تاریخ انتشار: ۱۵:۳۱ - ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور مطرح کرد؛

اقتصاد کیش در انتظار دانش بنیان سبز

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری بر ماموریت جزیره کیش در ایجاد دانش بنیان سبز و صادرات محور بر مبنای اقتصاد نوظهور تاکید کرد.

اقتصاد۲۴- روح اله دهقانی فیروزآبادی در نشست صمیمانه با نخبگان و نوآوران که با حضور سعید پورزادی سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش برگزار شد با اشاره به موقعیت این منطقه، گفت: جزیره کیش ۴۰ سال پیش به عنوان نخستین منطقه آزاد کشور معرفی شد و با موقعیت جغرافیایی مناسب، طرح قوانین بالادستی فاخر و محوریت تجاری و اقتصادی به سرعت رشد کرد.

دهقانی فیروزآبادی افزود: کیش در دوران خود بیشترین نرخ توسعه و نوآوری را به همراه داشته، اما در حال حاضر نرخ رشد نوآوری و اقتصادی در دیگر کشور‌ها بیشتر شده و مناطق آزاد بسیاری از مزیت‌ها و مشوق‌های خود را از دست داده، بنابراین دولت سیزدهم برای خروج مناطق آزاد از محدودیت‌ها تلاش می‌کند.

وی، ایجاد زیرساخت‌های شهری کامل و مولد بودن را دو عامل مهم در توسعه عنوان کرد و گفت: توجه به این دو مهم موجب می‌شود تا کیش، به شهری با جاذبه‌های منحصر به فرد و توسعه یافته در حوزه گردشگری مبدل شود.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، با بیان این موضوع که دستگاه‌ها و نهاد‌های تصمیم ساز و تصمیم گیر نقش مهمی در کمک به توسعه کیش را ایفا می‌کنند عنوان کرد: انیمیشن سازی، بایوتکنولوژی، دارو‌های زیست فناورانه، کسب و کار‌های اینترنتی همچنین هوش مصنوعی از جمله فعالیت‌هایی است که می‌توان از طریق آن‌ها به سود‌هایی با رقم بالا دست یافت.


بیشتر بخوانید: تراز تجاری مثبت در مناطق آزاد برای اولین بار


دهقانی فیروزآبادی، یکی از ماموریت‌ها و مسئولیت‌های جزیره کیش را ایجاد دانش بنیان سبز و صادرات محور بر مبنای اقتصاد نوظهور عنوان کرد و اظهار داشت: این منطقه به عنوان نخستین نسل از مناطق آزاد کشور با توجه به برخورداری از زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های موجود می‌تواند رویکرد گذشته خود در حوزه تجارت و گردشگری را تقویت کند.

وی با اشاره به تعددپارک‌های علم و فناوری در کشور گفت: تنها یک درصد از تولید ناخالص کشور به این پارک‌ها تعلق داشته و در حالی که در کشوری مانند کره جنوبی با وجود ۱۶ پارک علم و فناوری حدود ۳۰ درصد تولید ناخالص را به خود اختصاص داده است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری اظهار داشت: جزیره کیش با دارا بودن زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های مورد نیاز کشور می‌تواند به عنوان هاب واردات و صادرات در زمینه استارتاپ ملی کسب و کار نوآوری و فناوری‌های جدید خود را معرفی کند.

دهقانی فیروزآبادی تاکید کرد: ایجاد‌ای سی تی، هوش مصنوعی، ایجاد هاب اینترنت سفید، ایجاد شورا‌ها و جمع‌های نخبگانی در کیش، توجه به حوزه‌های سلامت با استفاده از حضور دانشجویان پزشکی و دعوت از شرکت‌های فعال پزشکی می‌تواند مهمترین رویکرد‌های کیش در این حوزه باشد.

شایان ذکر است در این نشست روسای دانشگاه‌های پردیس بین المللی کیش، دانشجویان و دانش آموزان نخبه، نمایندگان استارتاپ‌ها نظرات خود را ارائه دادند.

منبع: فرینا
ارسال نظر