تاریخ انتشار: ۰۹:۲۳ - ۱۰ بهمن ۱۴۰۱
اقتصاد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

پلتفرم‌های ارتباطی بانک ملی در خدمت تسهیل خدمات و توسعه ارتباطات مردمی

توسعه کاربرد‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در بازار‌های پولی و بانکی کشور‌های پیشرفته، صنعت بانکداری سایر کشور‌ها را به سمت به‌کارگیری ظرفیت‌های بانکداری الکترونیکی و نوآوری به منظور بهبود کارایی سوق داده تا جایی که بانک ملی جهت تسریع و تصریح در امور مشتریان خود از پلتفرم‌های ارتباطی بانک با مردم استفاده می‌کند از این رو اهمیت بحث فناوری اطلاعات و ارتباطات و اثرات آن بر صنعت بانکداری، تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر سودآوری بانک‌های ایران را نشان می‌دهد.

اقتصاد۲۴همواره کارشناسان و فعالان اقتصادی بر توسعه بانکداری دیجیتال، تحول شعب با حذف کاغذ و استفاده از ابزار‌های متنوع کاربری تاکید دارند.

امروز اهمیت توسعه پشتیبانی از تخصیص مناسب دستگاه‌های خودپرداز، فراگیری سامانه تسهیلات غیرحضوری، توسعه کش لس‌ها (Cashless ATM) متناسب با بازاریابی ادارات امور شعب، توسعه سبد محصولات دیجیتال بانک، بهره مندی از ظرفیت‌های شرکت‌های تابعه و... مورد توجه متولیان در بانک ملی است.

محصولات و خدمات «بله» بانک ملی ایران در خدمت عموم مردم

چارچوب‌های مفهومی که خود را در قالب طبقه بندی‌های آماری در رویکرد سازمان‌های بین المللی برای مقایسه پذیری بین کشور‌ها نشان می‌دهند، ابزار مناسبی برای سیاست گذاری‌های توسعه فناوری و افزایش قابلیت‌های فناوران هستند.

در همین خصوص عباس شفیعی، رئیس هیات مدیره بانک درباره جایگاه بانک ملی ایران در توسعه تجارت اجتماعی کشور گفته است: امروز راه نجات بنگاه‌های اقتصادی و سازمان ها، فناوری است. از طرفی اپلیکیشن «بله» دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که توانسته در حال حاضر جایگزین بسیاری از اپلیکیشن‌های خارجی باشد و اقبال عمومی از آن نشان می‌دهد و در جبران بسیاری از کاستی‌ها در فضای مجازی هم موفق عمل کرده است.

وی افزود: تعداد بالای کاربران و ضریب نفوذ قابل ملاحظه این اپلیکیشن در جامعه و از طرفی ارایه همزمان امکانات یک پیام رسان و خدمات مالی و بانکی در یک بستر برای نخستین بار در کشور، موجب شده تا «بله» به جایگاه رفیعی در میان مردم دست یابد و بسیاری از خدمات آن بهره‌مند شوند.


بیشتر بخوانید: بانک ملی پیشتاز توسعه اقتصاد دانش بنیان در ایران


به گفته این مسئول در بانک ملی، محصولات و خدمات «بله» بانک ملی ایران، بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های حوزه پرداخت این اپلیکیشن به عنوان نخستین پیام رسان بانکی دارای خدمات مالی، برای توسعه بانکداری مبتنی بر پلتفرم و اقتصاد پلتفرمی کشور تاکید دارد. امروز «بله» می‌تواند یک اقتصاد پلتفرمی باشد و ما به دنبال آن هستیم تا «بله» به یک پلتفرم ارایه خدمات گسترده مالی در حوزه، تسهیلات، سرمایه گذاری و... تبدیل شود. از آنجا که تجارت بر بستر اعتماد شکل می‌گیرد و شعار بانک ملی ایران نیز از دیرباز مبتنی بر اعتماد بوده است؛ بنابراین می‌تواند بستری مناسب برای تجارت باشد. اکنون بستری برای کسب و کار‌ها در «بله» فراهم شده است تا بسیاری از فعالیت‌های تجاری خود را در این بستر انجام دهند.

تسهیلات دهی بانک ملی از طریق پلتفرم‌های داخلی

اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ وزارت امور اقتصادی و دارایی با ابلاغ دستورالعمل تسهیلات خرد بانک‌ها را موظف کرد تا اعطای تسهیلات را از طریق اعتبار سنجی و تعیین رتبه اعتباری انجام دهند و در همان دستورالعمل بانک‌ها موظف شدند تا نسبت به الکترونیکی کردن قرارداد‌های اعطای تسهیلات بانکی در چارچوب اعلام شده توسط بانک مرکزی اقدام کنند.

در همین رابطه پیشتر علیرضا ماهیار با بیان اینکه پلتفرم بانک ملی در حال حاضر در مرحله تست و ارزیابی‌های نهایی است و در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد گفته بود: در حوزه لندتک به دنبال راه‌اندازی یک اکوسیستم هستیم که منحصر به بانک ملی نخواهد بود و با تمام لندتک‌های بیرونی نیز در تعامل خواهیم بود. در حال حاضر با چند لندتک بیرونی هم در حال مذاکره‌ایم تا به صورت سبدی از خدمات به مجموعه متنوع مشتریان بانک ملی ایران خدمت‌رسانی کنیم و تسهیلات بسیار خرد را با محوریت شرکت سداد و تعامل با چند فین‌تک در اختیار مردم بگذاریم.

معاون فناوری اطلاعات و شبکه ارتباطات بانک ملی ادامه داد: قرار است در بانک کارگشایی و صندوق قرض‌الحسنه هم برای اعطای تسهیلات خرد از ظرفیت لندتک بانک ملی استفاده کنیم، اما این تغییرات یک دفعه اتفاق نمی‌افتد و تدریجی خواهد بود.

ماهیار در ادامه در خصوص نحوه اعتبارسنجی برای اعطای این وام‌های خرد، گفت: در حال حاضر از ظرفیت دو سیستم اعتبارسنجی مرآت و شرکت مشاوره رتبه بندی اعتباری ایران استفاده می‌کنیم تا بتوانیم اعتبار مشتریان را به راحتی ارزیابی کنیم، اما در نظر داریم سیستم اعتبارسنجی خود را نیز راه‌اندازی کنیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اعتبارسنجی‌ها در سطح جهانی به ازای هر بانک صورت می‌گیرد، گفت: اعتبارسنجی زمانی فراگیر می‌شود که به ازای تمامی بخش‌های شبکه بانکی صورت گیرد و ما برای این قضیه برنامه داریم. ما باید بتوانیم اعتبارسنجی‌های صورت گرفته در شبکه بانکی را به اشتراک بگذاریم.

ارسال نظر