تاریخ انتشار: ۱۴:۲۴ - ۰۸ بهمن ۱۴۰۱

انواع رابیتس و کاربرد آن

ورق رابیتس دارای مزایای بسیاری است به همین دلیل در موارد متعددی مورد استفاده قرار می گیرد. با این حال مهم ترین استفاده این محصول در بخش ساخت و ساز است.

اقتصاد۲۴ - رابیتس محصولی است از جنس فلز فولاد که در صنعت ساختمانی از آن برای انجام اعمال تزئینی استفاده می شود. همچنین می توان آن را یک ورق فولادی مشبک دانست که متشکل از انواع ورق های گالوانیزه گرم می باشد. ورق گالوانیزه فولادی به شکل یک لایه می باشد که به شبکه ای فرعی متصل شده است. در رابطه با تولید این محصول باید گفت که از کشش عرضی و پرس ورق های گالوانیزه تولید می شود. سپس آن را از مرحله برش جهت برش دادن و بریدن عبور می دهند.

کاربرد رابیتس در صنایع مختلف

ورق رابیتس دارای مزایای بسیاری است به همین دلیل در موارد متعددی مورد استفاده قرار می گیرد. با این حال مهم ترین استفاده این محصول در بخش ساخت و ساز است. معمولا از این ورق فولادی در ایجاد سقف های کاذب، پوشاندن بتن سیمانی، گچ بری و گچ کاری و ترمیم های ساختمانی استفاده می شود. همچنین از آن برای نگه داشتن ملات با هدف سنگ کاری استفاده می شود.

مراحل استفاده از این محصول به این ترتیب است که ابتدا آن را با استفاده از سیم مخصوص به میلگرد متصل می کنند. سپس عملیات کچ کاری بر روی آن را آغاز کرده و آن را با لایه های گچ پوشش می دهند. یکی دیگر از کاربردهای مهم این نوع ورق مشبک استفاده از آن در ساخت ورق آهنی است. در واقع مقاومت بالای این نوع ورق دلیل استفاده بالای آن است.

کاربرد دیگر رابیتس در صنعت مجسمه سازی و پیکرتراشی است. هنرمندان مجسمه ساز از انواع ورق فلزی جهت فرم دادن به منحنی های مرکب و سطوح سه بعدی پیچیده استفاده می کنند. تمام موارد ذکر شده در پایان باید با استفاده از برخی مصالح همچون گچ یا خاک رس پوشانده شوند.

انواع رابیتس کدامند؟

معمولا رابیتس را بر اساس سه فاکتور مهم دسته بندی می کنند که عبارتند از:

انواع ورق فولادی بر اساس ستون

ورق های گالوانیزه را با توجه به موارد مورد استفاده در ستون های مختلف تولید می کنند که در صنعت ساختمانی به تعداد ستون ورق مشبک پل ستون گفته می شود. پیش از توضیح درباره تعداد ستون های به کار رفته در این محصول باید گفت که ورق فولادی تولید شده و استفاده شده در ایران دارای ستون های ۹، ۱۱ و ۱۳ هستند. ورق های ۹, ۱۱, ۱۳ هر کدام دارای ویژگی های خاصی بوده و در نتیجه در موارد مختلف و متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرند. نوع ۱۳ ستونه این محصول از کیفیت و قیمت بالاتری نسبت به سایر ورق های ۱۱ و ۹ ستونه برخوردار است. به همین جهت در زمان خرید ورق مشبک فولادی باید توجه کرد که نوع ورق انتخابی در چه مواردی کاربرد دارد.

رابیتس ۹ ستونه برای انجام گچ کاری های سبک مناسب است. این در حالی است که محصول ۱۱ ستونه و ۱۳ ستونه را برای اعمال نسبتا سنگین مورد استفاده قرار می دهند. تنوع بالا در تعداد ستون‌های تعبیه شده در ورق فولادی مشبک باعث استفاده آن در موارد متنوع می شود. لازم به ذکر است که نوعی از ورق گالوانیزه را در ۱۷ ستون تولید می کنند که در کشور ما کاربرد چندانی ندارد.

