تاریخ انتشار: ۱۱:۱۹ - ۱۰ بهمن ۱۴۰۱
در صورت تصویب نهایی طرح جدید مجلس

آیا کمیسیون از آژانس‌های املاک حذف می‌شود؟

در واقع این متن، دریافت کمیسیون بر مبنای قیمت یک ملک را منتفی کرده و یک کمیسیون «ثابت» توسط دولت تعیین و همان ابلاغ می‌شود. مشخص نیست که چنین چیزی چقدر قابل اجراست و چه تاثیری روی بازار املاک خواهد داشت؟

اقتصاد۲۴ - با موافقت نمایندگان مجلس دریافت حق‌الزحمه به تناسب ارزش معاملاتی جهت صدور صورتحساب الکترونیکی از مشاورین املاک و شرکت‌های معتمد سلب شد. به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس در جلسه دیروز خود و در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی با الحاق متن زیر به بند (ر) ماده ۸ آن طرح موافقت کردند. طبق این متن، «مشاورین املاک و شرکت‌های معتمد موضوع این بند حق اخذ حق‌الزحمه به تناسب ارزش معاملاتی جهت صدور صورتحساب الکترونیکی را ندارند و حق‌الزحمه ایشان به موجب آیین‌نامه‌ای که ظرف مدت سه ماه به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی به تصویب هیات وزیران می‌رسد بر اساس نرخ ثابت برای هر یک از انواع معاملات محاسبه خواهد شد.» به نظر می‌رسد این مصوبه مجلس، به معنای ورود مستقیم به حوزه «کمیسیون» گرفتن مشاوران املاک باشد.

در واقع این متن، دریافت کمیسیون بر مبنای قیمت یک ملک را منتفی کرده و یک کمیسیون «ثابت» توسط دولت تعیین و همان ابلاغ می‌شود. مشخص نیست که چنین چیزی چقدر قابل اجراست و چه تاثیری روی بازار املاک خواهد داشت؟


بیشتر بخوانید: در تضاد با همه چیز؛ ابعاد حقوقی مصوبه فروش اموال دولتی


اما به نظر می‌رسد که هدف اصلی از چنین مصوبه‌ای، کاهش میزان سفته‌بازی و افزایش قیمت‌ها در بازار املاک باشد که عمدتا با هدف بالا بردن حق کمیسیون توسط مشاوران و دلالان املاک صورت می‌گیرد. حق کمیسیون مشاورین املاک مثل دستمزد سایر مشاغل در تمام معاملات ملکی پرداخت می‌شود. با توجه به بازار املاک، این مبلغ بر اساس مصوبه صنف برای هر معامله بر اساس فاکتور‌های خاصی محاسبه می‌شود. مشاورین املاک موظفند، بر اساس تعرفه‌ای که هر سال از سوی اتحادیه مشاورین املاک شهرشان ابلاغ می‌شود، از طرفین معامله کارمزد بگیرند. برخی از مشاورین املاک حق کمیسیون خود را بر اساس تعرفه رسمی اعلام شده اخذ نمی‌کنند و در مورد نحوه محاسبه آن توضیح به مراجعه‌کنندگان نمی‌دهند.

براساس ابلاغیه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران که به اتاق اصناف تهران اعلام شده، حق کمیسیون یک مبایعه‌نامه به میزان ۰.۲۵ درصد ارزش معاملاتی ملک از هر طرف مجموعا ۰.۵ درصد از هر دو طرف محاسبه و دریافت می‌شود. این نرخ تا پیش از این ۰.۵ درصد از هر طرف معامله بود. تعرفه حق کمیسیون املاک ۱۴۰۱ مثل هر سال در هر شهرستان توسط اتحادیه املاک آن شهرستان تعیین و به واحد‌های صنفی مستقر ابلاغ می‌شود. این مبلغ به صورت درصدی از ارزش کل معامله تعیین می‌شود و مشاورین املاک می‌بایست آن را بر اساس ابلاغیه مربوطه دریافت کنند. معمولا مشاوران املاک حق کمیسیون را در ۹ درصد مالیات ضرب کرده و این مالیات را هم از طرفین معامله می‌گیرند.

ارسال نظر