اقتصاد۲۴- مریم بهنام راد- انتصابات فامیلی از ابتدای دولت سیزدهم چنان شتاب گرفت که با بالا گرفتن برخی شائبهها درباره نفوذ در انتصابات دولت رئیسی، سیاستهای این دولت به سرعت با نقد روبرو شده است.
بیش از یک سال و نیم از عمر دولت عدالت محور رئیسی میگذرد و در این مدت صاحبان قدرت به دنبال انتصاب نزدیکان و وابستگان خود در وزارتخانهها و دستگاههای دولتی بودند و هر روز خبر جدیدی از حضور یک سفارش شده از سوی صاحبان قدرت در یک مسند دولتی با حقوقهای بالا به گوش میرسد.
نبود تخصص و کارآمدی در بین منتصبان صاحب نفوذ در دستگاهها و ادارات دولتی باعث شده که حتی برخی از نمایندگانی که در اردوگاه اصولگرایان پشت به پشت بودند تا رئیسی را به پاستور برسانند، امروز با انتقاد از انتصابات سفارشی در دولت، آن هم به بهانه جمع شدن افراد قابل اعتماد، مبنای انتصابات قوم و خویشی را خلاف وعده رئیسی میدانند و ادامه این رویه را به زیان دولت و نظام میدانند.
اخیرا نیز انتصاب محمد داودی، برادر همسر فرید حدادعادل به عضویت هیئت مدیره و قائم مقام مدیرعامل شرکت پارس خودرو در شبکههای اجتماعی وایرال شده و انتقادات بسیاری را به دنبال داشته است.
پیشتر حسن نوروزی، نایب رئیس کمیسیون حقوقی مجلس با تأکید بر حسابکشی مجلس از شرکتها خودروسازی در قالب تحقیق و تفحص گفته بود: مدیران شرکتهای خودروسازی بیش از ۲۰۰ نیرو و مشاور از نزدیکان و اقوام خود استخدام کردهاند که این رویه باید اصلاح شود.
تشکیل حلقه اعتماد از بدنه صاحبان قدرت در صنعت خودرو
در همین رابطه یک کارشناس صنعت خودرو که خواست نامش فاش نشود، در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: فکر نکنید اتفاقات ناخوشایندی که در صنعت خودرو افتاده توسط مریخیها بوده! خیر، تمام این مشکلات از تدبیر و سیاستهای داخلی خودمان به صنعت وارد شده و اشکال اینجاست که ناشایستهها سر کار آمده اند.
وی ادامه داد: صنعت خودرو یکی از مهمترین و بزرگترین صنایع دنیاست که کشورها به دنبال رقابت در این صنعت، از هر سیاست حمایتی برای بکارگیری نیروهای کارآمد و متخصص استفاده میکنند، اما در ایران به دلیل مداخلات سیاسی در این صنعت، هیچ گاه به خودروسازی کشور به عنوان یکی از صنایع قابل اعتماد در بازار داخلی و خارجی نگاه نشده و همواره دستخوش تصمیم سیاستگذاران سیاسی بوده است.
این کارشناس صنعت خودرو گفت: تعداد نیروهای استخدامی در دو خودروسازی بزرگ کشور خیلی بیشتر از نیاز این صنعت است. یکی از دلایل موج استخدامی در این صنعت نیمه جان موضوع تیم کشی صاحبان قدرت است. هر مدیر و مسئول فعال در این صنعت به واسطه بی اعتمادی به سایرین، نزدیکان مورد اعتماد خود را در لایههای این صنعت منصوب میکند تا بتواند حلقه اعتمادی را به دور خود ایجاد کند.
به گفته وی، برخی از این افراد با انتصاب از سوی صاحبان قدرت بدون هیچ آگاهی در زمینه صنعت خودروسازی، فقط حقوق دریافت میکنند و این الگوی کاری برای سایر پرسنل در این صنعت شده و متأسفانه هیچ کسی به این نوع الگوبرداریهای اشتباه که در این اجتماعات انجام میشود توجه نمیکند.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: فردی که بدون آگاهی و علم مورد نیاز و تجربه کاری صرفا به دلیل ارتباط با صاحبان قدرت وارد صنعت مهمی مثل خودروسازی میشود و بدون انجام کار و تعهد به وظایف خود، حقوقهای چند ده میلیونی دریافت میکند و ارتقاء هم میگیرد، باعث دلسردی سایر پرسنلی که با آگاهی و علم و تجربه کاری وارد این صنعت شده و دلسوزانه قصد کار دارند، خواهد شد. دریافت حقوق اضافی و تأثیر منفی روی بهره وری سایر پرسنل فعال در صنعت خودرو، حداقل ضربه انتصابات فامیلی در صنعت خودرو است که این مشکل بسیار شایع و گسترده در این صنعت است.
بیشتر بخوانید: خودروهای وارداتی از دبی و عمان آمده و دست اول نیست!/ یک مشت آشغال به اسم واردات به مردم تحویل میدهند؟
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: متأسفانه مشکلات ناشی از انتصابات سفارشی در همین جا تمام نمیشود. مشکل بزرگتر از دریافت حقوق و ارتقای سمت، رسیدن این افراد به جایگاه تصمیم گیران اصلی در این صنعت است؛ این افراد در این سمتها باید تصمیمهای استراتژیک برای صنعت مهمی مثل صنعت خودرو بگیرند، اما فردی که ناتوان است چطور میتواند به موقع و با آگاهی لازم مشکلات صنعت را بررسی و برای تک تک آنها تصمیمهای سازنده بگیرد! و سیاستهای غلط را در این صنعت به جای راهکارهای کارآمد خرج میکنند و وضعیت فعلی صنعت خودرو، نتیجه چنین سیاستی میشود.
وی گفت: شایسته سالاری در صنعت خودرو وجود ندارد؛ متأسفانه خیلی راحتتر میتوانند افراد ضعیفی که در خودروسازی حاکم شده اند را خرید. این افراد بدون آگاهی و تنها به پشتوانه صاحبان قدرت به این عرصه وارد شدند و نگاهی جزء کسب درآمد ندارند. ۱۰۰ هزار نفر در دو خودروساز بزرگ و زیر مجموعه آنها کار میکنند و نبود شایسته سالاری در افراد سفارش شده بسیار زیاد و قابل شناسایی است.