تاریخ انتشار: ۱۲:۱۰ - ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴ مطرح کرد؛

برخی مفاد لایحه بودجه ۱۴۰۲ سنخیتی با کشور تحریمی ندارد

رحیم زارع گفت: در مجموع شعار سال و با آن همه تاکیدی که مقام معظم رهبری بر اشتغال و دانش‌بنیان داشتند، دولت نمره خوبی کسب نکرد و متعاقباً شعار سال نیز به کُندی و با حالت ضعف پیش رفت.

اقتصاد۲۴- اکرم جدیدی‌ممتاز: از سوی رهبر انقلاب، شعار «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» برای سال ۱۴۰۱ انتخاب شد، اما اکثر کارشناسان، فعالان کسب و کار و حتی مردم، بر این باورند که این شعار تاکنون محقق نشده و گواه این امر، وضع موجود اقتصادی کشور و معیشتی مردم است.

از طرفی، این روز‌ها انتقاداتی به لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ می‌شود. از این‌رو، برای اطلاع از این دو موضوع، به سراغ رحیم زارع رفتیم.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به اقتصاد۲۴ گفت: قبل از بیان شعار سال از سوی رهبر معظم انقلاب، ما در سال ۱۴۰۰ که داشتیم بودجه ۱۴۰۱ را تنظیم می‌کردیم، برای اینکه بتوانیم مدیریت نقدینگی و تسهیلات را در کشور مدیریت کنیم، تبصره ۱۸ را آوردیم. عملکرد دولت در سال ۱۴۰۰ با بودجه‌ای معادل ۴۷ هزار میلیارد و تخصیص ۲۸ هزار میلیارد برای حوزه حمایت از تولیدات داخلی و ملی، خوب و قابل قبول بود، اما متاسفانه امسال تبصره ۱۸ اجرا نشد و متعاقباً شعار سال نیز به کُندی و با حالت ضعف پیش رفت، اما اگر دولت حتی در همین یک ماه و نیم زمان باقی‌مانده هم بتواند با استفاده از تبصره ۱۸ که در حوزه نظام بانکی و در کشور وجود دارد از تولید حمایت کند، می‌توانیم روی شکوفایی شعار سال امیدواری داشته باشیم.

وی افزود: در مجموع شعار سال و با آن همه تاکیدی که مقام معظم رهبری بر اشتغال و دانش‌بنیان داشتند، دولت نمره خوبی کسب نکرد. به اعتقاد من، بودجه‌بندی سال آینده هم با یکسری ضعف‌هایی روبرو است که تا الان نیز نتوانستیم در کمیسیون تلفیق بپذیریم. برخی مصوبات خیلی آرمانی هستند و بیشتر برای اقتصادی که تحریم نیست و اقتصادی که همه چیز آن خوب و رشد اقتصادی ثابت دارد، در نظر گرفته شده است، اما هدف اول ما پروژه‌های عمرانی و حفظ اشتغال موجود است و به نوعی دغدغه‌هایی مانند حقوق فرهنگیان و بازنشستگان هم در کنارش وجود دارد.

زارع تصریح کرد: برخی از برنامه‌های بودجه‌ای سال ۱۴۰۲خوب است و برخی خیر. برخی مصوبات بودجه سال آینده برای کشوری مناسب است که اقتصادش رشدی ثابت داشته باشد، نه اقتصاد کشور ما.

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس اظهار داشت: انتظار می‌رود اگر دولت اوراقی را منتشر می‌کند، روی تسویه بدهی‌های پیمانکاری به پروژه‌های عمرانی، طلبکاران و کسانی که زحمت می‌کشند، صرف کند.

وی در پایان گفت: امسال تخصیص بودجه برای پروژه‌های عمرانی به جز مصوبات رییس جمهور که خوب بوده، مابقی رضایت‌بخش نبوده است. ما بیشتر مایل به بودجه عملیاتی هستیم تا اینکه فقط در حد حرف بماند.

ارسال نظر