تاریخ انتشار: ۱۶:۱۳ - ۰۹ بهمن ۱۴۰۱

النترا ۲۰۲۳ + مشخصات فنی

نسل هفتم النترا با مدل ۲۰۲۳ به ایران راه‌یافته که به نظر می‌رسد بتواند بازهم طرفداران زیادی را به سمت خود جذب کند.​

اقتصاد۲۴ النترا سدانی کامپکت محبوب هیوندای است که تولید نسل اول آن از سال ۱۹۹۰ شروع شد. البته این نکته را باید گفت که النترا بانام آوانته نیز در ایران مونتاژ شد. در زمان تولید آوانته در ایران، این خودرو به‌عنوان یک محصول لوکس تلقی می‌شد و به دلیل کیفیت بالا و کم استهلاک بودن طرفداران زیادی پیدا کرد. هنوز هم نسخه‌های کارکرده آوانته در ایران خواهان زیادی دارد. النترا به حدی موفق بود که حتی در سال ۲۰۱۱ به‌عنوان خودروی سال آمریکای شمالی شناخته شد. ازجمله رقبای معروف النترا هم می‌توان به شورولت کروز، مزدا ۳، تویوتا کمری و فولکس‌واگن جتا اشاره کرد. حال نسل هفتم النترا با مدل ۲۰۲۳ به ایران راه‌یافته که به نظر می‌رسد بتواند بازهم طرفداران زیادی را به سمت خود جذب کند. ​ 

طراحی

نسل‌های قدیمی هیوندای به‌خصوص آوانته‌های موجود در ایران طراحی جذاب و همه‌پسندی نداشتند، اما این روند از تولید نسل پنجم تغییر کرد. هیوندای از نسل پنجم به حدی زیبا و دارای طراحی پخته شد که توانست همه عاشقان خودرو را به سمت خود بکشاند. نسل هفتم این خودرو هم به‌نوعی غول مرحله آخر است که هیوندای برای طراحی آن سنگ تمام گذاشته است.

اولین نکته‌ای که در طراحی نسل هفتم النترا جلب نظر می‌کند نوع خاص جلوپنجره آن است. جلوپنجره مشبک بزرگ و چراغ‌های کشیده باعث ایجاد یک ظاهر اسپرت شده است. در نمای کناری هم استفاده از خطوط تیز و شکسته باعث شده این خودرو از کنار هم زیبا به نظر برسد. در نمای عقب هم خطوط شکسته ادامه دارد و چراغ‌ها به‌صورت یکپارچه به همدیگر وصل شده‌اند. به‌طورکلی می‌توان گفت طراحی النترای جدید به‌نوعی است که می‌تواند همه را راضی کند حتی افرادی که سخت پسند هستند.

مشخصات فنی

زیر کاپوت نسل هفتم النترا یک پیشرانه ۲ لیتری تنفس طبیعی ۴ سیلندر قرار دارد که می‌تواند حداکثر توان ۱۵۷ اسب‌بخار و حداکثر گشتاور ۱۹۱ نیوتن. متر تولید کند. این توان از طریق یک گیربکس ۶ سرعت اتوماتیک به محور جلو منتقل می‌شود. ۲ نکته مهم درباره این خودرو استفاده از پیشرانه تنفس طبیعی به‌جای توربو و گیربکس اتوماتیک AT به‌جای سی وی تی یا دو کلاچه است. این موارد به‌خصوص برای مشتریان خودرو در ایران از اهمیت بالایی برخوردار است.

بحث مهم دیگری که در بخش فنی مطرح می‌شود مدت‌زمان لازم برای رسیدن سرعت خودرو به صد کیلومتر بر ساعت است. این خودرو می‌تواند در مدت‌زمان ۹.۸ ثانیه به‌سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد که یک عدد نسبتاً قابل‌قبول محسوب می‌شود.


بیشتر بخوانید: صاحبان این‌ خودرو‌ها در سال ۱۴۰۲ باید مالیات بدهند‌


سیستم تعلیق این خودرو در محور جلو از نوع مک فرسون و در محور عقب از نوع نیمه‌مستقل پیچشی است. ترمز‌ها هم در چرخ‌های جلو از نوعی دیسکی خنک شونده و در چراغ‌های عقب هم به‌صورت دیسکی است. این خودروی ۱۳۲۰ کیلوگرمی مصرف سوختی برابر با ۷.۴ لیتر در هر صد کیلومتر به‌صورت ترکیبی دارد که در این بخش هم عدد قابل‌قبولی است.

امکانات رفاهی

خودرو‌های کره‌ای معمولاً در بخش امکانات شرایط قابل‌قبولی دارند و النترا هم از این قاعده مستثنی نیست. ازجمله آپشن‌های مهم النترا می‌توان به سیستم ورود و خروج و استارت بدون کلید، سیستم تهویه اتوماتیک دوال، گرمکن و سردکن صندلی‌های، سنسور نور و باران، رادار حرکت بین خطوط، سنسور فشار باد تایرها، ۶ ایربگ، سیستم کنترل پایداری و سیستم کنترل کشش اشاره کرد. با توجه به این موارد می‌توان گفت النترا در بخش امکانات رفاهی شرایط خوبی نسبت به رقبای خود دارد.

سخن پایانی

هیوندای النترا سابقه نسبتاً طولانی حضور در ایران دارد و مردم هم استقبال خوبی از آن کردند. حال تعداد محدودی از نسخه ۲۰۲۳ این خودرو به کشور راه‌یافته که باید منتظر عرضه آن‌ها در بورس باشیم. نکته مهم درباره خودرو‌های وارداتی قیمت آن‌ها است.

قیمت نسخه پایه این خودرو ۲۰ هزار و ۵۰۰ دلار است که به پول ایران حدود ۹۰۰ میلیون تومان خواهد شد. اما باید منتظر ماند و دید که این خودرو با چه قیمتی در بورس کالا کشف قیمت می‌شود. با توجه به این‌که قیمت نسخه‌های کارکرده النترا در بازار قیمت‌های بالای یک میلیارد تومان دارد نمی‌توان انتظار داشت که این خودرو قیمت زیر ۱ میلیارد تومان داشته باشد. این نکته را نیز باید گفت که با توجه به این‌که النترا از پیشرانه تنفس طبیعی بهره می‌برد از بایت تعمیرات هم مشکلی برای آن وجود نخواهد داشت.

منبع: اقتصاد نیوز
ارسال نظر