اقتصاد24 - براساس توافقات به عمل آمده خودروسازان باید 30درصد از تولید خود را به فروش فوری محصولات اختصاص دهند تا از این محل عرضه در بازار افزایش یافته و حباب قیمتی انواع خودرو در بازار کاهش پیدا کند؛ اما متأسفانه نه تنها این فروش ها دردی از بازار دوا نکرده بلکه در نهایت هفته گذشته مقصر گرانی خودرو و اعلام قیمتهای کاذب سایتهای آگهی شناخته شده و آنها ملزم به حذف درج قیمت خودرو در سایت های خود شدند.
هر چند این تصمیم خرید و فروشهای کاذب خودرو را تا حدودی کاهش و روند افزایش نجومی قیمتها را در بازار چند روز متوقف کرد اما هنوز دردی از بازار خودرو دوا نشده و همچنان اختلاف قیمت های بالای خودروها از کارخانه تا بازار عاملی شده تا هر کس به هر ترفندی درصدد خرید خودرو از خودروسازان در قالب طرحهای فروش فوری شود.
در این شرایط مصرف کننده اصلی ناتوان از خرید فقط نظاره گر بازار و فروشهای روزانه خودروسازان است. اما فارغ از این موضوعات فروش فوری تعدادی از محصولات ایران خودرو و سایپا از اواخر فرودین ماه امسال آغاز شده و بنا به روایت آنها سهمیه هر روز تعیین و فروش ها انجام میشود. اما از آن طرف خریداران خودرو از همان ثانیههای نخست که به سایتها برای خرید مراجعه میکنند با چند بار کلیک با اخطار سایت مبنی بر" اتمام ظرفیت فروش" روبهرو شده و حتی نمیتوانند اطلاعات خود را در سایت تکمیل کنند.
جالب اینجاست شرکت سایپا لااقل گزینه اتمام فروش را برای مراجعه کننده نشان میدهد اما ایران خودرو کلاً گزینه "هیچ برنامه فروشی برای این محصول وجود ندارد" را نشان میدهد که همین موضوع خریدار را با این ابهام روبه رو میکند که اصلا آیا فروشی بوده یا نه.
خودروسازان تعداد کم عرضه محصولات را در قالب فروش فوری بهانه کرده و معتقدند با افزایش حجم تقاضا فروش ظرف مدت کوتاهی تکمیل می شود و همه امکان خرید ندارند؛ البته نکته اینجاست در حال حاضر نزدیک به یک ماه از آغاز طرح فروش فوری تعدادی از محصولات ایران خودرو و سایپا میگذرد، اما هنوز این دو شرکت آماری از میزان عرضه محصولات در این طرح اعلام نکردهاند همین عدم اعلام آمار عاملی شده تا این ابهام در مردم به وجود آید که اصلاً خودرویی در این طرح ها فروخته شده یا نه.
علاوه بر این هنوز خبری از افزایش عرضه محصولات خریداری شده به مشتریان نیست و همین موضوع هم باعث شده نارضایتی مردم از شرکتهای خودروساز هر روز افزایش پیدا کند.
منبع: تسنیم