تاریخ انتشار: ۲۰:۰۲ - ۲۴ دی ۱۴۰۱

فیلم/ به دار آویختن آدمک عروسکی اردوغان

به دار آویختن آدمک عروسکی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در تظاهرات معترضان کُرد در استکهلم سوئد جنجالی شده است.

اقتصاد۲۴تصاویر منتشر شده از این تظاهرات در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهند، عروسکی شبیه به اردوغان در جریان این تظاهرات به صورت وارونه از یک تیر چراغ برق آویزان شده است.

گروهی که خود را کمیته سوئدی همبستگی برای روژاوا (مناطق خودمختار کردنشین در شمال و شرق سوریه) معرفی کرد، مدعی شد که پشت این اقدام اعتراضی بوده است.

مردی که فقط خود را با نام آندریاس معرفی کرد، به روزنامه سوئدی آفتونبلادت گفت، جزو کسانی بوده که این عروسک را برای برانگیختن واکنش به نمایش گذاشتیم. برای این که نشان دهیم ترکیه دموکراسی نیست؛ و ما موفق شدیم.

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، این تظاهرات را یک اقدام نژادپرستانه و یک جرم مروج نفرت توصیف کرد. او گفت که سوئد با محکوم کردن ساده این حادثه نمی‌تواند از مسئولیت آن شانه خالی کند.


بیشتر بخوانید: ایران در رقابت با باکو و ترکیه بر سر کریدور‌ها


سفیر سوئد در آنکارا به خاطر این اقدام به وزارت خارجه ترکیه احضار شد.

امروز هم نخست وزیر سوئد به شدت به آویزان کرده عروسک اردوغان انتقاد کرد و آن را "خرابکاری" علیه نامزدی کشورش برای پیوستن به ائتلاف ناتو خواند.

او پس از دیدار با اورزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا به خبرنگاران گفت: "این افراد سعی کردند نظرات خود را در مورد پیوستن سوئد به ناتو با شیوه‌ای منزجرکننده با به نمایش گذاشتن اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در حالتی شبیه به اعدام نشان دهند. این به معنی واقعی کلمه بد است. "

این مقام سوئدی بیان داشت درک می‌کند که چرا ترکیه از این اتفاق خشمگین است و گفت: "اگر چنین اقدامی علیه یک رهبر سوئد صورت می‌گرفت، ما هم همین واکنش را نشان می‌دادیم. "

در همین راستا مصطفی شنتوپ، رئیس پارلمان ترکیه، دیدارش با آندریاس نورلن، رئیس پارلمان سوئد را که قرار بود سه شنبه آینده برگزار شود، لغو کرد. قانونگذاران ترکیه باید نامزدی سوئد برای عضو شدن در ناتو را برای نهایی شدن این عضویت تصویب کنند.

ترکیه موافقت خود با این نامزدی را مشروط به اقدام سوئد در سرکوب شبه‌نظامیان کرد ساکن تبعید و دیگر گروه‌ها که از نظر آنکارا تهدیدی برای امنیت ملی ترکیه هستند، کرده است.

منبع: فرارو
ارسال نظر