تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۱۷ آذر ۱۴۰۱
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴ مطرح کرد؛

جام جهانی قطر و فرصت هایی که برای ایران از دست رفت/ وعده هایی که فرسنگ‌ها با واقعیت فاصله داشت

علی رضایی گفت: پیش از شروع مسابقات جام جهانی قطر، برخی از مسئولان کشور مثل رییس جمهور، وزیر راه و شهرسازی، وزیر ورزش و جوانان و... حرف‌هایی را مطرح کردند که این امیدواری به وجود آمد که مسئولان برای جذب توریست به کشور برنامه دارند، اما اکنون که مسابقات رو به پایان است، خروجی کار مشخص کرد که حرف‌های مسئولان با زیرساخت‌های کشور، هم‌خوانی نداشت.

اقتصاد۲۴- محمد آیتی: با وجود انتخاب قطر در سال‌ها قبل به عنوان میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ و علیرغم اینکه مسئولان ایران مرتب خبر از برنامه‌ریزی برای جذب توریست از کشور همسایه به ایران می‌دادند، حتی جزیره‌های دیدنی کیش و قشم هم از آمدن این توریست‌ها، بهره‌مند نشدند؛ حتی دریغ از رزرو یک اتاق از هتل‌های این دو جزیره.

این مسئله نه تنها حاکی از فقدان زیرساخت‌های لازم برای پذیرش گردشگر است که حتی نشانه عدم شناخت مسئولان از این زیرساخت‌هاست و همین مسئله موجب شد وعده‌های بزرگی دهند که حتی یک کدام از آنها محقق نشده است که اگر بود تا الان در بوق و کرنا شده بود.

در همین خصوص، علی رضایی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به اقتصاد۲۴ گفت: جام‌های جهانی برای میزبانان و کشور‌های همسایه‌شان، همیشه یک فرصت تاریخی و طلایی بوده و هست. به قدری مسابقات جام جهانی با اهمیت است که چند میلیارد از مردم دنیا، به تماشای آن می‌نشینند و چند ده هزار نفر از مردم دیگر کشور‌ها برای دیدن مسابقات، راهی کشور میزبان می‌شوند. از این‌رو، انتخاب قطر به عنوان میزبان، فرصت عالی بود تا از آن، هم برای جذب توریست و ارزآوری استفاده می‌کردیم و هم فرهنگ و امنیت کشورمان را به دیگر مردم دنیا نشان می‌دادیم.

وی افزود: پیش از شروع مسابقات، برخی از مسئولان کشور مثل رییس جمهور، وزیر راه و شهرسازی، وزیر ورزش و جوانان و... حرف‌هایی را مطرح کردند که این امیدواری به وجود آمد که مسئولان برای جذب توریست به کشور برنامه دارند، اما اکنون که مسابقات جام جهانی رو به پایان است، خروجی کار مشخص کرد که حرف‌های مسئولان با زیرساخت‌های کشور، هم‌خوانی نداشت و با تاسف باید بگوییم که این فرصت طلایی برای کشورمان از دست رفت.


بیشتر بخوانید: ناکامی ایران در جذب گردشگر جام جهانی/ تغییرات مدیریتی در مناطق آزاد ایران مسبب اصلی است


نماینده کنگاور در مجلس تصریح کرد: چند سالی است که فشار تحریم‌ها، اقتصاد کشور را با چالش روبرو کرده و مجبور هستیم، خودمان را قوی کنیم. اگر زیرساخت‌ها آماده می‌شد و مسئولان با خردجمعی برنامه‌ریزی می‌کردند، به واسطه آمدن توریست به ایران، اقتصاد مملکت و به تبع آن، معیشت برخی از مردم می‌توانست بهتر از شرایط امروز باشد. از طرفی، ما باید به مردم دنیا نشان دهیم که کشوری امن هستیم و تبلیغات منفی علیه ایران، سیاسی است که متاسفانه دست‌مان از بهره‌مندی این موضوعات کوتاه شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: حرف‌های مسئولان با واقعیتی که رخ داد، فرسنگ‌ها فاصله داشت. شاید تنها یک درصد از برنامه مسئولان، عملی شد، در حالی که فرصت به اندازه کافی برای جذب حداکثری توریست داشتیم.

وی یادآور شد: به نظر، برخی کشور‌ها از جمله امارات از این فرصت، استفاده لازم را بردند و واقعاً حیف شد که این فرصت طلایی را از دست دادیم. متاسفانه در ایران، همه سیاسی شدیم و همین، دلیل غفلت از مسائل مهم اقتصادی شده است.

ارسال نظر