تاریخ انتشار: ۱۰:۳۴ - ۰۸ بهمن ۱۴۰۱

امروز کسب و کار خود را آغاز کنید

همه ما با شعب مک‌دونالد، کی اف سی، Subway، استارباکس و .... در سایر کشورها آشنا هستیم که به‌سرعت در همه کشورها گسترش یافته‌اند.

اقتصاد۲۴- همه ما با شعب مک‌دونالد، کی اف سی، Subway، استارباکس و .... در سایر کشورها آشنا هستیم که به‌سرعت در همه کشورها گسترش یافته‌اند. این کسب‌وکارها از مدلی به نام فرانچایز یا اعطای حق امتیاز استفاده کرده‌اند. فرانچایز روشی ساده برای توسعه کسب‌وکار است که امتیاز گیرنده با تکیه بر تجارب امتیاز دهنده، مسیر رشد و توسعه خود را سریعتر طی می‌کند.

فرانچایز (Franchise) چیست؟

فرانچایز، به ‌معنی صدور مجوز برای دسترسی به دانش تجاری، فرآیندها و علائم تجاری اختصاصی است که یکی از راه‌های سریع و بسیار مؤثر در شروع و راه‌اندازی مشاغل شخصی با امتیازهای گسترده و متعدد است.

 بسیاری از صاحبان کسب‌وکار رویای دیدن برند خود را به‌عنوان نامی بزرگ، با شبکه‌ای گسترده در سراسر جهان در سر دارند و فرانچایز مسیری اثبات‌شده برای تحقق این رؤیا و دستیابی به رشد سریع است. راز موفقیت برندهای بزرگی چون مک‌دونالد و KFC، Subway، استارباکس و... استفاده از این مدل است. فرانچایز یکی از پدیده‌های دنیای معاصر در حوزه کسب‌وکار و خدمات عمومی است که منجر به ایجاد الگوهای زنجیره‌ای می‌شود. در این مدل کسب‌وکار شرکت، در ازای دریافت درصدی از درآمد طبق یک قرارداد مشخص و بلندمدت حق استفاده از لیسانس، برند و آموزش را به امتیاز گیرنده می‌دهد و خدماتی مانند تأمین مواد اولیه، بازاریابی و تبلیغات را نیز بر عهده می‌گیرد. درواقع فرانچایز استفاده از یک مدل آزمایش‌شده و موفق برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری است. در عصر حاضر شکست اقتصادی به‌سختی جبران شده و بازگشت سرمایه ازدست‌رفته، تقریباً غیرممکن است و این موضوع موجب شده تا چه در بحث سرمایه‌گذاری خارجی و چه از منظر اقبال و پذیرش عمومی استقبال خوبی از برندهای زنجیره‌ای شود.

برای شروع یک کسب‌وکار موفق علاوه بر تولید یک محصول خوب یا ارائه خدمات مناسب نیاز به تبلیغات و بازاریابی قوی دارد. این موضوع نیازمند زمان، هزینه و دانش کافی در حوزه‌های مختلف است؛ بدون این موارد نیز احتمال شکست و از دست رفتن سرمایه بسیار محتمل است.

اما فرانچایز می‌تواند تمام این موانع را از سر راه بردارد. هر کسب‌وکاری حتی با یک ایده خلاقانه‌، اگرچه ممکن است به سبب ایده خود با احتمال کمتری با شکست مواجه ‌شود اما به دلیل ناآشنا بودن با فرآیندهای اجرایی و مدیریتی معمولاً در سال‌های نخست به سوددهی نمی‌رسد؛ اما استفاده از الگوی فرانچایز موجب تسریع در رسیدن به سود و بازگشت سرمایه می‌شود.

بنابراین اگر ایده‌ای خلاقانه برای برپا کردن یک کسب‌وکار جدید و صبر زیاد برای به انتظار نشستن موفقیت ندارید و از شکست اقتصادی و از دست رفتن سرمایه خود نیز بیمناک هستید بهتر است استفاده از الگوی مذکور را به‌عنوان یک پیشنهاد منطقی در صدر تصمیمات خود قرار دهید.

مزایای فرانچایز برای مشتریان

مشتریانی که از یک فرانچایز اقدام به خرید محصولات و یا خدمات می‌کنند، معمولاً به این رفتار خرید خود ادامه می‌دهند. مشتریان ریسک عوض کردن استفاده از سرویس یک فرانچایز دهنده‌ی آشنا را در مقابل استفاده کردن از سرویس یک کسب‌وکار کمتر شناخته‌شده قبول نمی‌کنند؛ مخصوصاً اگر سرویس ارائه‌شده هزینه‌ی قابل‌توجهی را از مشتری طلب نماید.

در حقیقت هزینه تغییر برای مشتری از یک فرانچایز به یک کسب‌وکار کمتر شناخته‌شده بسیار بالاست. فرانچایزها سطح یکسانی از کیفیت را برای مشتریان فراهم کرده و معمولاً مشتریان را با نوسانات کیفیتی غافلگیر نمی‌کنند، آن‌ها همیشه محصولات یا خدمات خود را با یک قیمت، در یک مدل تجاری به مشتریان ارائه داده و امکاناتی نظیر استفاده از مزایای سابقه خرید را در تمام شعب، برای مشتریان فراهم می‌سازند.

رستوران‌های زنجیره‌ای پیتزا سیب360 با دارا بودن 47 شعبه فعال در سطح کشور، به دنبال توسعه شبکه نمایندگی‌های خود در سراسر کشور است. اگر شما نیز تمایل دارید تا عضوی از خانواده بزرگ پیتزا سیب 360 باشید، از طریق کلیک روی همین لینک درخواست خود را ثبت کنید. کارشناسان ما در کوتاه‌ترین زمان ممکن، با شما تماس خواهند گرفت.

ارسال نظر