انواع ورق فولادی یا رابیتس بر اساس وزن

ورق هایی که از آنها برای تولید رابیتس استفاده می شود دارای ضخامت های مختلفی هستند. هر چه ضخامت ورق بیشتر باشد ورق تولید شده از وزن بیشتری برخوردار خواهد بود. بنابراین هر ورقی که تحت عنوان ورق گالوانیزه تولید می شود مطابق با ضخامت ورق فولادی به کار رفته در آن دارای وزن متفاوتی است. به طور کلی ورق های فولادی مشبک از لحاظ وزن شامل ورق سبک، نیمه سنگین و فوق سنگین می باشند.

لازم به ذکر است که وزن ورق ها مانند ستون های به کار رفته در آن ها یک عامل مهم در تعیین قیمت رابیتس به شمار می آید. زمانی که از ورق گالوانیزه در سقف استفاده می شود آن را از نوع سبک انتخاب می کنند. زیرا ورق سبک وزن علاوه بر انعطاف پذیری بالا وزن و فشار چندانی به سقف وارد نمی کند. در نتیجه اعمال کار شده بر روی آن از دوام و طول عمر بالایی برخوردار خواهند بود.

همچنین باید توجه داشت که رابیتس سنگین را نباید در ایجاد سقف کاذب مورد استفاده قرار داد. زیرا علاوه بر قیمت بسیار بالا فرایند کار را نیز با مشکلات جدی روبه رو می کند. اولا به دلیل سنگین بودن نصب آن بسیار دشوار است. دوما انعطاف لازم برای ایجاد طرح ها را نداشته و در نتیجه بعد از مدت زمان کوتاهی به دلیل وارد کردن فشار مضاعف به سقف یا دیوار گچ به کار رفته در آن شکم خواهد داد. در زمان خرید توجه به وزن این نوع ورق بسیار مهم است و باید آن را مطابق با نوع استفاده آن انتخاب کرد. معمولا برای اندازه گیری وزن این محصول از باسکول استفاده می شود که لازم است پیش از خرید، محصول مربوطه را بر روی باسکول برد.

انواع رابیتس براساس چشمه

از دیگر فاکتورهای دسته بندی رابیتس چشمه است. ورق های فولادی تولیدی معمولا به دو صورت دو یا سه چشمه عرضه می شوند. چشمه های موجود در این محصول مابین ستون‌ها تعبیه می شوند و معمولا آنها را در اشکال مختلفی ایجاد می کنند. لوزی، مربع و متوازی الاضلاع از جمله اشکالی هستند که در ساخت چشمه ها مورد استفاده قرار می گیرند.

البته باید این نکته مهم را یادآور شد که در کشور ما تنها از شکل متوازی الاضلاع در ساخت چشمه ها استفاده می شود. هر چه تعداد چشمه های موجود در ورق فولادی بیشتر باشد اندازه آن ها کوچک تر است. هدف از ساخت چشمه در ساختار ورق گالوانیزه جذب انرژی است. به همین دلیل در صورت زیاد بودن اندازه چشمه‌ها میزان زیادی انرژی هدر می‌رود. همچنین اگر اندازه آن ها کم باشد جذب انرژی را به خوبی انجام نمی دهند. بر همین اساس اندازه مناسب برای چشمه‌ موجود در ورق فولادی باید به نحوی باشد که میزان جذب انرژی توسط آن کم و زیاد نشود.

جمع بندی

رابیتس در انواع مختلفی تولید و عرضه می شود. هر کدام از مدل های این نوع ورق دارای ویژگی های خاصی بوده که بر اساس وزن، چشمه و تعداد ستون ها دسته بندی می شود.

ارسال نظر