تاریخ انتشار: ۰۷:۵۴ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸
در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴ مطرح شد؛

تحریم بر بازار فولاد بی‌تاثیر است/ یک توصیه به دولت

در شرایطی که بسیاری معتقدند تحریم فولاد و صنایع معدنی ایران می‌تواند مشکلات تازه‌ای ایجاد کند، رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد می‌گوید این تحریم‌ها بازار را تکان نمی‌دهد.

اقتصاد24 – در جنگ اقتصادی هر یک کلمه ارزش دارد. اگر نگوییم که حالا در وضعیت جنگی هستیم، دست‌کم از چپ و راست نشانه هایش را می بینیم. چند روز قبل بود که در عناوین خبرها عنوان شد: «آمریکا روز چهارشنبه صنایع آهن، فولاد، آلومینیوم و مس ایران را به دور جدید تحریم‌های یکجانبه خود اضافه کرد.» اما نکته مهم این بود که این تحریم ها از یک سال قبل کلید خورده بود و هیچ چیز تازه ای نداشت.

با این حال، برخی معتقدند همین بیان دوباره تحریم می تواند بازار فولاد و آهن ایران را به‌هم بزند. رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد در این رابطه معتقد است که تحریم‌ها چیز جدیدی نیست و تاثیری بر بازار آهن و فولاد ایران نمی‌گذارد. حمیدرضا رستگار به اقتصاد24 می‌گوید: «تحریم‌ها پیش از این اعمال شده است. با این حال مساله جدیدی که ترامپ مطرح کرده، تلاشی برای فشار روی اقتصاد ایران است، ولی تاثیر خاصی نمی تواند داشته باشد چون برای صادرات فولاد بیشتر اتکای ما به مرزهای زمینی و همسایگان است.»

وی عنوان می‌کند: «از زمان اعمال این نوع تحریم ها رویکرد صادرات ما به آسیای شرقی بوده است. الان هم با توجه به قیمت فولاد و قیمت های جهانی، فولاد ایران مشتریان زیادی دارد که با توجه به ارزان بودن قیمتش، همه طالب خرید از ایران هستند. اگر بحث انتقال دریایی هم باشد، قیمت فولاد ایران باز هم قابل توجیه است و کشورهای خریدار دوباره سمت ایران می آیند. شکی نیست که کیفیت فولاد ایران هم بالاست و استانداردهای جهانی را دارد.»

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد در خصوص احتمال تاثیرگذاری این تحریم‌ها بر قیمت آهن و فولاد ایران، گفت: «دو دیدگاه در این زمینه وجود دارد؛ برخی می گویند گران می شود و برخی هم معتقدند با توجه به توقف صادرات و مازاد تولید، قیمت کاهشی می شود. در هر حال، بازار فولاد ایران تعادل خاصی دارد. اگر گران و دچار نوسان شود خیلی جدی نخواهد بود.»

رستگار در پاسخ به این سوال که لفظ تحریم آهن و فولاد در چند روز گذشته روی قیمت تاثیرگذار بوده یا نه، گفت: «در این چند روز نوسان داشتیم که افزایشی هم بوده اما دوباره به سمت کاهش سیر کرده است.»

وی معتقد است که اگر شوکی هم به قیمت آهن و فولاد وارد شود، با توجه به ظرفیت تولید فولاد دوباره باز می گردد. رستگار تاکید می کند که برخی اجناس با تحریم، فرصتی برای رشد تولید و جبران کم شدن اقلام وارداتی را پیدا می کنند.»

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد در خصوص صحبت یک عضو کمیسیون صنایع و معادن در خصوص انجام شدن بخش عمده صادرات فلزات توسط قاچاقچیان، می گوید: «با توجه به اینکه آهن‌آلات 6 یا 12 متر صادر می شود چندان ارزشی برای قاچاق ندارد، یعنی باید مقرون به صرفه باشد که نیست. امکانش هست که قاچاق شود اما خیلی ضعیف است. کسانی که متولی تنظیم بازار هستند باید هماهنگ تر عمل کنند. به خصوص با اتحادیه آهن و فولاد تهران که نمایندگی کشوری هم دارد.»

به اعتقاد رستگار، تحریم‌ها نمی تواند میزان قاچاق را تشدید کند، البته تنها در صورتی که وزارت صمت با تولید و توزیع کننده هماهنگ باشد. رستگار معتقد است تا زمانی که می توان آن را قانونی صادر کرد، چرا باید راه قانونی را بست تا قاچاق شود.

وی در خصوص راهکار این مساله می گوید: «مقدار مصرف آهن و فولادمان در داخل مشخص است و مازاد آن را باید برنامه ریزی کنیم تا هم بازار داخل به هم نخورد و هم تولید متوقف نشود.»
ارسال نظر