویزیون منتقد میشوند. خاصیت دانشگاه این است که تفکر نقادانه را ترویج میکند. من هم در کلاسهایم تفکر چپگرایانه را رد میکنم؛ اما در این دانشگاه با اغواگری تلویزیون مقابله میکنیم. تلویزیون همدست {برخی} سلبریتیهای بیسوادی است که از رسوایی نان میخورند و در هر حوزهای اظهار نظر میکنند. برای مردم ایران چه فایدهای دارد که یک سلبریتی که با سلبریتی دیگری ازدواج کرده است چه میکنند؟ فسادهایی هستند که عریان نمیشوند؛ اما در برابر آنها، زندگی شخصی سلبریتیها برای مردم عریان میشود.»
این انتقادی است که بسیاری به رویه علی فروغی دارند اما درباره استفاده از بنیامین، یکی از همکاران او در شبکه ۳ به خبرآنلاین میگوید: «شما در جریان این تصمیم نیستید، برای همین روی مشاهدات میگویید سلبریتیمحوری چون فقط دادههایتان را کنار هم میچینید.»
او البته توضیح دقیقتری نمیدهد اما اصرار دارد که اگر زمان کاملی برای تصمیمگیری برای شبکه سه بود شاید مدل دیگری اجرا میشد. البته این فقط یک روایت غیررسمی است از دل یک گپ که در ابتدا و انتهایش چون بحثی از انتشار یا عدم انتشارش نیامده، نام مسئول مورد نظر قید نمیشود.
ولی همچنان وجه غالب افکار علی فروغی در شیوه مدیریتش به نظر میرسد سلبریتی محوری است. از همان روزی که با هیجان در برنامه رضا رشیدپور داشت این ایدههای ستاره محورش را میگفت تا امروز!
اصلا بنیامین کیست؟
بنیامین ، خواننده پاپ موسیقی ایران که روزگاری شاعر مداحیهای بسیاری از مداحان سرشناس بود، پس از قرار گرفتن در کنار محسن رجبپور به ستاره موسیقی ایران بدل شد. او با «هیشکی مثل تو نمیتونه» تقریبا به همه خانهها رفت و کمتر کسی بود که نشناسدش.
روزگار برای بنیامین با حادثهای تلخ غمناک شد و او که مانده بود با دختری ملوس، اولین تجربه رفتنش جلوی دوربین شد قسمت شیرین حضورش با دختر کوچکش در برنامه «کلاه قرمزی» ویژه نوروز و خواندن لالایی معروفش بین عروسکها.
او بعدها با گلزار در فیلم سینمایی «سلام بمبئی» هم بازی کرد و حالا فروغی و اسپانسرهای برنامه ویژه افطار شبکه سه احتمالا فکر می کنند این خواننده مجری جذابی است برای مهمترین برنامه دقایق افطار سیما. جایی که هر سال احسان علیخانی روزهداران را غرق در تماشای قصههای مهمانانش میکرد.
اما با کدام تجربه؟ نه آن مقام مسئول در شبکه سه پاسخی میدهد و نه سید علی احمدی، تهیه کننده برنامه که به میگوید شبکه سه گفته مصاحبه نکند!
حتی محمدحسین رنجبران مدیر روابط عمومی رسانه ملی هم چیزی در اینباره نمیگوید.
مشاهدات میگوید تنها جایی که بنیامین اجرا داشته در فاصله بین اجرای هر قطعه موسیقی در کنسرتهایش بوده است؛ جایی که شاید مدیران شبکه سه احتمالا او را دیده و اجرایش را پسندیدهاند و مسئولیت چنین برنامه مهمی را برایش در نظر گرفتهاند.
البته چندتایی از همین مدیران ضمنی گفتهاند او در اجراهایش خیلی مسلط است.
حالا بنیامین با این پیشینه با «ماه ماه» سر افطار مهمان مردم است. دو برنامه اول هم احتمالا روبروی علیخانی و گلزار مینشیند تا همان قصه ستاره محوری برایشان ادامه پیدا کرده باشد.
اما بسیاری از منتقدانِ این مدل جذب مخاطب، اصرار دارند این یک اصل قدیمی در تلویزیون ماست. آنها حالا چنان مخاطب را سلبریتیزده میکنند که بهزودی دیگر کسی برای این سلبریتیها هم پای تلویزیون ننشیند!
منبع: خبرآنلاین